تب شهرت پزشکان بلاگر / سونامی تبلیغات ابزاری بیماران

اگر کلمه «دکتر» را پیش از اسم‌شان ننویسند، شاید کمتر کسی بتواند از روی فالوئرهای میلیونی و تیپ و قیافه‌شان که به مدل‌ها تنه می‌زند، ظن به پزشک بودن‌ آنها ببرد.

«بیماری را در مطبم ویزیت کردم مدت ها به دلیل بیماری پوستی از جامعه فاصله گرفته بود…» «امروز بیمار خانمی داشتم که قصد خودکشی داشت…» این‌ها بخشی از روایت‌هایی است که برخی پزشکان آن را در فضای مجازی منتشر کرده‌اند. دوربین‌به‌دست‌اند تا رضایت بیماران‌شان را ثبت کنند و از خودشان ویدئو بگیرند.

تب بلاگر شدن مدت ها است که به پزشکان هم سرایت کرده و این فضا که قبلا برای جراحان زیبایی جذاب‌تر بود، اما امروز شاهد سونامی تبلیغات ابزاری اطبا به وسیله بیماران خود هستیم. این روزها تبلیغات گرفتن از فضای مجازی تبدیل به یک منبع درآمد برای بلاگر پزشکان شده و آن‌ها با اشتراک گذاشتن داستان‌های بیمارانی که روایت‌های خاصی دارند، مخاطب جذب می‌کنند.

سوال مطرح می شود که آیا انتشار تصاویر بیمار به عنوان نمونه کار اخلاقی است؟ بر اساس ماده ۸۷ آیین نامه اخلاق حرفه‌ای سازمان نظام پزشکی انجام هرگونه عکسبرداری و فیلمبرداری از بیماران با هدف تهیه محتوای آموزشی یا استفاده در فرایند پژوهشی یا درمانی تنها پس از کسب اجازه از بیماران مجاز است. در مواردی که هویت فرد مشخص باشد، رضایت اخذ شده باید حتما مکتوب باشد.

اغلب مشاهده شده که بیماران به خاطر تخفیف هم شده لاجرم رضایت به این کار می دهند و پزشکان دست به عکاسی و فیلمبرداری از او می کنند! این را تعداد یاز مراجعان یک پزشک معروف تبریزی به خبرنگار تبریزبیدار گفته است.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی تبریز در رابطه با پزشک بلاگرها می گوید: هیچ دکتری اجازه ندارد عکس بیماران را در فضای مجازی منتشر کند و باید اخلاق پزشکی را رعایت کنند.

 

 

دکتر جواد احمدیان می افزاید: اگر در برخی موارد هم که منتشر می کنند باید از فرد اجازه بگیرند اما چهره بیمار مشخص نشود و آبروی بیماران حفظ شود. مواردی هم وجود دارد که به هیچ عنوان نباید در فضای مجازی منتشر شود.

وی تاکید می کند: برای خدشه دار نکردن عفت عمومی، مناسب نیست که پزشکان تصویر بیماران را منتشر کنند. در مواردی که عکس بیماران منتشر می‌شود باید صورت آنها پوشانده و یا کدر شود تا هویت آنها مشخص نشود.

معاون درمان علوم پزشکی تبریز در مورد برخورد با موارد تخلف می گوید: به پزشکانی که در استان و شهر تبریز، عرف را رعایت نکرده‌اند، تذکراتی داده شده است.

به تعبیر برخی جامعه شناسان، پزشک بلاگری می تواند ریشه در رشد نامتقارن فضای مجازی در حوزه سلامت داشته باشد، تبلیغات ما را به سمتی می‌برد تا یک کالا و خدمات را درخواست کنیم و پزشکان نیز اسیر بلاگر‌ها و فضای تبلیغاتی هستند. پزشکانی که فقط برای طبابت تربیت شدند اما بنگاه‌های تجاری آنها را بدین سمت تشویق می‌کنند.

 

About Author