تغییر محل نشست ایران و عربستان به دلیل عکس سردار سلیمانی، به مصلحت بود

اگر از روی مدیریت باشد و بخواهد به تدریج جایگاه سردار سلیمانی را برای آن‌ها تفهیم کند، مشکلی ندارد. وزیر امورخارجه هم نمی‌خواستند مصلحت را نادیده بگیرند. مصلحتی که موجب تضعیف شود درست نیست ولی اگر موجب مدیریت جایگاه باشد بلامانع است.

پس از هفت سال از حمله شبانه تندروها به سفارت و کنسولگری عربستان و به دنبال آن قطع روابط دیپلماتیک ایران و عربستان، ماه گذشته بود که فیصل بن فرحان، وزیر خارجه عربستان

به تهران آمد. اما دیدار وزرای امور خارجه این دو کشور بدون حاشیه نبود؛ برخی خبرنگاران حاضر در نشست خبر از این دادند که کنفرانس مشترک، به دلیل مخالفت طرف سعودی با عکس سردار سلیمانی به سالن دیگری منتقل شد گرچه سخنگو وزارت خارجه دلیل این تغییر را مشکل فنی اعلام کرد.

اگر ظریف بود چه می‌شد؟

تغییر محل نشست واکنش‌هایی را از سوی کاربران فضای مجازی داشت که اغلب آنان ضمن تاکید بر درستی این اقدام به دلیل منافع ملی، به تناقض رفتار اصولگراها و تندروها اشاره می‌کردند. مضمون محتوای این واکنش‌ها چنین بود که اگر اقدام تغییر محل نشست در زمان ظریف رخ می‌داد واکنش تندروها که همچنان به وزیر امور خارجه و دولت پیشین حمله می‌کنند، چه بود.

چنانکه عباس عبدی، تحلیلگر مسائل سیاسی و اجتماعی در توییتی عنوان کرد: «با تغییر محل مصاحبه مخالف نیستم. اصولا اصل ایجاد این روابط مستلزم رعایت برخی نکات است ولی آنانی که تا دیروز حاج قاسم را فریاد می‌زدند اگر این اتفاق در زمان ظریف رخ می‌داد چه می‌کردند؟ ‌سرتان را پایین بگیرید و بروید. خود را در حد یک مهره حقیر تنزل داده بودید بیشتر ادامه ندهید.»

اگر تغییر محل نشست در زمان اصلاح طلبان بود، اصولگراها کفن می‌پوشیدند و کشور را به آتش می‌کشیدند

جلیل رحیمی جهان‌آبادی، نماینده اصلاح‌طلب مجلس یازدهم درخصوص این تناقض به دیده‌بان ایران گفته بود: «دستگاه دیپلماسی ما اقدام درستی را انجام داده و سیاست اسرائیل مبنی بر ایران‌هراسی در منطقه شکست و به دنبال آن بهبود رابطه ایران و عربستان رخ داده است. این کار به تامین منافع و امنیت جهان اسلام، رفع سو تفاهمات و منزوی شدن اسرائیل و شکست پروژه ایران هراسی کمک می‌کند.البته که اگر چنین اتفاقی در زمان اصلاح طلبان صورت می‌گرفت، اصولگراها کفن می‌پوشیدند و کشور را به آتش می‌کشیدند ولی ما نباید این رفتار را تلافی کنیم.» متن کامل این گفت و گو را اینجا بخوانید.

تغییر محل نشست، به مصلحت بود

سید سلمان ذاکر، عضو کمیسیون اجتماعی مجلس هم در این خصوص به دیده‌بان ایران گفت: «باید به تدریج عربستان را متوجه جایگاه سردار سلیمانی کرد. سیاست تفهیم کشورهایی مثل عربستان به جایگاه سلیمانی‌ها در کشور و نقش آن‌ها در ایجاد صلح و امنیت باید تدریجی باشد اما اینکه از روی تحقیر باشد برای ما قابل قبول نیست.»

وی در پاسخ به اینکه آیا تغییر محل نشست اقدام صحیحی بوده است، عنوان کرد: «اگر از روی مدیریت باشد و بخواهد به تدریج جایگاه سردار سلیمانی را برای آن‌ها تفهیم کند، مشکلی ندارد. وزیر امورخارجه هم نمی‌خواستند مصلحت را نادیده بگیرند. مصلحتی که موجب تضعیف شود درست نیست ولی اگر موجب مدیریت جایگاه باشد بلامانع است.»

ذاکر درخصوص اینکه در این مورد این مصلحت در جهت تضعیف بوده یا مدیریت، گفت: «من رفتار آن‌ها را ندیدم ولی حتما اجازه تضعیف جایگاه را نخواهند داد.»

About Author