تلاش برای بهره‌برداری مناسب از منابع آب و خاک اردبیل افزایش یابد

استاندار اردبیل بر ضرورت افزایش تلاش و برنامه‌ریزی برای بهره‌برداری مناسب از منابع آب و خاک این استان تاکید کرد.
به گزارش ساقی آذربایجان، سید حامد عاملی در نشستی با رئیس حوضه آبریز ارس گفت: استان اردبیل به عنوان یکی از قطب‌های اصلی تولید محصولات کشاورزی در کشور است و باید از این فرصت بهترین استفاده را ببریم.
وی با تاکید بر اهمیت مهار و استفاده درست از منابع آب و خاک استان از جمله در منطقه مغان افزود: تغییر الگوی کشت، تغییر نگاه در نوع کشاورزی منطقه و استفاده از ظرفیت بالای آب زهکش‌ها در شمال استان موجب بالا رفتن بهره‌وری در این بخش خواهد شد.
استاندار اردبیل با اشاره به وجود تنش آبی و کمبود منابع آب در ۶ شهر و ۲۵۰ روستای این استان، اظهار کرد: باید با تغییر رویکرد و استفاده از دیدگاه‌های سازنده اندیشمندان و متفکران، به دنبال بهره‌برداری مناسب از منابع آب در سطح کلان و استان باشیم.
وی ضرورت تغییر ساختار حکمرانی در بخش آب را یادآور شد و بیان کرد: باید در برنامه‌ریزی برای منابع آب در سطح کلان کشور ظرفیت‌ها، جایگاه جغرافیایی و توانمندی تولیدات کشاورزی استان‌ها مد نظر تصمیم‌گیران باشد.
رئیس حوضه آبریز ارس وزارت نیرو نیز در این نشست با تاکید بر توجه اساسی در چند سال گذشته به ساختار حاکمیتی آب گفت: وزارت نیرو و مدیریت منابع آب ایران در این چند سال توجه ویژه‌ای به موضوع حوضه‌های آبریز و برنامه‌ریزی برای بهره‌برداری از منابع موجود نشان داده است.
احمد قندهاری با اشاره به وضعیت منابع آب در استان اردبیل افزود: خوشبختانه اقدام‌های بسیار خوبی در بخش سازه‌ها و تاسیسات آبی این استان در ۲ سال گذشته اتفاق افتاده است که باید برنامه‌ریزی در این زمینه تداوم یابد.
وی ظرفیت بسیار مناسب رودخانه ارس در شمال استان اردبیل را مورد اشاره قرار داد و تاکید کرد: برای استفاده مطلوب و کارساز از ظرفیت این رود و بهره‌برداری از منابع آب و خاک باید بیشتر از گذشته توجه شود و تغییر رویکرد در نوع کشاورزی در سرلوحه اقدام‌ها قرار گیرد.
اراضی زراعی استان اردبیل به مساحت ۷۸۰ هزار هکتار شامل ۵۱۵ هزار هکتار کشت دیم و ۲۲۵ هزار هکتار آبی است و در حال حاضر ۴۲ سد در حال بهره‌برداری، ۶ سد در حال احداث و ۹ سد در حال مطالعه در این استان وجود دارد.

About Author