تأکید دولت بر اجرای دولت الکترونیک

حجت‌الاسلام‌والمسلمین درویشیان عضو شورای عالی قوه قضاییه با تأکید بر اجرای دولت الکترونیک گفت: سال‌ها و در برنامه‌های متعدد پنج‌ساله کشور قرار است دولت الکترونیک اجرا شود ولی هنوز به سرانجام نرسیده است. البته اطلاع داریم که دستگاه‌های اجرایی دارای بانک‌های اطلاعاتی در به اشتراک‌گذاری اطلاعات مقاومت می‌کنند که باید در قانون ضمانت اجرایی معتبری برای تمکین دستگاه‌ها برای تبادل اطلاعات پیش‌بینی شود.
وی ادامه داد: یکی از رویکردهای سازمان بازرسی کل کشور و تأکید رییس قوه قضاییه در مراسم سالگرد تأسیس سازمان، نظارت هوشمند و الکترونیک است که قاعدتاً تحقق دولت الکترونیک به تحقق این هدف کمک می‌کند که بسیار حائز اهمیت است. سازمان بازرسی کل کشور به تعدادی از سامانه‌های دستگاه‌ها دسترسی پیدا کرده است؛ اما توسعه این امر نیازمند اهتمام جدی دولت است.
حجت‌الاسلام‌والمسلمین درویشیان با اشاره به عملکرد برخی زیرمجموعه‌های وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: موضوع دیگری که بررسی‌های کارشناسی سازمان بازرسی مؤید آن است، بحران مالی و خطر ورشکستگی شرکت مخابرات در خصوص تلفن ثابت است. باید شرایط مناسبی برای توسعه تلفن ثابت فراهم شود. زیرا هنوز بخش زیادی از مردم تلفن ثابت را بر تلفن همراه ترجیح می‌دهند.
رییس سازمان بازرسی کل کشور گفت: پیشنهاد مشخص سازمان بازرسی کل کشور در خصوص مشکلات خدمات تلفن ثابت، خارج کردن شبکه مخابرات از انحصار است. انحصار آسیب‌های بسیاری به بخش‌های مختلف کشور من‌جمله این حوزه وارد کرده است.
وی گفت: تناسبی بین جرایم با حجم و انتفاع مالی اپراتورها از انجام تخلف، وجود نداشته و این موضوع زمینه ضعف سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی در نظارت بر اپراتورها و کیفیت خدمات ارائه شده به مردم را فراهم آورده است. در گذشته به علت فقدان نقشه راه مدون و مشخص در حوزه فضایی مشکلاتی در این حوزه داشتیم. برخی قراردادهای ما در این حوزه هنوز به سرانجام نرسیده است. این در حالی است که حوزه فضایی یکی از نیازهای جدی کشور است و در بسیاری از بخش‌ها قابل‌استفاده است.
وی در نهایت پیشنهاد داد تا کارگروهی بین سازمان بازرسی کل کشور و وزارت ارتباطات تشکیل شود تا موارد این بسته پیشنهادی را بررسی و راهکارهای آن را اجرایی کنند.

About Author