بیماران دیابتی در صورت پایش منظم قندخون می‌توانند روزه بگیرند

یک کارشناس ارشد علوم پزشکی «آزاده آذر پیرا» اظهار داشت: بیماران دیابتی با سن کمتر از ۶۵ سال ضمن رعایت رژیم غذایی مجبور به استفاده از داروهای متفورمین، آکاربوز، گلوتازون و گروه گلیپتین ها هستند بنابراین این افراد در صورتی که قند خون ناشتای آنان کمتر از ۱۴۰ میلی گرم در دسی لیتر و هموگلوبولین A۱c کمتر از هفت باشد می توانند روزه بگیرند.
وی اضافه کرد: روزه داری برای بیماران دیابتی نوع ۲ نیز در صورت رعایت رژیم غذایی کنترل شده مفید بوده و نه تنها سبب تشدید بیماری آنها نمی شود بلکه کاهش وزن را نیز به همراه دارد که برای مبتلایان به دیابت دارای اضافه وزن یا چاقی موثر است.
کارشناس ارشد علوم تغذیه در همدان ادامه داد: افرادی که برای کنترل دیابت خود از قرص استفاده می کنند در صورت مشاهده علائم افت قند خون در طول روز باید به سرعت روزه خود را باطل کنند.
آذرپیرا ادامه داد: بیماران مبتلا به دیابت نوع ۲ با نظر پزشک معالج و کارشناس تغذیه به شرط اینکه به سایر بیماری ها مبتلا نباشند، به راحتی می توانند در این ماه روزه بگیرند و از اثرات مفید آن بهره کافی ببرند.
وی تاکید کرد: بیماران دیابتی روزه دار باید با تنظیم داروهای مصرفی خود زیر نظر پزشک در وعده های سحر و افطار، رژیم غذایی مخصوص خود را رعایت کرده و در مصرف غذاهای شیرین مقدار توصیه شده توسط مشاوران تغذیه را رعایت کنند.
کارشناس ارشد علوم تغذیه به بیماران دیابتی توصیه کرد برای کنترل بهتر قند خون در صورت امکان قند خون خود را قبل از سحر و بعد از افطار کنترل کنند و در صورت رسیدن قند خون قبل از سحری به بیش از ۳۵۰ میلی گرم بر دسی لیتر روزه نگیرند.
آذرپیرا درباره اینکه چه زمانی بیماران دیابتی نباید روزه بگیرند اظهار داشت: بیمار دیابتی بدون خوردن سحری، بیمارانی که برای کنترل قند خون در طول روز مجبور به مصرف قرص یا تزریق انسولین هستند، هنگام نمایان شدن عوارض دیابت نظیر عوارض کلیوی و چشم، مجاز به گرفتن روزه نیستند.
وی گفت: پیروی از برنامه غذایی متنوع و متعادل یعنی تامین انواع مختلفی از مواد غذایی به تناسب با یکدیگر و مقادیر کافی از مواد مورد نیاز برای حفظ سلامت بدن و رعایت میانه روی با محدود کردن غذاهای دارای چربی، کلسترول، قند، نمک زیاد و ترکیبات افزودنی در ماه مبارک رمضان توصیه می شود.

About Author