تکمیل بیمارستان جامع سرطان چشم انتظار همت مسئولان

به گزارش ساقی آذربایجان، ساخت مرکز جامع سرطان تبریز از جمله اقدامات حسنه و باقیات صالحات خیران این شهر است که عملیات اجرایی آن از پنج سال قبل آغاز شده و اکنون با ۶۵ درصد پیشرفت فیزیکی، چشم انتظار اهتمام مسوولان کشوری، استانی و شهری برای تکمیل و بهره برداری است.
به گزارش ایرنا، مرکز بیمارستانی جامع سرطان تبریز، بیست و دوم مهر ماه ۱۳۹۶ با حضور وزیر وقت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در شهرک خاوران این شهر کلنگ زنی شد.
این مرکز در زمینی با ۲۱ هزار متر مربع وسعت، جهت تشخیص، درمان و پیشگیری از سرطان و با برآورد هزینه بیش از ۶۰۰ میلیارد ریال به قیمت آن روز، در حال احداث است.
کلان شهر تبریز ۱/۸ میلیون نفر جمعیت دارد و تاکنون طرح های بهداشتی- درمانی بزرگی در آن با سرمایه خیران و جمعیت های خیریه احداث شده است.
در زمانی که کلنگ احداث مرکز جامع سرطانی در شهرک خاوران تبریز زمین زده می شد، خیران مشارکت کننده در آن با لحاظ قیمت های روز و افزایش نسبی هزینه ها در سال های بعد نسبت به این کار خیر اقدام کردند، اما بدیهی است که افزایش چندبرابری هزینه ها به دلیل تحریم های ظالمانه آمریکا و مسایل دیگر، برنامه آنان برای پیشبرد این طرح درمانی خیرسازی را با مشکل مواجه کرد.
کارشناسان محلی با اشاره به نیت خیر بانیان ساخت مرکز جامع سرطان تبریز و ارزش بیش از ۶ هزار میلیارد ریالی این طرح به قیمت روز، می گویند که وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی باید پا پیش بگذارد و با حمایت تمام قد از این طرح، ضمن ارج گذاشتن به خیران، زمینه ساز تشویق و ترغیب دیگر خیران حوزه سلامت به اجرای این قبیل طرح های حیاتی باشد.
از دید آنان، ضرورت ورود وزارت بهداشت، درمان و آموزش از این رو دو چندان می شود که این مرکز در صورت افتتاح، مانند دیگر مراکز درمانی تبریز از قبیل بیمارستان تخصصی چشم نیکوکاری و بیمارستان های امام رضا (ع) و عالی نسب، تنها به مردم تبریز یا آذربایجان شرقی خدمات ارایه نخواهد کرد، بلکه جمعیت حدود ۱۰ میلیون نفری شمال غرب و کردستان از خدمات آن برخوردار خواهند شد.
از آن سو انتظار می رود نهادهایی مانند شهرداری و شورای شهر تبریز نیز به عنوان متولی و مدیریت این کلان شهر، در کمک به رفع موانع و تکمیل زیرساخت های مورد نیاز مرکز جامع سرطان برای تکمیل سریع آن جهت ارایه خدمت به شهروندان تسریع کنند.

تاکید استاندار آذربایجان شرقی بر رفع موانع تکمیل مرکز جامع سرطان تبریز

استاندار آذربایجان شرقی خواستار همکاری همه دستگاه‌های مسئول برای رفع موانع اجرای پروژه خیرساز بیمارستان جامع سرطان تبریز شد و بر تسریع در تکمیل زیرساخت‌ها و تجهیزات آن تأکید کرد.
عابدین خرّم، در حاشیه بازدید از پروژه خیرساز بیمارستان جامع سرطان تبریز گفت: بیمارستان جامع سرطان که یک مرکز فوق‌تخصصی در شمال‌غرب کشور محسوب می‌شود، توسط خیران محترم در حال ساخت است و تاکنون حدود ۶۵ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.
وی اظهار کرد: تأمین برخی زیرساخت‌های موردنیاز این بیمارستان و مسیرگشایی آن در گذشته پیش‌بینی نشده بود که در سفر اخیر رئیس جمهور منابعی برای این امر اختصاص یافت و تلاش می‌کنیم تا این منابع به سرعت تزریق شود تا پیشرفت پروژه افزایش یافته و تا یک سال آینده بتوانیم فاز اول آن را بهره‌برداری کنیم.
خرّم اضافه کرد: در خصوص تجهیزات این بیمارستان هم که فوق‌العاده تخصصی و گران‌قیمت است، از وزیر بهداشت تقاضا کرده‌ایم که منابع ارزی لازم اختصاص یابد و باید این موضوع نیز به صورت جدی پیگیری شود.
استاندار آذربایجان شرقی، تأکید کرد: همه دستگاه‌های مسئول باید همکاری کنند تا موانع و مشکلات اجرای این پروژه به سرعت رفع شده و هم از نظر زیرساخت و هم تجهیزات شاهد پیشرفت قابل توجهی در پروژه باشیم.

