تبریز به شهر موزه‌ای بین‌المللی تبدیل می شود

مدیر کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی آذربایجان‌ شرقی گفت: ظرفیت‌های بسیاری وجود دارد تا شهر تبریز به شهر موزه‌ای بین‌المللی تبدیل شود چراکه تبریز ۵۰۰ سال و در پنج دوره‌ی تاریخی پایتخت بوده و هر گوشه‌ی آن موزه زنده است.
احمد حمزه زاده در برنامه‌ای که به مناسبت گرامیداشت هفته‌ی موزه و میراث فرهنگی در موزه مطبوعات تبریز برگزار شد، اظهار کرد: استان آذربایجان‌شرقی بعد از استان تهران با داشتن ۴۳ موزه دولتی، عمومی و خصوصی بیشترین تعداد موزه‌ها را در کشور به خود اختصاص داده است و بسیاری از موزه‌های تخصصی برای اولین بار در استان ما بوجود آمده‌اند.
وی ادامه داد: در موزه‌های خصوصی نیز مجموعه داران مجوز موزه را گرفته‌اند تا اشیای نفیس خود را نگهداری کنند اما فضایی برای عرضه و نمایش مجموعه‌ی خود ندارند و اداره‌کل میراث فرهنگی نیز اعتبار و فضای محدودی دارد؛ بنابراین از اعضای شورای شهر درخواست می‌کنیم، فضای مازادی برای این موزه‌ها اختصاص دهند تا گنجینه نفیس آنها در معرض دید عموم قرار گیرد. باید از بافت تاریخی شهر تبریز محافظت کنیم که قوانین سفت و سختی برای ساخت و سازها داریم تا حفاری متناسب با شرایط بافت تاریخی تبریز انجام شود البته یک سری اعتراضاتی می‌شود اما باید اطلاع رسانی شود و دستگاه‌های دولتی هم در جهت حفاظت بافت تاریخی اتفاق نظر داشته باشند.
حمزه زاده همچنین یادآور شد: ۱۶۸ شهر کشور بافت تاریخی منحصر به فردی دارند که یکی از آنها تبریز است و باید کمک‌های بیشتری در این حوزه انجام شود تا حفاظت بهتری شود.
وی خاطرنشان کرد: تعدادی از موزه‌های ما آماده‌ی افتتاح هستند که از جمله آن موزه‌ی مکاتب هنری است، هنر صاحب دو مکتب اول و دوم است و در این موزه به نمایش گذاشته می‌شود همچنین موزه باستان شناسی خدا آفرین نیز در هفته‌ی جاری افتتاح می‌شود.
وی گفت: یکی از شاخصه‌های ارزیابی فرهنگی شهرها در مجامع بین‌المللی موزه‌ها هستند که هر شهری با تعداد و کیفیت بالای موزه‌ها ارزیابی بهتری دارد.
مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی آذربایجان‌ شرقی در ادامه بیان کرد: باید استان خود را معرفی کنیم و این یک نقصی است که تاکنون نتوانسته‌ایم به خوبی عمل کنیم، زیبایی‌های تبریز شناخته نشده است و ما باید بر روی این موضوع کار کنیم.
وی اضافه کرد: باید ظرفیت‌های شهر خود را معرفی کنیم چراکه آثار تاریخی ما کم نظیر است و تمامی دستگاه‌های دولتی و اصحاب رسانه باید دست به دست هم دهند و مقاصد اصلی سفر در تبریز را معرفی کنند.
وی در پایان یادآور شد: طی تحقیقات انجام شده، در آینده دو شهر ایران از مقاصد اصلی گردشگری خواهند بود که یکی از آنها تبریز و دیگری هم همدان است و ما ظرفیت‌های خوبی در این عرصه داریم.
به مناسبت هفته‌ی ارتباطات و موزه و میراث فرهنگی، نمایشگاه مطبوعات در آینه تاریخ«روزگارنامه» در موزه مطبوعات تبریز با حضور مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی و مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان و همچنین اصحاب رسانه افتتاح شد.

About Author