تقابل استانداران سابق بر سر باسمنج و پاسخ وزیر کشور

قریب به دو سال است که موضوع جداسازی باسمنج از تبریز و تبدیل آن به بخش، محل مناقشه بین دولت و نمایندگان مجلس و شورای شهر تبریز شده است.

قریب به دو سال است که موضوع جداسازی باسمنج از تبریز و تبدیل آن به بخش، محل مناقشه بین دولت و نمایندگان مجلس و شورای شهر تبریز شده است. امری که در ماه های پایانی دولت روحانی به وقوع پیوست.

احمد علیرضا بیگی یکی از نمایندگان مردم تبریز در مجلس در تداوم پیگیری این موضوع می گوید: چرا باید تبریز را کوچک ببینیم ایجاد بخشداری باسمنج توسط وزارت کشور ظلم در حق شهرداری تبریز است. پیگیری های ما هم از وزیر کشور به نتیجه نرسید.

استاندار اسبق آذربایجان شرقی در دولت دهم با انتقاد از اقدام دولت دوازدهم می افزاید: این کار از اول هم اشتباه و ظلم به تبریز بود و هدف وزارت کشور از این کار تضعیف و کوچک‌سازی شهر تبریز است و نتیجه این عمل این خواهد بود که شاهد توسعه باسمنج نخواهیم بود، چرا که توسعه باسمنج بر مبنای بخشداری باسمنج خیلی متفاوت با توسعه آن با شهرداری تبریز خواهد بود.

وی با نقل قولی از استاندار سابق در دولت دوازدهم مدعی شده که پورمحمدی گفته «چون تبریز بزرگ شده و مدیریت آن دشوار است و باید تکه تکه کنیم.»

اظهارات بیگی با واکنش پورمحمدی استاندار دولت روحانی در آذربایجان‌شرقی که این جداسازی در دوره مدیریت او اتفاق افتاده، روبه رو شد.

پورمحمدی در این باره پاسخ می دهد: عرایض من درباره ایجاد بخشداری باسمنج به این گونه بود که گفتم شهرستان تبریز با وجود روستاهای خیلی بزرگ و پرجمعیت (که به لحاظ جمعیت و وسعت، بعضا با بیش از چهار شهرستان برابری می کند)، فقط دارای دو بخش مرکزی و خسروشاه می باشد.

استاندار سابق آذربایجان شرقی اضافه می کند: طرح ایجاد بخش باسمنج پیرو پیگیری های چندساله اهالی و شوراهای اسلامی روستاهای منطقه و شهر باسمنج، بیش از دو دهه قبل به وزارت کشور پیشنهاد شده و خود آقای بیگی چند مکاتبه با موضوعات مختلف در این خصوص داشته اند.

پیش از این وزیر کشور در سفر هیات دولت به آذربایجان شرقی در خصوص بازنگری در الحاق باسمنج به تبریز واکنش نشان داده بود.

احمد وحیدی در این مورد به تبریزبیدار گفته بود: باید نظر عموم مردم و شورای شهر باسمنج را بدانیم. اگر خود مردم باسمنج علاقمند باشند، بررسی و در دستور کار قرار گیرد اما نباید برای مردم ناراحتی و حساسیت ایجاد شود.

 

About Author