تجاوز به حریم آثار تاریخی توسط معادن معضل جدی آذربایجان غربی

مدیرکل میراث فرهنگی آذربایجان غربی تجاوز به حریم آثار تاریخی به خصوص در شهرستان تکاب توسط صاحبان معادن را از معضلات جدی استان عنوان کرد.
به گزارش ساقی آذربایجان جلیل جباری در خصوص تخریب حریم اثر تاریخی بختک قلعه سی در شهرستان تکاب توسط معدن سنگ این شهرستان در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار کرد: به محض اطلاع از تجاوز صاحبان این معدن به حریم این اثر تاریخی یگان حفاظت در محل حاضر و اقدام به برخورد با این اقدام کرد.
وی با بیان اینکه مجوزهای لازم برای فعالیت این معدن در سال ۹۱ اخذ شده است، افزود: در آن زمان برای صیانت از حریم اثر تاریخی بختک قلعه سی در اقدام اقدام به میله گذاری و فنس کشی کردیم، افزود: بعد از ۱۰ سال فعالیت معدن تازه شروع شده و میله و فنس‌های این اثر تاریخی در این مدت به سرقت رفته بودند.
جباری اضافه کرد: با شروع به کار معدن و تخلیه نخاله‌های معدنی در حریم این اثر تاریخی یگان حفاظت میراث فرهنگی از طریق مراجع قضائی نسبت به برخورد با این اقدام تخریبانه کرد.
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان غربی اضافه کرد: با حضور انتظامی تکاب، نماینده دستگاه قضائی، مالک معدن و یگان حفاظت میراث فرهنگی موضوع صورت جلسه شد و مالک معدن مکلف به رعایت حریم قانونی این اثر تاریخی شد.
مدیرکل میراث فرهنگی آذربایجان غربی جباری با بیان اینکه در حال حاضر محوطه این اثر تاریخی از نخاله‌های معدنی پاکسازی شده است، گفت: همچنین میله گذاری و فنس کشی مجدد دور این اثر تاریخی توسط میراث فرهنگی انجام شده و هم اکنون مشکلی در این زمینه وجود ندارد.
مدیرکل میراث فرهنگی آذربایجان غربی با بیان اینکه تجاوز به حریم آثار تاریخی در استان به خصوص تکاب توسط معادن یکی از مشکلات جدی استان است، افزود: در این زمینه جلسات متعدد با دادگستری و دادستانی استان برگزاری و معادن ملزم به استعلام از میراث فرهنگی استان برای ادامه فعالیت‌های معدنی شدند.
در ماه‌های اخیر فعالیت مستمر معادن سنگ در تکاب نه تنها طبیعت بکر منطقه را تخریب کرده بلکه یک دست اندازی آشکار به آثار و بناهای تاریخی به شمار می‌رود.
محدوده باستانی بختک قلعه سی یا همان «پاتاخ قلعه سی» ثبت شده در فهرست آثار ملی، عمری به درازای هزاره قبل از میلاد دارد و تخریب حریم این اثر موجب نارضایتی و گلایه مردم اهالی منطقه شده بود.
اهالی معتقدند فعالیت معادن سنگ در نزدیکی اثر تاریخی (پاتاخ قلعه سی) روستای یولقون آغاج تکاب یکی از روستاهای هدف گردشگری؛ طبیعت و تاریخ این منطقه را تهدید می‌کند.

About Author