تصویب قانون خودکفایی شهرداری‌ها پس از سه دهه

به گزارش ساقی آذربایجان، مهدی جمالی‌نژاد ظهر پنجشنبه در همایش شوراهای اسلامی و شهرداری های آذربایجان شرقی اظهار داشت: در بحث توسعه و آبادانی شاخص‌های متعددی برای کشورها، شهرها و روستاها مطرح می شود و مهمترین شاخص پیشرفت کشورها شاخص اقتدار است و منابع خدادادی مانند معادن و ذخایر آبی و توان اکتسابی چون انرژی هسته ای و تکنولوژی ها اجزای اصلی این اقتدار هستند، اما این قدرت گفتمانی است که اجزا اقتدار یک کشور را تکمیل می کند.

وی پیروزی انقلاب اسلامی را مبدأ طرح گفتمان های قوی چون نه شرقی نه غربی، استقلال، آزادی و ایستادگی در مقابل زورگویان عنوان و تصریح کرد: بر همین اساس نگاه دولت سیزدهم داشتن کشوری قدرتمند است و داشتن شهرها و روستاها و مسئولان و مدیران قوی لازمه این امر و قدرت گفتمانی و اتخاذ نگاه و رویکرد نو و خلاقانه در بین مدیران و اعضای شورا مهمترین اصل برای تحقق این هدف است.

رئیس سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور ادامه داد: آنچه که شهرها و روستاهای ما را ارتقا خواهد داد، نگاه خلاقانه و متفاوت شوراها و دهیاری‌‍‌ها به محل مسئولیت خود است چرا که ایران موزه ای سرباز است و هر منطقه ویژگی ها و مختصات خاص خود را دارد و نگاه متفاوت شهرداران و دهیاران لازمه استفاده از این ظرفیت‌هاست.

وی با تاکید بر لزوم برنامه‌ریزی‌های کوتاه، میان و بلند مدت از سوی شهرداری‌ها و شوراها تصریح کرد: پس از سه دهه قانون خودکفایی شهرداری‌ها با تلاش دولت آقای رئیسی مصوب شده و اکنون نوبت شهرداری ها و شوراهاست که با استفاده از این بستر به سمت کسب دانش های جدید و تغییر نگاه خود در حوزه مدیریت شهری با رویکرد تحقق درآمدهای پایدار را از طریق ایده های بکر و نو حرکت کنند.

جمالی‌نژاد با اشاره به اینکه وضعیت اقتصادی کار را به ویژه در حوزه مدیریت شهری سخت می‌کند، گفت: هر چند ما در مقام سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌ها تلاش می‌کنیم وظایف و ماموریت‌های محوله را انجام می‌دهیم و اقداماتی چون خرید اتوبوس های جدید، نوسازی ناوگان عمرانی و خدماتی و موافقت وزیر کشور برای خرید مشارکتی ناوگان حمل و نقل شهری و نیز اصلاح قانون تخصیص منابع بر اساس شاخص‌های جمعیتی نیز در همین راستا صورت گرفته، اما هیچ یک قدرت نفوذ و تاثیر مدیران شهری و اعضای شوراهای محلی را ندارند.

معاون عمرانی وزیر کشور تاکید کرد: طبق تاکید مقام معظم رهبری باید تولید ثروت از دانش با استفاده از ظرفیت و توان خود شهرها مد نظر مدیران شهری و شوراها باشد تا غبار عقب ماندگی از چهره شهرها زدوده شود چرا که اگر شهرهای ما شاداب و شهرداران و دهیاران پویا باشند و دیوار بی اعتمادی را کوتاه و فاصله مردم و مدیران را کم کنیم، حس تعلق بین مردم و در نتیجه وفاق و همبستگی و امنیت اجتماعی در کشور بالا می رود.

وی افزود: موضوع دیگری که می‌تواند شهرها را ارتقا و روستاها را توسعه دهد، نگاه خلاقانه اعضای شوراها به شهر است. نگاه به ۱۴۰۰ شهر و ۶۰ هزار روستای زیبا با اقلیم و منابع خاص خود، باید با خلاقانه و متفاوت از گذشته باشد. باید به شهرهای کشور که آبروی ما هستند، توجه بیشتری شود.

جمالی‌نژاد خطاب به شهرداران و اعضای شوراهای استان، گفت: از همه شما خواهشمندم برای شهر و روستای خود برنامه و راهبردهای مفید داشته باشید. من امیدوارم که بتوانیم دانش مدیریت شهری را از کشورهای مختلف کسب کنیم و به سمت درآمد پایدار حرکت کنیم.

About Author