اختصاصی ساقی آذربایجان/ گزارش از: وحید خدادادی

با فرا رسیدن فصل سرما مکمل این رهاورد یعنی آلودگی هوا هم از راه رسید و چند روزی است که مدارس تبریز به صورت مثلا آنلاین برگزار می شود و از قراین و شواهد پیداست که چون برنامه خاصی برای کاهش آلودگی هوا وجود ندارد و دوستان سرشان به چیزهای دیگری مشغول است، رویه تعطیلی گویا ادامه دار و تا اسفندماه هم گویا به کرات اتفاق خواهد افتاد. این اتفاق در حالی رخ می دهد که در سال های گذشته به سبب شیوع بیماری کرونا دو سالی مدارس به صورت مجازی برگزار شد و نتیجه این اتفاق را در کاهش شدید سطح علمی دانش آموزان به وضوح می توان دید. دانش آموزان در کلاس درس با حضور معلم خصوصا در مدارس دولتی کلی با مشکل تفهیم دروس مواجهند و حساب کنید اگر بخواهند به صورت مجازی و با اپلیکیشنی دست و پا شکسته تحصیل کنند، وای به حال کیفیت علمی کشور با این دانش آموزانی که بعدها در سایه سار این مدل آموزشی فارغ التحصیل خواهند شد. به تعبیری سطح آگاهی دانش آموزان فدای عدم مدیریت درست در بخش کنترل کاهش آلودگی هوا شده است.
بر اساس یک عادت دیرینه هر اتفاقی که می‌افتد مدارس را تعطیل می‌کنیم؛ با بارش برف، آلودگی هوا و هزارویک بهانه دیگر! سطح تدریس در فضای مجازی و به صورت آنلاین هم چنان فاجعه بار است که اصلا نمی شود رویش حساب باز کرد. از طرفی تعطیلات مکرر باعث می‌شود حتی اگر کلاس جبرانی هم گذاشته شود معلم سعی کند به سرعت دروس عقب مانده را برای دانش آموزان تدریس کند تا دانش آموز را به آزمون برساند و لطمه این امر را در این بین دانش آموزانی می‌بینند که با بقیه دانش آموزان تفاوت‌های فردی دارند و در واقع به این صورت بی عدالتی رخ می‌دهد. برخی از خانواده‌ها به دلیل تمکن مالی می‌توانند این عقب ماندگی تحصیلی را به دلیل تعطیلی مدارس جبران کنند، خصوصا در مدارس غیرانتفاعی، اما این امکان برای دانش آموزانی که در مدارس دولتی ثبت نام می کنند وجود ندارد که اگر چنین تمکن مالی وجود داشت قطعا فرزند خود را در مدارس غیر دولتی ثبت نام می کردند. استنباط دوستان این است که چنین ضعفی یعنی عدم تدریس از سوی معلمان می تواند در خانه ها توسط والدین جبران شود و این در حالی است که امر تدریس، امری تخصصی و نیازمند فوت و فن های مخصوص به خود است که عموما والدین ازآن بی بهره اند و و در صلاحیت هر کسی جز معلمان نیست و از سویی با بالارفتن سطح علمی کتاب ها امکان تدریس والدین وجود ندارد چون خودشان این مطالب را بلد نیستند که بتوانند به کسی هم یاد دهند. این وضعیت در دوره ابتدایی به مراتب بغرنج تر است از آن جهت که آنان سال های اولیه تحصیل خود را درکرونا و دوره آنلاین سپری کرده اند و اگر قرار باشد بقیه دوران تحصیل را هم در تعطیلات بی کفایتی آقایان سپری کنند، پیش پیش نتیجه چنین نظام آموزشی و فارغ التحصیلانش مشخص است.
سطح کیفی بچه ها خیلی کاهش یافته و ما مجبوریم درس‌های پایه‌های دیگر را هم برای آن‌ها بازگو کنیم. این موضوعی است که یکی از معلمان در پایه اول متوسطه توضیح می‌دهد و می‌گوید: «وقتی بچه‌ها روز‌های اول به مدرسه می‌آمدند انگار با دنیای جدیدی روبه‌رو شده بودند. کتاب‌ها برایشان غریبه بود و یادگیری سخت.»
او ادامه می‌دهد: «یک ماه اول سال تحصیلی به مرور درس‌های سال گذشته سپری شد. شاید باورتان نشود، اما بچه‌هایی که وارد کلاس هفتم شده بودند، حتی در مفاهیم کلاس چهارم و پنجم نیز مشکل داشتند. اول سال چند آزمون از بچه‌ها گرفتیم، واقعا نتایجش وحشتناک بود. آن‌ها در درس‌ها خیلی ضعیف بودند و این نشان می‌داد که کار سخت‌تری در پیش داریم. در حال حاضر با وجود آنکه باید بگوییم تلاش کردیم تا بچه‌ها را به حد نصاب برسانیم، اما هنوز هم اگر بخواهیم شرایط را با بچه‌های دوره قبل از کرونا مقایسه کنیم، باید بگوییم بچه‌ها خیلی ضعیف‌تر و از سوی دیگر به‌شدت به فضای مجازی وابسته شده‌اند که این وضعیت کار را برای مدرسه سخت‌تر می‌کند.»
با رصد درصد نمرات کسب‌شده دانش‌آموزان در کنکور سراسری هر سال متوجه این ضعف و افت سواد شده و این نگرانی ها روز به روز از سوی والدین در حال افزایش است. با لحاظ حساسیت موضوع به سراغ سعادتی مدیر کل آموزش و پرورش استان رفتیم تا نظرات او را هم در این رابطه بعنوان متولی امرجویا شویم.

