بو اؤولوم سیندیراجاق بوردا حیات کؤرپوسونو

ساقی آذربایجان/مسعود برزگر جلالی

درياچه اورميه بعنوان دومين درياچه آب شور جهان از اهميت فوق العاده زيست محيطي و گردشگري برخوردار است. اما همين نعمت خدادادي بدليل بي توجهي برخي مسئولان درحال نابودي است و مجلس شوراي اسلامي نيز با وجود اطلاع از تبعات جبران ناپذير تعلل در انتقال آب به اين درياچه که باعث بروز فاجعه انساني در منطقه آذربايجان خواهد شد، ظاهراً اثبات نمود که توجه چنداني به اهميت موضوع ندارد.
از جمله مهمترين دلايل کارشناسان در خشکي درياچه اورميه، اختصاص ۹۰ درصد منابع آبي منطقه به بخش کشاورزي با احداث سدهاي مختلف، تبخير زياد آب بدليل گرمي هوا و برداشت هاي غيرمجاز از آب هاي زير زميني طي سالهاي اخير و عدم برخورد قانونی با حفاران غیر مجاز مي باشد که در صورت خشکي کامل درياچه اورميه، هواي معتدل منطقه به گرمسيري و خشک تبديل و بادهاي نمکي کل منطقه آذربايجان را فرا گرفته و در نتيجه فاجعه انساني و زيست محيطي دامن يک سوم جمعيت کشور را خواهد گرفت.
سالها قبل از نکات تاسف بار وخجالت آور در اظهارات برخی نمايندگان ، سخن نسنجيده و نفهميده از سوي نماينده اي که در مقام قانونگذاري در کشور قرار داشت بود که اظهارداشت : به جاي تخصيص بودجه به کشاورزان زيان ديده از خشک شدن درياچه اورميه، پول بدهيد بروند جاي ديگري کار بکنند! و يا اينکه برخي حضرات معتقد بودند که محل سکونت ساکنين و کشاورزان از پيرامون درياچه اورميه تغيير يابد و به ساير نقاط انتقال داده شوندکه اينگونه پيشنهادات نابخردانه معلوم نبود با چه نيتي مطرح می‌گردید اما نشان از وجود روحيه هاي معيوب در برخي نمايندگان در مجلس آن زمان از يک سو و مهمتر از آن عدم توان برخورد با اينگونه اظهار نظرات از سوي نمايندگان آذربايجان در مجلس شوراي اسلامي داشت .
به هر روي وضعیت دریاچه اورمیه روز به روز وخیم تر می شود . نگارنده در سفر اخیر خود به پیرامون دریاچه اورمیه شاهد اوضاع اسفناک منطقه بوده و سرمایه گذاری های انجام گرفته در بخش گردشگری و کشاورزی منطقه چه از طریق دولت و چه از طریق بخش خصوصی کاملا در معرض نابودی قرار گرفته است که از آن جمله می توان به مجتمع گردشگری” باری ” در ۵۵ کیلومتری اورمیه اشاره کرد که به مجتمع ارواح تبدیل شده است و آنهمه سرمایه گذاری برای جلب و جذب گردشگر به استان آذربایجان غربی ، اکنون به منطقه ای سرد و بی روح تبدیل شده است.
همچنین اخیراً موضوع شروع وزش بادهای نمکی در سطح منطقه مطرح گردیده که هر چند با تایید و تکذیب مسئولان ! مواجه بوده اما در صورت وقوع این پدیده طبیعی که ناشی از خشکی دریاچه می باشد شاهد بروز فاجعه انسانی و زیست محیطی در منطقه خواهیم بود که جبران این معضل غیر ممکن خواهد بود.
دریاچه اورمیه واپسین نفس های خود را در سکوت و بی تدبیری تامل برانگیز مجلس شورای اسلامی و حتی برخی مسئولان محلی می کشد و با توجه به روند کند انتقال آب به دریاچه در طول سالهای اخیر در صورتی که اقدام جهاد گونه و انقلابی برای حل این مشکل منطقه که می تواند به یک معضل ملی تبدیل شود انجام نگیرد آیندگان از ما به زشتی و نفرت یاد خواهند کرد.هر چند تلاشهای دولت سیزدهم در انتقال آب ازطریق کانال کانی سیب و بازچرخانی آب تصفیه شده فاضلاب قابل تقدیر است اما دریاچه اورمیه آخرین نفسهای خود را می کشد و امروز کاری نکنیم کارستان ، فردا پشیمان خواهیم شد که سودی نخواهد داشت! (مصرع مورد استفاده در تیتر بخشی از شعر آقای اوروج داداشی متخلص به ائلمان می باشد )

About Author