توافق آمریکا و قطر برای مسدودکردن دوباره ۶ میلیارد دلار ایران؟

واشنیگتن‌پست مدعی شده: آمریکا و قطر توافق کردند تا زمان انجام تحقیقات در مورد حمله حماس به رژیم صهیونیستی، جلوی دسترسی ایران به ۶ میلیارد دلار موجود در بانک‌های قطر گرفته شود.

روزنامه واشینگتن‌پست گزارش داد آمریکا با قطر به توافق رسیده‌ تا دسترسی ایران به شش میلیارد دلار پول آزادشده در توافق تبادل زندانیان را که به قطر منتقل شده بود، متوقف شود.

خبرگزاری تسنیم در واکنش به این ادعا به نقل از منبع آگاه نوشت: ادعای واشنگتن پست به نقل از منابع توهمی فقط در راستای عملیات روانی مشترک با صهیونیست‌هاست و واقعیت بیرونی ندارد و پول‌های ایران در قطر طبق توافق قبلی در اختیار ایران است.

بر اساس این گزارش که روز پنجشنبه ۲۰ مهر منتشر شده، دو منبع آگاه گفته‌اند معاون وزیر خزانه‌داری آمریکا این موضوع را به اعضای دموکرات مجلس نمایندگان آمریکا اطلاع داده است.

براساس گزارش منابع خبری، کمی پیش از این خبر در خبرنگار ارشد شبکه سی‌بی‌اس نیوز هم از «تفاهم بی‌سر و صدای» آمریکا و قطر در این زمینه خبر داده بود.

این تصمیم پس از افزایش فشار اعضای کنگره به دولت بایدن برای تشدید سیاست‌های مقابله با ایران به دلیل آنچه حمایت از حمله حماس به اسرائیل ادعا شده، صورت گرفت.

مقام‌های ارشد دولت بایدن تاکنون گفته‌اند فعلا هیچ مدرکی دال بر دخالت مستقیم ایران در حمله اخیر حماس در دست ندارند.

تعدادی از اعضای مجلس نمایندگان و سنای آمریکا مستقیما از دولت آمریکا خواسته بودند تا در واکنش به حمله حماس،‌ دسترسی ایران به شش میلیارد دلار را متوقف کند.

این پول از درآمدهای مسدودشده تهران از فروش نفت بود که در پی تحریم‌های بین‌المللی دسترسی ایران به آن متوقف شده بود.

اما در جریان توافق ایران و آمریکا برای تبادل زندانیان که منجر به آزادی برخی زندانیان دو تابعیتی آمریکا در ایران شده بود، این پول ها نیز از کره جنوبی به قطر منتقل شده بود. ایران تحت نظارت شدید آمریکا تنها مجاز به استفاده از این منابع برای خرید کالاهای غیرتحریمی شده بود.

ایران تکذیب کرد

به نوشته خبرگزاری فارس، نمایندگی دائم ایران در سازمان ملل با رد ادعای روزنامه واشنگتن‌پست مبنی‌بر توافق آمریکا با قطر برای بلوکه‌کردن ۶ میلیارد دلار ایران اعلام کرد این خبر صحت ندارد و انتشار آن اعتبار واشنگتن پست را خدشه‌دار می‌کند.

نیویورک‌تایمز نیز نوشته است که بلینکن گزارش‌ها درباره توافق آمریکا و قطر برای انسداد مجدد ۶ میلیارد دلار از دارایی‌های ایران در یک بانک قطری را تأیید نکرد.

بلینکن مدعی شد که از وجوهی که در یک بانک قطری هستند هیچ بخشی از آن توسط ایران هزینه نشده است.

About Author