سیاست دولت ممانعت از تعطیلی مدارس است/ ناچاریم، استنکاف کنیم مجرم محسوب می شویم

در همین ارتباط سعادتی مدیرکل آموزش و پرورش استان هم با ما هم عقیده بود و درگفتگوی تلفنی با خبرنگار ساقی آذربایجان ضمن اشاره به لطمات این قبیل تعطیلی ها به سطح کیفی آموزش و افت تحصیلی دانش آموزان گفت: این قبیل تعطیلی ها عمدتا از سر ناچاری است از آن جهت که سلامتی دانش آموزان از هر جهت برای ما اولویت دارد ولی قطعا بر کیفیت آموزش تاثیر می گذارد.
وی افزود: تعطیلی مدارس به ضرر دانش آموزان است و سبب افت کیفیت تحصیلی آنان می شود و تمام تلاش ما هم این است که تعداد این تعطیلی ها را به حداقل برسانیم. ارزیابی مسئولان امر بر این امر استوار بود که ما سه روز یعنی در روزهای یکشنبه، دوشنبه و سه شنبه در تبریز مشکل آلودگی هوا خواهیم داشت و روز دوشنبه نقطه اوج این اتفاق خواهد بود، از این رو بنده روز یکشنبه تا دقیقه نود هم اجازه تعطیلی ندادم تا اطمینان کامل کسب نمایم. حتی ما در روز اول فقط مقطع پیش دبستانی و ابتدایی را تعطیل کردیم ولی برای روزهای دوشنبه و سه شنبه واقعا میزان آلودگی به حدی بود که امکان برگزاری کلاس ها وجود نداشت.
سعادتی تصریح کرد: بهرحال قوانینی هم در این رابطه وجود دارد و چنانچه میزان آلودگی هوا از یک عدد مشخص(۱۳۰) بالاتر برود و مدیری از تعطیلی مجموعه استنکاف کند، مجرم به حساب می آید. اما با این وجود به استناد دستور صریح آقای رئیس جمهور و شخص وزیر آموزش و پروروش اگر قرار است به دلیل آلودگی تعطیلی اتفاق بیافتد، مدارس آخرین محل برای تعطیلی باشد! بهرحال بچه ها که عامل ایجاد آلودگی نیستند و باید عوامل ایجاد این مشکل تعطیل شوند! /

About Author