وعده شهردار تبریز برای ساخت مجموعه ۲۰۰ تختخوابی بیماران سرطانی

در همین حال شهردار تبریز نیز اعلام کرد که مدیریت شهری یک مجموعه ۲۰۰ تختخوابی در مرکز جامع سرطانی این کلان شهر احداث می کند.
یعقوب هوشیار، دیروز در جلسه شورای اسلامی شهر تبریز بیان کرد: آقای نوبری، یکی از خیران شهر تبریز، مرکز جامع سرطانی احداث کرده‌ و از شهرداری در نگهداری بیماران سرطانی درخواست کمک کرده که در این راستا یک مجموعه ۲۰۰ تختخوابی و همچنین ۱۰۰ واحد رفاهی برای همراهان بیماران احداث می شود.
وی ادامه داد: این مجموعه ۲۰۰ تختخوابی در یک زمین ۱۷ هزار متر مربعی متعلق به شهرداری احداث می شود و لایحه ای در حمایت از سالمندان به شورای اسلامی شهر تبریز ارائه می کنیم.
شهردار تبریز با بیان اینکه بیماری های سرطان زا در سال های اخیر در کشور روند افزایشی داشته، احداث بیمارستان تخصصی بدین منظور را ضروری دانست و افزود: شهرداری تبریز مشارکت در این زمینه را وظیفه خود در راستای تحقق کارکردهای اجتماعی اقداماتش ارزیابی کرد.
وی در پایان ابراز امیدواری کرد احداث بیمارستان ۲۰۰ تختخوابی بیماران سرطانی بتواند در کاهش هزینه های درمانی این بیماران موثر باشد.

۱۴۱ نفر از هر ۱۰۰ هزار نفر در آذربایجان شرقی سرطان دارند

آن گونه که دکتر عباسعلی درستی، معاون پیشین بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی پیش از این اعلام کرده، با توجه به مستندات موجود، پنج سرطان اول در مردان در آذربایجان شرقی را سرطان‌های معده، پوست، مثانه، مری و روده بزرگ تشکیل داده، سرطان‎های پستان، پوست، مری، معده و روده بزرگ نیز جزو پنج سرطان اول در زنان استان بوده و میزان شیوع سرطان در آذربایجان شرقی ۱۴۱ نفر در هر ۱۰۰ هزار نفر است.
وی با بیان این که میزان شیوع سرطان در دنیا، ۲۰۵ نفر در هر ۱۰۰ هزار نفر در مردان و ۱۶۵ نفر در هر ۱۰۰ هزار نفر در زنان است، افزود: در مقایسه با آمارهای جهانی، میزان شیوع سرطان در ایران، کم‎تر بوده و متوسط شیوع آن در هر دو جنس، ۱۵۸ نفر در هر ۱۰۰ هزار نفر است.
به گفته دکتر درستی، با وجود کم‎ بودن آمار ابتلا به سرطان در ایران، آمار شیوع آن در ایران نیز همانند سایر نقاط دنیا، رو به افزایش است، با نگاهی به آمارهای جهانی، خواهیم دید که آمار ابتلا به سرطان در دنیا، روزبه‎روز در حال افزایش بوده و سازمان بهداشت جهانی در سال ۲۰۰۷، این اخطار را داده بود که پس از گذشت چندین سال، میزان شیوع سرطان افزایش یافته و از هر ۱۰ نفر، یک نفر، به سرطان، مبتلا خواهد بود.
درستی در پاسخ به این سوال که علل زمینه ساز برای ابتلا به سرطان، کدام‎ها هستند، عنوان کرد: متاسفانه در کشور ما مطالعات و تحقیقات زیادی در این زمینه انجام نشده است و آمارها و یا برخی علل احتمالی، قابل استناد و اعتماد نیستند، برای اظهار نظر در این زمینه و رسیدن به یک نتیجه درست و قطعی، نیاز به انجام تحقیقات طولانی مدت است.
وی خاطرنشان کرد: در آذربایجان شرقی نیز یک طرح تحقیقاتی تحت عنوان «کوهورت» در شهر خامنه شهرستان شبستر با جمعیتی بالغ بر ۱۵۰ هزار نفر، تحت مطالعه بوده که پس از تمام شدن این طرح، شاید بتوان در این زمینه، نظر داد.
وی در پایان با اشاره به برخی اقدامات معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی در زمینه تغییر سبک زندگی و روش‌های تغذیه‎ای برای پیشگیری از سرطان، متذکر شد: بحث تغذیه، یکی از ۱۵ برنامه مهم وزارت بهداشت و از جمله مواردی است که مورد توجه قرار گرفته و شبکه بهداشت استان ما نیز با برگزاری کمپین‎های مختلف همچون «نه به نمک و شکر» و حذف روغن اضافی و تشویق به مصرف لبنیات و سبزیجات، تلاش دارد تا الگوهای تغذیه‎ای مردم را اصلاح کند.

About Author