تملک ۹۰ درصدی اراضی تحت مالکیت خصوصی ربع رشیدی

احیای دانشگاه باستانی ربع رشیدی با چنین قدمتی، یکی از مطالبات مردم تبریز و آذربایجان بود که با انتخاب تبریز از طرف سازمان کشورهای اسلامی به عنوان پایتخت گردشگری کشورهای اسلامی در سال ۲۰۱۸، این طرح در ردیف طرح های ملی قرار گرفت. قرار گرفتن در ردیف پروژه های ملی هم علاج این درد نبود و همانطور که از تصاویر فعلی این مجموعه هم پیداست، روزگار ربع رشیدی چندان توفیری با تپه ای بی صاحب ندارد که غبار بی مهری بر رخش نقش بسته است.
به نظر می‌آید ما دانسته یا ندانسته پشت به میراث گرانقدر خویش می‌کنیم که می‌تواند صدمات جبران‌ناپذیری برای آینده این شهر داشته باشد. حال برای رسیدن به نقش و جایگاه ربع رشیدى به عنوان بزرگترین و ارزشمندترین مجموعه آموزشى جهان اسلام کجای راه هستیم که این را مسوولان، متولیان امر و دستگاه‌های متولی باید پاسخ دهند.

خرداد ماه زمان حضور باستان شناسان آلمانی در تبریز

در همین راستا به سراغ حمزه زاده مدیر کل میراث فرهنگی استان رفتیم تا آخرین وضعیت این مجموعه را از زبان وی جویا شویم. در این گفتگوی تلفنی وی با اشاره به تفاهم نامه بین اداره کل میراث فرهنگی استان، دانشگاه هنر تبریز و موسسه باستان شناسی آلمان گفت: طبق توافق سه جانبه ای که بین موسسه باستان شناسی آلمان، دانشگاه هنر تبریز و اداره کل میراث فرهنگی استان صورت گرفته تاکنون دو مرحله از کاوش های باستان شناسی در این منطقه انجام گرفته و طبق رایزنی های صورت گرفته با موسسه فوق قرار است در سال جاری ۱۴۰۲ نیز مرحله دیگری از این کاوش ها صورت پذیرد. از آن جایی که ربع رشیدی یک مجموعه تاریخی می باشد تا زمانی که کاوش های باستان شناسی آن تمام نشود، کار خاص دیگری نمی توان در آن محل انجام داد. خوشبختانه اقدامات فنی از قبیل اسکن لیزر در این منطقه صورت گرفته و از سویی از اقدامات خوبی که در رابطه با این مجموعه صورت گرفت تملک محدوده ای قریب به ۲۳ هزار متر مربع از عرصه داخل محدوده بود. از آن جایی که این محدوده معارض شخصی داشت هر اقدامی در راستای ترمیم آن با اعتراض اهالی و مالکان روبرو بود و امروز بیش از ۹۰ درصد این محدوده تملک گردیده و آن درصد باقیمانده مربوط به زمین هایی است که در دست وراث است و هنوزموفق به یافتنشان نشده ایم. از این رو در صورت مستقر شدن هیات مشترک باستان شناسی ما و آلمانی ها مشکلی از بابت کاوش های باستان شناسی از سوی معارضین شخصی وجود نخواهد داشت.

وی در رابطه با زمان اتمام پروژه به خبرنگار روزنامه ساقی آذربایجان گفت: از آن جهت که نمی توان زمان خاصی را برای اتمام کاوش های باستان شناسی اعلام کرد، چون نه ما و نه خود باستان شناسان هم زمان دقیقی برای پایان کاوش ها نمی توانند بگویند و از این رو نمی توان زمان دقیقی برای پایان پروژه اعلام کرد.

مدیر کل میراث فرهنگی استان افزود: در رابطه با زمان حضور باستان شناسان آلمانی هم باید بگویم که بازه زمانی که به ما اعلام کرده اند، خرداد ماه است.

About Author