تهدید تامین امنیت غذایی جامعه با تداوم روند تغییر کاربری اراضی

رئیس سازمان جهادکشاورزی استان آذربایجان شرقی گفت:در صورت ادامه روند تغییر کاربری اراضی در آینده توانایی تامین امنیت غذایی جامعه با مشکل اساسی مواجه خواهد شد .
به گزارش ساقی آذربایجان و به نقل از روابط عمومی سازمان جهادکشاورزی استان مهندس اکبر فتحی در جلسه ای با مدیران امور اراضی و جهادکشاورزی شهرستانها ضمن تاکید بر برخورد جدی تر با معضل تغییر کاربری اراضی کشاورزی گفت: مسئولیت اجتماعی ایجاب می نماید تا برخورد شدیدتر و جدی تر با تغییر کاربری اراضی کشاورزی صورت گیرد زیرا در صورت ادامه این روند، در آینده توانایی تامین امنیت غذایی جامعه با مشکل اساسی مواجه خواهد شد.
وی افزود: هر چقدر اقتصاد روستایی توسعه یابد و ارزش زمین به لحاظ ایجاد درآمد برای کشاورزان بالا باشد، خود کشاورزان از تغییر کاربری اراضی کشاورزی ممانعت به عمل خواهند آورد.
رئیس سازمان جهادکشاورزی استان به لزوم افزایش بهره وری اشاره نمود و گفت: در صورتی که عملکرد در واحد سطح افزایش یابد (همان چیزی که در طرح جهش تولید در دیمزارها مدنظر است) و درآمد بیشتری از هر هکتار حاصل گردد، کشاورز به هیچ وجه اجازه نخواهد داد تا چنین فرصتی از دست برود.
وی به شهرستان سراب به عنوان شهرستانی که کمترین میزان کاربری اراضی کشاورزی در آن رخ داده است اشاره نمود و گفت: حتی در داخل محدوده شهرستان در زمین های خالی کشت سیب زمینی صورت می گیرد لذا از تغییرکاربری آن که منبع درآمد مالی است جلوگیری به عمل می آید.
مهندس فتحی بر هماهنگی بیشتر با دادستانی در اجرای تبصره ۲ماده ۱۰ تاکید و بر استفاده از ظرفیت دهیاری ها و شورای روستاها در جهت جلوگیری از تغییر کاربری اراضی کشاورزی تصریح نمود.
وی درخصوص رفع تداخل پلاکات ثبتی بیان داشت: در رای اعتماد وزیر جهادکشاورزی و برنامه ارائه شده وی به مجلس شورای اسلامی، سنددار شدن اراضی کشاورزی همواره مورد تاکید بوده و هست و این امر زمانی اتفاق خواهد افتاد که در مورد تعلق اراضی به منابع ملی یا اشخاص تعیین تکلیفی صورت گرفته باشد.
رئیس سازمان جهادکشاورزی استان گفت: آمار در برخی شهرستان ها صفر می باشد که ناشی از عدم توافق با سازمان منابع طبیعی است لذا بر اولویت قراردادن رفع تداخل پلاکات ثبتی بر مبنای شیوه نامه رفع تداخل بدون توجه به ملاحظات مدیریتی تاکید نمود.

About Author