تب مالت، بیماری هزار چهره

معاون سلامت اداره‌کل دامپزشکی چهارمحال و بختیاری با بیان اینکه تب مالت یک بیماری هزارچهره است، گفت: دامداران اگر مواردی از سقط جنین را در دام‌های خود مشاهده کردند، حتما به مراکز دامپزشکی مراجعه کنند، زیرا یکی از اولین نشانه‌های ابتلا به تب مالت، سقط جنین در دام است.
حسین صالحی در گفت‌وگو با ایسنا با بیان اینکه تب مالت یکی از خطرناک‌ترین و مسری‌ترین بیماری‌های مشترک بین‌ انسان و دام است، اظهار کرد: عامل این بیماری یک باکتری است، به‌ طوریکه این بیماری در هر حیوان اهلی سویه مخصوص به خود را دارد، شایع‌ترین راه انتقال این بیماری، مصرف لبنیات غیر بهداشتی و خام مانند شیر نجوشیده و پنیر تازه است، البته این بیماری از طریق گوشت، تماس و تنفس نیز می‌تواند منتقل شود.
معاون سلامت اداره‌کل دامپزشکی چهارمحال و بختیاری بیشترین راه شیوع این بیماری را از طریق فرآورده های خام دامی به خصوص از طریق دام‌های سبک مانند گوسفند و بز دانست و ادامه داد: دام درگیرشده با تب مالت‌، جنین خود را در زایمان اول، سقط می‌کند، عامل بیماری به‌صورت ناقل در بدن حیوان باقی می‌ماند و این عامل از طریق ترشحات زایمانی، شیر، خون و … می‌تواند دفع شود.
وی با بیان اینکه تب مالت، یک بیماری هزارچهره است، عنوان کرد: نشانه‌های این بیماری می‌تواند همراه با یک تب و لرز ساده باشد، اما بسته به جایی که باکتری لانه‌گزینی می‌کند، می‌تواند همراه با کمردرد، زانودرد، تب و لرز، عرق شبانه، تاری دید و حتی سقط جنین باشد.
صالحی با اشاره به درمان سخت بیماری تب مالت، بیان کرد: عامل این بیماری یک باکتری است که آهسته رشد می‌کند و در بسیاری از موارد حتی پس از بهبودی ممکن است در بدن فرد باقی بماند و همراه با یک استرس یا یک بیماری مثل آنفلوآنزا خود را نشان دهد.
معاون سلامت اداره‌کل دامپزشکی چهارمحال و بختیاری یادآور شد: درمان این بیماری در انسان، از طریق تشخیص آزمایشگاهی و درمان آنتی‌بیوتیکی بوده و البته در افراد متفاوت است.
وی در خصوص نحوه پیشگیری از تب مالت در دام‌ها، تصریح کرد: واکسن بروسلوز( تب مالت) برای جلوگیری از گسترش این بیماری در دام ‌ها تزریق می‌شود، برنامه‌ای تحت عنوان تست کشتار در دام‌ها وجود دارد، یعنی اگر تست بروسلوز دامی(نمونه خون گرفته شده از دام) مثبت شد، آن دام کشتار شده و گوشت آن طبق شرایط و طی مراحل سالم‌سازی، می‌تواند مصرف شود.
صالحی با بیان اینکه واکسیناسیون دام‌ها بر علیه تب مالت رایگان است، خاطرنشان کرد: دامداران در سنین واجد شرایط یعنی قبل از آبستنی و بعد از آن، دام‌های خود را واکسینه کنند.
معاون سلامت اداره‌کل دامپزشکی چهارمحال و بختیاری افزود: توصیه می‌شود افراد، دام ناشناس خریداری نکنند، اگر مواردی از سقط جنین را در دام‌های خود مشاهده کردند، حتما به مراکز دامپزشکی مراجعه کنند، زیرا یکی از اولین نشانه‌های تب مالت، سقط جنین در دام است.
وی ادامه داد: اگر دامی مبتلا به تب مالت باشد، جنین آن باید به روش بهداشتی دفن و ترشحات از محل خارج و مکان ضدعفونی شود، همچنین مکانی جدا برای زایمان دام‌ها درنظر گرفته تا اگر دامی مبتلا به تب مالت باشد،‌ دیگر دام‌ها را درگیر نکند.
وی در پایان عنوان کرد: عامل بیماری تب مالت در شیر در حال جوشیدن ظرف پنج دقیقه از بین می‌رود، پنیر نیز باید به مدت دو ماه در آب نمک نگهداری شود.

About Author