تلاش شبانه روزی برای دستگیری سارقان سریالی

اختصاصی ساقی آذربایجان/ وحید خدادادی

تغییر در فرماندهی نیروی انتظامی کشور و روی کار آمدن رادان منجر به تغییراتی در فرماندهی پلیس استان ها و به تبع آن در دیگر پست های مدیریت پلیس استان گردیده است. در همین ارتباط سردار سرتیپ دوم علی محمدی بعنوان فرمانده نیروی انتظامی استان منصوب و پیآمد این تغییر سرهنگ جهان آرا نیز بعنوان رئیس پلیس کلانشهر تبریز انتخاب گردید. بماند که در دیگر پست های انتظامی نظیر پلیس راهور، پلیس فتا و پلیس آگاهی و … نیز شاهد تغییراتی بودیم که البته طبیعی بود. اتفاق مبارک رخ داده در این ارتباط آن است که اینبار توامان روسای پلیس استان و تبریز هر دو اهل تبریز هستند و بومی بودن به جهت شناخت و درک ضرورت های اجتماعی و فرهنگی امری الزامی است که بحمدالله این بار در تبریز رخ داده است. دومین ابتکار که به همت ناجای تبریز صورت گرفت برقراری ارتباط و برگزاری نشست خبری با اصحاب رسانه بود چرا که این دو، می توانند دوبازوی ایجاد امنیت روانی در جامعه باشند. البته در نشست اخیر اتفاق خارق العاده دیگری که افتاد مربوط به حضور رضایی مدیر کل صداوسیمای استان بود که البته فقط با صدایش آمده بود و سیمایش را جاگذاشته بود! این مدل حضورهای یهویی مدتی که مد نشست های خبری مدیران کل با رسانه ها شده و چندباری شاهد حضور همزمان دومدیر کل در یک جلسه بوده ایم که در نوع خودش جالب توجه است.
در ابتدای این نشست رئیس پلیس تبریز از ضرورت های امنیت و جنگ تفکر و کم کاری و غفلت مسئولین در طول این سال ها و ضعف ها و شکست های گهگاه در عرصه جنگ نرم گفت. از پوشش برخی از اخبار گلایه کرد از آن روی که میتواند خوراک خبری رسانه های معاند باشد غافل از این که نباید از رسانه ها انتظار مسکوت ماندن اخبار را داشت و اینکه فضای رسانه ای کشور همواره توام با حواشی و جنجال است نه ازآن روی است که رسانه ها تعمدا در پی جنجال هستند بلکه خاصیت و ماهیت بسیاری از مسئولان ما با گاف دادن، خطا و حاشیه عجین بوده و به فرض اگر تعمدی هم در ایجاد حاشیه از سوی رسانه ها صورت گرفته باشد، طبیعت کار خبری و رسانه ای است و نمی توان خرده ای بر آن گرفت. وی از دستگیری عامل انتشار خبر سر بریده یک حیوان در خیابان های تبریز گفت و متذکر شدیم که این کار به تعبیری پاک کردن صورت مسئله است، رویه ای که همواره وجود داشته است. جهان آرا از تغییر رئیس راهور برای ایجاد تغییرات مدیریتی در راستای کم کردن ترافیک و گلایه هایش از شهرداری به جهت عدم نظارت بر موضوع سد معبر اشاره کرد و علنا اعلام کرد که شهرداری تبریز در این فقره به وظایف خود عمل نکرده و نمی کند و گفت که در صورت ورود پلیس برای حل مشکل از آن روی که بعدا نیز چنین کوتاهی ادامه خواهد داشت، شرایط به وضعیت قبلی باز خواهد گشت. در بخش پرسش و پاسخ از سه مسئله مهم سخن گفتیم که به زعم ما از چالش ها و اهم مشکلات در راستای اهداف پلیس بود. مورد اول مربوط به بحث ترافیک، نبود نیروی پلیس راهور بود و صراحتا از رئیس پلیس پرسیدیم که آیا پلیس راهور منحل شده است که اثری از نیروهایش برای کنترل ترافیک و برخورد با متخلفان نیست؟ جهان آرا در این بخش از تلاش برای احیای پلیس راهور مخصوص تبریز سخن گفت و از کمبود امکانات و نیروی انسانی لازم برای پوشش تمام مناطق شهری!
مورد بعدی که خواسته مخاطبان روزنامه هم بود بحث سرقت های بعضا سریالی در برخی از مناطق شمال شرق و شرق تبریز بود و اینکه پلیس آگاهی به زعم شهروندان در مواردی از این دست جدیت لازم را ندارد و بعضا به این بهانه که سارقین لُر هستند و دستگیری آن ها کار سختی است، پرونده آنگونه که باید پیگیری نمی شود. در این رابطه نیز فرمانده پلیس تبریز از اراده و تلاش شبانه روزی پلیس برای پیشگیری و برخورد با جرایمی از این دست خبر داد و البته دستگیری برخی از سارقین لُر و جدیت و اهتمام سردار فرماندهی ناجای استان در پیگیری این پرونده ها. هر چند که این برخی شهروندان گلایه های تندی در این رابطه داشته و درمورد دیگری هم که سرقت مربوط به یکی دو سال پیش است، هنوز به همین بهانه لر بودن سارقین و عدم امکان دسگیری شان پرونده در پلیس آگاهی تبریز همچنان باز است.
پرسش نهایی در رابطه با خرید تجهیزات جدید خودرویی و دوربین های کنترلی و امنیتی است که مصداقا پرسیدیم که مگر ناجا خودش بودجه ندارد که تجهیزات سخت افزاری اش را باید از محل منابع مالی شهرداری تبریز تامین نماید؟ که البته در گیرودار پاسخ های قبلی، احتمالا سهوا بی پاسخ ماند. وی به ضعف سیستم اطلاع رسانی پلیس اذعان داشت و بر تقویت این امر در آینده نزدیک خبر داد و همچنین پایین بودن جرایم رانندگی را از مهم ترین عوامل بی اعتنایی مردم به قوانین راهنمایی و رانندگی دانست و از کمبود نیرو و امکانات در پاسگاه های پلیس خصوصا در برخی از مناطق پر جمعیت صحبت هایی به میان آمد که در نوع خودش جالب توجه بود! در کل رویکرد وروحیه رئیس پلیس کلانشهر تبریز این تلقی را ایجاد کرد که می توان تعامل بیشتر با این نیرو در راستای پیشگیری از جرایم داشت. باشد که چنین باشد.

About Author