تولید سالانه ۹۰ هزار مترمربع فرش دستباف در اردبیل

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان اردبیل گفت: بافندگان فرش دستباف در سطح استان اردبیل با تولید سالانه ۹۰ هزار متر مربع و با اشتغال بیش از ۴۴ هزار نفر در رشته بافت انواع فرش و تابلو فرش نفیس مشغول فعالیت هستند.
رامین صادقی با تشریح عملکرد اداره فرش سازمان صمت استان گفت: استان اردبیل دارای ۴۴ هزار نفر بافنده فعال فرش دستباف بوده که از این تعداد حدود ۷ هزار و ۲۴۳ نفر بیمه شده تامین اجتماعی و بیش از ۳۷ هزار نفر نیز به صندوق بیمه اجتماعی قالیبافان روستاییان عشایر و کشاورزان (براساس تفاهمنامه )معرفی شده و متقاضیان بیمه تکمیلی نیز توسط اتحادیه صنفی بدون محدویت به بیمه ایران معرفی می شوند.
صادقی افزود: ۷۴ فقره مجوز مشاغل خانگی پشتیبان و ۱۴ هزار و ۴۱۹ فقره نیز بصورت مستقل با همکاری اداره کل تعاون کار ورفاه اجتماعی صادر شده است. بافندگان فرش دستباف در سطح استان اردبیل با تولید سالانه ۹۰ هزار متر مربع و با اشتغال بیش از ۴۴ هزار نفر در رشته بافت انواع فرش و تابلو فرش نفیس مشغول فعالیت هستند.
رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان خاطر نشان کرد: در راستای حمایت از تولیدکنندگان فرش دستباف صرفا در سال ۱۳۹۹ به میزان ۴۰ میلیارد ریال تسهیلات یارانه‌دار به تعداد ۴۰۰ نفر و ۲ میلیارد و ۵۰۰ میلیون ریال به ۲۵۰ نفر تک باف هر نفر یکصد میلیون ریال پرداخت شد.
وی تصریح کرد: افرادی که در بخش های مختلف هنرصنعت فرش و رشته های مرتبط از جمله تأمین مواد، طراحی، رنگرزی، رفوگری و فروش محصولات و مواد اولیه مشغول فعالیت هستند حمایت می شوند تا در نهایت کیفیت تولیدات فرش دستباف در استان ارتقاء یابد.
صادقی در ادامه افزود: در سالجاری نیز مبلغ ۱۴۰ میلیارد ریال تسهیلات یارانه‌دار به حوزه مشاغل خانگی تخصیص یافته که باعنایت به تعهداشتغال شهرستانها ومرکز استان تقسیم ومتقاضیان بترتیب اولویت ثبت نام جهت دریافت تسهیلات به بانکهای عامل از جمله بانک رفاه و بانک توسعه تعاون معرفی شده‌اند.

About Author