تولید در اردبیل زمین‌گیر شده است

استان اردبیل با گذشت سه دهه از استان شدن همچنان دچار محرومیت و فقر بوده که حل این مشکلات تنها با نگاه مساوی دولت و اجرای عدالت قابل رفع و رجوع است.
استان اردبیل جزو معدود استان‌های کشور بوده که از خط ریلی بی‌بهره است که در دولت نهم، دهم، یازدهم و دوازدهم شعار تکمیل راه آهن اردبیل – میانه از سوی مسئولان کشوری و استانی داده شد اما تاکنون هیچیک از این وعده‌ها تحقق پیدا نکرده بلکه روز به روز نیز از عمر فرسودگی این پروژه‌های عمرانی گذشته است.
در حالی که قرار بود راه آهن اردبیل در سال ۹۹ آماده بهره‌برداری شود به نظر می‌رسد با توجه به مسیر صعب‌العبور و کوهستانی انتخاب شدن مسیر خط ریلی، حالا حالاها مردم اردبیل باید در انتظار تکمیل این خط ریلی باشند تا به مرکز کشور وصل شده و سوت قطار را بشنوند.
اگر از تکمیل پروژه راه آهن اردبیل – میانه با ناامیدی عبور کنیم، به دیگر زیرساخت استان اردبیل باید اشاره کرد که همچنان ناقص و ابتر بوده و بهره‌برداری از آن در طول سال با مشکلات و مشقاتی روبه‌روست.
اما در ابعاد توسعه‌ای استان اردبیل از سه ظرفیت عظیم کشاورزی، گردشگری و صنعتی برخوردار است که در این بین کشاورزی با توجه به وجود دو دشت حاصلخیز اردبیل و مغان و همچنین دشت مشگین‌شهر از شرایط متفاوتی برخوردار است اما کشاورزی سنتی نتوانسته در سال‌های اخیر متحول شده و جای خود را به کشاورزی مدرن و مکانیزه بدهد . که در این بخش نیز به نظر می‌رسد نیازمند یک برنامه مدون و تحول‌آفرین در بخش کشاورزی است که در سال‌های آینده می‌تواند ظرفیت تولید را تا ۵.۵ میلیون تن افزایش دهد.
اجرای ناقص و نیمه‌تمام پروژه پایاب سد خداآفرین، سد گیوی، سد عمارت و سایر سدهای مربوط به بخش کشاورزی مانع از تحقق توسعه کشت و زرع و باغات مدرن در استان اردبیل شده است.
اما در بخش صنعت و معدن به رغم وجود ظرفیت‌های خوب هنوز حمایت همه‌جانبه از تولیدکنندگان و کارآفرینان شکل نگرفته و مدیران و مسئولان این حوزه تنها به اعداد و ارقام حیرت‌آور در بیان عملکرد اکتفا کردند در حالی که شهرک‌های صنعتی استان اغلب به محل دپوی کالاها و برخی نیازمندی‌ها تبدیل شده که خود تأمل‌برانگیز است.
وجود تفکر ضد تولید هم در بین مدیران و مسئولان استان و هم بانک‌ها شرایط سختی را برای کارآفرینان و سرمایه‌گذاران به وجود آورده و ما در سال‌های اخیر شاهد تعطیلی بخش عظیمی از واحدهای تولیدی در استان بودیم که انتظار می‌رود در دولت سیزدهم هم در بخش صنعت و هم معدن و حوزه مدیریت تعاونی‌ها تحولی از نوع کارآمدی و بهبود شرایط کسب و کار شکل بگیرد تا بیش از این فرصت‌های تحول صنعتی و معدنی در استان از بین نرود

About Author