بحران جمعیت در آذربایجان‌شرقی/ کاهش ۱۰ درصدی ازدواج و افزایش ۸ درصدی طلاق در استان

مدیرکل امور زنان و خانواده استانداری آذربایجان.شرقی با اشاره به اینکه این استان رتبه سوم کشور از نظر سالمندی را دارد، گفت: ۱۲ درصد جمعیت استان سالمند هستند و نرخ موالید استان از سال ۱۳۹۱ به این طرف مرتبا کاهش داشته است.

زهرا کوهی، مدیرکل امور زنان و خانواده استانداری آذربایجان‌شرقی صبح امروز نشست اعضای شورای اداری استان آذربایجان‌شرقی با موضوع “چرایی و چگونگی عملیاتی کردن قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت” به عنوان سیاست حیاتی برای آینده کشور با اشاره به اینکه این استان رتبه سوم کشور از نظر سالمندی را دارد، اظهار کرد: ۱۲ درصد جمعیت استان سالمند هستند و نرخ موالید استان از سال ۱۳۹۱ به این طرف مرتبا کاهش داشته است.

وی افزود: نرخ ازدواج نیز نسبت به سال ۱۳۹۱ با کاهش ۱۰ درصدی و نرخ طلاق با افزایش ۸ درصدی روبه‌ رو بوده و بر اساس این آمارها ما با بحران جمعیت مواجه هستیم.

کوهی در تشریح اقدامات انجام یافته در راستای قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت در استان، گفت: براساس ماده ۴ این قانون مبنی بر اختصاص زمین به والدین دارای ۳ فرزند و بیشتر، تاکنون ۱۸۷۶ مورد ثبت‌نام در استان انجام شده که ۲۶۳ مورد آن تائید شده و ۶۵ مورد در مرحله واگذاری است.

کوهی در خصوص تسهیلات فرزندآوری نیز تصریح کرد: در سال گذشته ۲۵ هزار مورد تسهیلات در استان پرداخت شده که آمار نسبتا خوبی است؛ برای زوجین نابارور نیز در سال گذشته و امسال، ۶۰۷ مورد تسهیلات پرداخت شده است.

وی متذکر شد: وظایف همه دستگاه‌ها در بحث قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت مشخص شده و نحوه اجرای این قانون در استان رصد می‌شود و انتظار داریم که دستگاه‌ها به وظایف خود عمل کنند.

کوهی همچنین از تدوین برنامه اقدام و عمل استان در حوزه جمعیت خبر داد و خاطرنشان کرد: این برنامه در چهار محور جبهه‌سازی، هوشیارسازی، توجه به زیرساخت‌ها و اصل بحران جمعیت و حل اساسی و راهبردی مسأله فرزندآوری تدوین شده است.

About Author