تبریز خود را به خواب زده است !

اختصاصی ساقی آذربایجان/ گزارش: وحید خدادادی

با پایان تعطیلات ۱۳ روزه نوروز باستانی، مجددا صفحه ای نو در تقویم کاری کشور باز شده است. پایان سال همواره با آغاز سفرهای نوروزی همراه است که هر شهر و بلادی که بتواند بیشترین امکانات و شرایط را برای گردشگران ایجاد نماید، می تواند بیشترین نفع اقتصادی و فرهنگی را از قبل آن کسب نماید در نقطه مقابل هر شهری که مثل تبریز خواب بماند و یا خود را به خواب زدگی بزند، سرش بی کلاه می ماند! در آغازین روزهای کاری سال نو ۱۴۰۲ و در قالب مطلبی با عنوان “تبریز خواب بود و تعطیلات تمام شد! “ به نقد وضعیت موجود و شرایط آماده سازی برای نوروز و مهمانان نوروزی پرداختیم که از قضای روزگار چون حرف دل اکثر شهروندان عزیز و مخاطبان مان بود، به یکی از مطالب پربازدید آن روزها بدل شد.
استنباط سال گذشته مان این بود که به هر دلیل ممکن تبریز خواب مانده و از این رو و در روزها و هفته های منتهی به عید نوروز طی مطالبی چند که سعی داشتیم به مثابه تلنگری باشد و کافئین موجود در آن خواب از سر بپراند، امسال پدیده به خواب زدگی را تجربه کردیم که دیگر این فقره را علاجی نیست مگر که عامل، خوداز این رفتار روی گردان شود. روزها و ساعات پایانی سال با قطعی گسترده آب در اقصی نقاط شهر و اعتراضات شدید شهروندان همراه بود که بخشی از این انتقادات در بخش ارسالی مخاطبان روزنامه در فضای مجازی منتشر شد و نهایتا کار با مداخله استاندار کمی تا قسمتی ختم به خیر شد ولی شهروندان تبریز در اثر ادامه سوء مدیریت ها و بدون اطلاع قبلی سال ۱۴۰۲ را با پدیده بی آبی گذراندند و حتی در لحظات آغازین سال جدید هم علی رغم وعده و وعیدهای همیشگی همچنان مشکل در برخی از نقاط شهر پابرجا بود و بعد از حل مسئله هم بنابر تجارب شخصی و گزارش های مردمی، آب شرب وصل شده آن کیفیت همیشگی و لازم را نداشت و بعضا برخی از شهروندان به استباط شخصی مدعی استفاده از آب چاه های خاص! برای تامین آب شهر بودند!؟ علی رغم آن که عمده مسئولان در تعطیلات نوروز به سر می بردند و خبری از وجود مبارکشان نبود، استاندار جدید الورود پای کار بود و با سر زدن به نهادهای مختلف، دیدارهای مردمی و میدانی و سر زدن های هماهنگ نشده به پروژه های عمرانی بعضا بدجور کاسه کوزه آقایان به به و چه چه گو را بهم ریخت و در دو مورد که یکی از آن ها مربوط به پروژه های شهرداری تبریز بود، خیلی شیک و مجلسی حال گیری کرد تا پروپاگاندای رسانه ای این مجموعه هم نتواند از وایرال این فیلم جلوگیری نماید. البته نباید ناگفته بماند که این حضور میدانی محدود به کلانشهر تبریز نبود و در برخی از شهرستان ها هم صورت گرفت تا آن قبیل از مدیران استانی که قرار بود کلی در ایام عید خوش بگذرانند، دمغ و عصبانی شوند و چشم دیدن والی جدید را نداشته باشند.
رحمتی اصلا متوجه نیست که مزاج تبریز و مدیرانش با این خرق عادت ها و ناپرهیزی ها سازگار نیست و احتمالا موجبات شیوع بیماری رفلاکس معده در میان مسئولان امر را شاهد باشیم. نارضایتی از وضعیت آب شرب و قطعی آن در ایام تعطیلات به حوزه بهداشت و درمان هم رسید و خیل کثیری از مخاطبان از نبود پزشک متخصص و ضعف در رسیدگی در مراکز درمانی گلایه های جدی داشتند که در این فقره شاهد اظهار نظری از سوی دوستان نبودیم و علی رغم آن که در روزهای پایانی سال مدیر محترم از آمادگی کامل در این رابطه گفته بود، شاهد گلایه هایی چند از سوی شهروندان بودیم. امسال خبری از آمارهای کهکشانی حاج اوروش نبود و آمار اعلامی از سوی وی قابل تحمل تر بود و مثل سال قبل خبری از عدد ۷۰ میلیون نبود! در کل می توان نتیجه گرفت که مزاج تبریز و مسئولانش چندان با بحث گردشگری وکسب درآمد از این حوزه سازگار نیست و در در این رابطه همچنان روی پاشنه بی خیالی می چرخد!

About Author