تغییر کاربری در محدوده فضای سبز؛ آری یا نه؟

عضو شوزای اسلامی شهر تبریز گفت: تعبیر مشهور «تبریزی که بعنوان باغ شهر مشهور بود در چند دهه گذشته به بتن شهر تبدیل شد» درست است.

روح الله رشیدی در گفتگو با تبریزبیدار در رابطه با وضعیت فضای سبز شهر تبریز و تغییر کاربری در این محدوده اظهار کرد: موضوع و مسایل مربوط به فضای سبز شهر تبریز باید از حدود سه دهه قبل همراه با بحث توسعه بی قواره و تخریبی شهر تحلیل، ریشه یابی و مطرح شود. متاسفانه نظامات شهرسازی در دولت و شهرداری به نفع حفظ فضاهای عمومی شهر و به نفع حفظ فضای سبز طراحی نشده بود و تعبیر مشهور «تبریزی که بعنوان باغ شهر مشهور بود در چند دهه گذشته به بتن شهر تبدیل شد» درست است.

باغ شهر با سوداگری، بتن شهر شد

وی در واکنش به گسترش ساخت و ساز و تغییر کاربری گفت: در اکثر مناطقی که به نوعی نشانه هایی از باغ و سرسبزی در آن وجود داشت با رویکرد سوداگرانه و بازاری به شهر به مرور زمان با تغییر کاربری، مجمتع های بد قواره و بلند مرتبه رشد کردند و این اقدام مقدمه ای بود برای مباح بودن تخریب فضای سبز، یعنی اگر امروز شفافیت حاکم شود و آماری از متولیان مربوطه اخذ کنیم میزان تغییر کاربری هایی که در دو سه دهه گذشته در محدوده شهر تبریز و حوزه فضای سبز اتفاق افتاده، معلوم می شود.

 

 

رئیس کمیسیون عمران، حمل و نقل و ترافیک شهری شورای شهر تبریز تصریح کرد: رویکردهای گذشته ما به ضرر حفظ فضای سبز بود و امروز با هزینه های بسیار گزاف و گران تلاش می کنیم زمین های خالی محدود را به فضای سبز تبدیل کنیم و عموماً این کار در قالب چمن کاری اتفاق می افتد.

وی افزود: جالب است باغاتی با قدمت های چند قرن و گاهی چند ده ساله با تلاش مردم سالیان سال حفظ شده بود اما با یک سیاست غلط و تحریک مردم و سوداگرها و همچنین تطمیع آنها به طریقی باغات از بین رفت و امروز وقتی در گوشه و کنار شهر زمین خالی پیدا می شود چمن کاری می کنیم هر چند از طرفی دیگر آفات و عوارض چمن کاری را می دانیم.

رشیدی گفت: روند توسعه معیوب، تخریب و توسعه وحشی شهر تبریز باعث شد باغات شهر از بین برود و امروز به چمن محوری رو بیاوریم که متاسفانه پر هزینه است و در مصرف آب تاثیر منفی دارد و نگهداری از آن هم سخت است و همچنین مرغوبیت و مطلوبیت باغات را ندارد.

عضو شورای شهر تبریز با اشاره به اینکه نگهداری از وضع موجود فضای سبز تبریز در اولویت قرار دارد، گفت: باید با چنگ و دندان باغات موجود را حفظ کنیم اما متاسفانه در نقاط مختلف شهر شاهد هستیم باغات از سوی مالکین با عدم نظارت و عدم مطلوبیت در حفظ و نگهداری، به سمت تخریب می روند.

عضو شورای شهر تبریز خاطرنشان کرد: نسبت به فضاهای سبزی که مالک خصوصی ندارند مکلف به نظارت و مراقبت هستیم؛ چرا که هم تکلیف قانونی است و هم  تکلیف اخلاقی و شرعی.

نگران فعالیت شرکت فضای سبز شهرداری هستیم

رشیدی در پاسخ به تاثیر حذف پیمانکاران فضای سبز به وضعیت فعلی فضای سبز تبریز گفت: اراده اول این بود که وضعیت موجود نیروهای فضای سبز ساماندهی شود و امنیت شغلی و حقوق آنها تامین شود، بر این اساس شورا پیشنهاد کرد موضوع از طرف شهرداری مورد توجه واقع شود و در قالب تامین نیرو با نیروهای حوزه فضای سبز قرارداد منعقد شود. چالش های مختلف در شکل اجرا پیش آمد و در نهایت تبدیل شد به شرکتی که امروز متولی امر است.

وی با بیان اینکه شورای شهر همچنان نگران فعالیت های این شرکت است، اظهار کرد: عملکرد شرکت بشدت رصد می شود تا از جهت تامین نیرو و کیفیت فضای سبز به تکالیف قانونی خود عمل کند. متاسفانه تا به امروز گزارش خوبی از عملکرد این شرکت نداریم و هنوز از اهداف اصلی خود فاصله دارد.

عضو شورای شهر تبریز تاکید کرد: فضای سبز میراث بزرگ و متعلق به آیندگان است و هر گونه برخورد ظالمانه و غیر اصولی با این منابع  ما را در قبال آیندگان مدیون و بدهکار می کند.

سرپوش گذاشتن به نقد رسانه ها، بی مروتی است

رشیدی با یادآوری رسالت رسانه ها در نگهداشت فضای سبز گفت: رسانه ها بعنوان چشم بینای مردم باید پیگیر مشکلات باشند و متولیان امر با آغوش باز به استقبال گزارش های منتشر شده از سوی رسانه ها در مورد مشکلات فضای سبز بروند هر چند باب میل ما نباشد. اگر احتمالاً خطایی در حوزه شهری رخ داده نباید با سرپوش گذاشتن به موضوع از کنار آن رد شویم؛ این کار یعنی جفای به موقعیت و خلاف مروت و قانون است.

وی تاکید کرد: اگر هشدارهایی از سوی افکار عمومی و بعضی رسانه‌ها صورت می‌گیرد فارغ از اینکه تا چه حدی موضوع صحت دارد، ما وظیفه برخورد مسئولانه با نقدها را داریم.

About Author