توانایی فنی برای ساخت بمب هسته ای را داریم

رئیس شورای راهبردی روابط خارجی گفت: ما آمادگی کامل خود را برای انجام گفت‌وگوهای منطقه‌ای اعلام کرده‌ایم و کشورهای عربستان، ترکیه، مصر، قطر و غیره را به برگزاری گفت‌وگوی منطقه‌ای دعوت می‌کنیم.

به گزارش ساقی آذربایجان، سید کمال خرازی، رئیس شورای راهبردی روابط خارجی در گفت‌وگو با شبکه الجزیره تاکید کرد که بیانیه قدس تنها یک بیانیه تکراری است و هیچ نتایجی به دنبال نخواهد داشت.

وی گفت: از اظهارات سعودی ها مبنی بر دراز کردن دست دوستی استقبال می کنیم و ما آماده گفت‌وگو و از سرگیری روابط عادی با این کشور هستیم. ایران و عربستان دو کشور منطقه ای مهم هستند و حل اختلافات میان آن ها منجر به تحول منطقه‌ای می شود.

کمال خرازی همچنین خاطرنشان کرد: صحبت کردن درخصوص ناتوی خاورمیانه‌ای تنها یک تفکر سطحی است و عربستان تاکید کرد که این امر مطرح نیست.

رئیس شورای راهبردی روابط خارجی تاکید کرد: اسرائیل در مرحله ضعف قرار دارد و حمایت های بایدن آن‌ها را به صدر برنمی‌گرداند.

وی تاکید کرد: هدف قرار دادن امنیت ما از داخل کشورهای همجوار با پاسخ ما به این کشورها و پاسخ مستقیم به اسرائیل همراه خواهد بود. ما مانورهای گسترده ای برای هدف قرار دادن عمق اسرائیل در صورت هدف قرار گرفتن نیروگاه های حساس خود انجام دادیم.

کمال خرازی گفت که آمریکا تضمین هایی درخصوص حفظ توافق هسته ای نداده است و این امر هرگونه توافق را از بین می برد.

وی خاطرنشان کرد که اگر آژانس بین المللی انرژی اتمی منصف و مستقل بود ، حل اختلافات نیز آسان تر بود.

رئیس شورای راهبردی روابط خارجی تاکید کرد: تنها راه حل بحران های منطقه ایجاد مجمع گفت‌وگوهای منطقه ای برای حل اختلافات سیاسی و امنیتی است. قطر پیشنهاد های مهمی درخصوص گفت‌وگوهای منطقه ای مطرح کرد و ما آمادگی کامل خود در این خصوص را اعلام کردیم. ما دعوت به برگزاری گفت وگوی منطقه ای با حضور کشورهای مهم از جمله عربستان، ترکیه، مصر، قطر و غیره می کنیم.

وی تاکید کرد که ایران با هیچ کس درخصوص برنامه موشکی و سیاست های منطقه ای مذاکره نخواهد کرد زیرا این امر به معنای تسلیم شدن است.

خرازی گفت: انجام گفت‌وگوهای مستقیم با آمریکا در سایه دیوار ضخیم بی اعتمادی و همچنین سیاست های این کشور امری دشوار است.

وی در پایان خاطرنشان کرد: بر هیچ کس پوشیده نیست که ما توانایی فنی برای ساخت بمب هسته ای را داریم اما تصمیمی در این خصوص نداریم. تنها طی چند روز میزان غنی سازی اورانیوم را از ۲۰ درصد به ۶۰ درصد رساندیم و به راحتی می توانیم به ۹۰درصد نیز برسانیم.

About Author