بلبشویی به نام کلانشهر تبریز/ لطفا مزاحم مسئولان نشوید!

اختصاصی ساقی آذربایجان/ به قلم: وحید خدادادی
این روزها چنان بلبشویی درکلانشهر تبریز حکمفرماست که آن سرش ناپیدا! در روزها و هفته های اخیر تماس ها و مطالب گلایه آمیز متعددی از سوی شهروندان در رابطه با موضوعات مختلف به بخش ارتباطات مردمی روزنامه ساقی آذربایجان مخابره شده که عمدتا نمی توان پاسخی قانع کننده برای آن ها یافت و حتی تلاش های بعضا ملال آور ما برای لاپوشانی ضعف های آقایان و توجیه رفتارهایشان راه به جایی نمی برد.
ترافیک تبریز امان مردم را بریده و شهروندان تبریزی با ارسال تصاویر مختلف از بار سنگین ترافیک در بخش های مختلف شهر از این بابت شدیدا اظهار گلایه دارند این شهروندان از اینکه گرداب ترافیک شهر به کوچه پس کوچه ها هم رسیده به شدت دلخورند و حتی برخی از شهروندان بر این باورند که گویا سیستم کنترل ترافیک در شهر کلا وجود ندارد و برخی به طنز می گویند که گویا پلیس راهور را کلا منحل کرده اند از آن جهت که خصوصا در ساعات غیر اداری یافت می نشوند! البته نحوه توقف و پارک خودروها در شریان های اصلی این تلقی را تقویت می نماید از آن روی که پارک خودروها به صورت دوبله، سوبله عملا امکان تردد در برخی از مناطق را محال نموده است. وضعیت آلودگی هوا هم یک هفته ای سیستم آموزش و پرورش را مختل کرد نهایتا به مدد تغییرات جوی و برای چند روزی حل شد تا بلکه از غیب عنایتی برسد و کم کم کار به جایی رسیده که برای حل مشکلات شهر باید از قادریت پروردگار متعال مایه بگذاریم و برای حل مشکل آلودگی هوا نماز باران و حل معضل ترافیک ندعای ترافیک و … . تا شاید عنایتی بشود و رحمانیت خدای عزوجل بتواند راهگشای مشکلات این شهر شود. رهاورد زمستان و برودت هوا برای تبریز به جای رونق بساط گردشگری و خلق تصاویر ماندگار کمی تا قسمتی گاز مونوکسید کربن است که به همراه سه وعده غذایی صبحانه، ناهار و شام باید نوش جان کنید تا ریه های عزیزتان قوتی بگیرد!
جدال کسبه و دست فروشان راه به جایی نبرده و این کشمکش همچنان به قوت خود باقی است و همچنانکه شاهد تعطیلی مغازه ها در خیابان تربیت برای حل این معضل بودیم. تردد و ایجاد ترافیک از سوی فروشندگان میوه کنار خیابان همچنان ادامه دارد و کسی را یارای تقابل و برچیدن بساط این عزیزان نیست و اصولا کسی گوشش به این حرف ها بدهکار نیست.
نحوه هماهنگی مدیریتی در شهر هم که قوز بالای قوز است. حد فاصل بین باغ گلستان تا چهارراه شریعتی را که آسفالتش بی شباهت به زمین کشاورزی نبود و اخیرا توسط شهرداری منطقه ۸ آسفالت شده بود را بعد از مدت کوتاهی از اتمام آسفالت مجدد برای انجام پروژه توسط اداره برق کندند تا نشان دهند که هماهنگی بین دستگاه ها در اعلی ترین درجه خود است. این مدل مدیریت شهر را باید در قالب کتاب و مجلات علمی تدوین و در اختیار دانشکده های مدیریت شهری و مدیران شهرهای بزرگ نظیر توکیو، مکزیکوسیتی، نیویورک، پاریس و … قرار داد تا همه دنیا از این رهاورد علمی بهره مند شوند. باور کنید نه شوخی داریم و نه حوصله مزاح اما معتقدیم که اگر همین فردا تمام دستگاه های اجرایی و خدماتی شهر را تعطیل کنند و به تعطیلا ت زمستانی و ژانویه بفرستند، قطعا شرایط از این بدتر نخواهد شد و ترس مان این است که نکند بهتر هم بشود! در این بین چه به صورت حضوری چه به صورت تلفنی سراغ هر مقام مسئولی که می روید مدعی است که سرش شلوغ است و نه وقت مصاحبه دارد و نه شرایطش. اینکه دقیقا سر آقایان به چه مشغول است سوالی است که ما نیز از یافتن جواب منطقی برای آن عاجزیم. عمر آقایان در جلسات بی سروتهی می گذرد که هیچ برون دادی ندارد و جلسه ای است برای جلسه دیگر و کار آقایان شده جلسه چوره! خدا به داد این شهروندان برسد با این سبک مدیریت یا علی سنن مدد! گزارش:  وحید خدادادی

About Author