تسهیل زمینه صادرات سیب از آذربایجان غربی

رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی گفت: با توجه به فرصت اندک و فسادپذیری محصول سیب باید زمینه صادرات آن تسهیل شود.
به گزارش ساقی آذربایجان، اکبر کرامتی در جلسه بررسی مسائل و مشکلات سیب درختی با حضور رئیس مجمع نمایندگان آذربایجان غربی اظهار کرد: با توجه رشد میزان صادرات سیب استان امسال در مقایسه با سال گذشته، تحولات صورت گرفته در کشورهای منطقه و همسایگان باعث بروز مشکلاتی در صادرات سیب درختی استان شده که لازم است در فرصت باقیمانده از سال و با توجه به فساد پذیری محصول ذخیره شده در سردخانه‌های استان، صادرات تسریع و تسهیل شود.
وی ادامه داد: افزایش کیفیت و بازار پسندی، توسعه باغات مدرن و پایه رویشی و همچنین استفاده از ارقام مختلف جهت مدیریت برداشت و بازاررسانی در دستور کار جهادکشاورزی استان قرار دارد.
کرامتی اضافه کرد: باید دیپلماسی اقتصادی در زمینه صادرات محصولات کشاورزی به خصوص سیب در کشور و استان تقویت شود و رایزنان بازرگانی تلاش خود را در این زمینه افزایش دهند.
وی با اشاره به مشکلات حمل و نقل، نبود کامیون‌های یخچال دار، قوانین دست و پاگیر گمرکی و نیز قوانین وضع شده پرپیچ و خم در زمینه صادرات سیب را از مهمترین موانع صادراتی در این بخش عنوان کرد و خواستار نقش آفرینی بیشتر تشکل‌های بخش کشاورزی در این زمینه شد.
کرامتی خاطرنشان کرد: نقشه راه سیب استان تهیه شده و برنامه عملیاتی در حال تدوین است تا در سال‌های آینده موضوع تولید سیب درختی استان ساماندهی شود. رئیس مجمع نمایندگان آذربایجان غربی نیز در این جلسه با اشاره به پیگیری‌های صورت گرفته و قول مساعد ریاست سازمان تعاون روستایی کشور برای تأمین هواپیمای کارگو برای انتقال محصول سیب درختی استان به بازارهای هدف صادرات، خواستار پیگیری برای عرضه مستقیم از طریق شبکه تعاون روستایی شد.
علی زنجانی ادامه داد: همچنین با توجه به عدم تکافوی ظرفیت کارخانجات صنایع تبدیلی استان مقرر شده در راستای توسعه صنایع تبدیلی، کارخانه کنسانتره با مشارکت تعاون روستایی استان احداث شود.
ابراهیمی مسئول قرارگاه جهادی حیدریون نیز در این جلسه اظهار کرد: قرارگاه جهادی حیدریون تمام تلاش خود را جهت رفع مشکلات باغداران استان خواهد کرد.

About Author