تماس نزدیک مهم‌ترین راه انتقال ویروس دلتا

یک فوق‌تخصص بیماری‌های عفونی گفت: مهم‌ترین فاکتور ابتلا به کرونا در جوامع، «تماس نزدیک» است و برهمین اساس با ابتلای یک عضو خانواده به طور حتم سایر اعضای آن خانواده نیز مبتلا خواهند شد.
علی امیری با اشاره به شیبوع بالا ویروس دلتا کرونا نسبت به نوع‌های دیگر آن، اظهار کرد: احتمال کاذب بودن تست‌های منفی در کرونا نوع دلتا بیشتر است به نحوی که شاهد افزایش این فرآیند در کشور و دنیا هستیم.
وی ادامه داد: برخی مواقع با وجود مبتلا بودن فرد به کرونا نوع دلتا، آزمایش پی. سی. آر بیمار به علت جهش ویروس نامشخص و منفی می‌شود و به دلیل قدرت سرایت بالای این نوع جهش یافته مرگ و میر ناشی از آن نیز به‌ویژه در افراد دارای بیماری‌های زمینه‌ای و با ریسک بالا که نقص سیستم ایمنی دارند، بیشتر است.
امیری اضافه کرد: قدرت سرایت کرونا دلتا بسیار زیاد است و به همین دلیل مرگ و میر ناشی از ابتلا به این نوع جهش یافته از ویروس به خصوص در افراد دارای بیماری‌های زمینه‌ای و با ریسک بالا، نقص در سیستم ایمنی، مشکلات ژنتیکی و پیوند عضو و جراحی افزایش می‌یابد.
این فوق‌تخصص بیماری‌های عفونی تأکید کرد: مهم‌ترین فاکتور ابتلا به کرونا در جوامع، «تماس نزدیک» است و برهمین اساس با ابتلای یک عضو خانواده به طور حتم سایر اعضای آن خانواده نیز مبتلا خواهند شد، حتی اگر علائم کلینیکی و طبیعی نشان دهنده ابتلای فرد به ویروس کرونا نباشد، می‌توان از او به‌عنوان «ناقل بدون علامت» نام برد.
وی عنوان کرد: اطلاع رسانی سریع فرد مبتلا به نزدیکان و افرادی که با او ارتباط داشته اند، مهم‌ترین و مؤثرترین راهکار برای پیشگیری از شیوع کرونا و قطع زنجیره همه‌گیری ویروس است، همه افرادی که با فرد بیمار در ارتباط بوده‌اند، باید تست داده و خود را قرنطینه کنند که با انجام این کار در صورت ابتلای احتمالی از شیوع ویروس و مبتلا کردن سایرین پیشگیری کرده‌اند.
این فوق تخصص بیماری‌های عفونی در رابطه با درمان‌های خاص مربوط به جهش دلتا، گفت: کووید ۱۹ دو فاز ویروسی و التهابی دارد که فاز التهابی شدیدتر است و به نظر می‌رسد در نوع جهش یافته دلتا درمان ضد ویروسی هرچه سریعتر شروع شود می‌توانیم کل بیماری را کنترل کنیم.
وی ادامه داد: در جهش‌های جدید فاز التهابی زودتر شروع می‌شود مثلا اگر درگیری ریوی در نوع ووهان در هفته دوم بود، در جهش دلتا لزوماً در هفته دوم نیست و می‌تواند سه یا چهار روز بعد از شروع بیماری، فاز التهابی سریع‌تر و شدیدتر آغاز شود.
امیری تأکید کرد: درمان زودتر و شدیدتر در فاز ویروسی و التهابی ویروس دلتا می‌تواند آمار مرگ و میر را کمتر کند.

About Author