جایگاه دانشگاه ارومیه در رتبه بندی جهانی ۲۰۰ پله ارتقا یافت

رییس دانشگاه ارومیه با اشاره به بررسی حدود ۳۱ هزار دانشگاه و موسسه تحقیقاتی از ۲۰۰ کشور جهان توسط موسسه وبومتریکس گفت: جایگاه این دانشگاه در رتبه بندی جهانی این موسسه در آخرین برآورد، ارتقای ۲۰۰ پله‌ای یافته است.
رحیم حب نقی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: حدود ۷۰۰ دانشگاه از ایران موفق به حضور در این رتبه بندی شده اند.
وی با اشاره به جایگاه یک هزار و ۸۰۵ دانشگاه ارومیه در این رتبه بندی، بیان کرد: دانشگاه ارومیه از بین ۷۰۰ دانشگاه ایرانی حاضر در این رتبه بندی نیز جایگاه ۲۸ کشوری را به خود اختصاص داده است.
رییس دانشگاه ارومیه اضافه کرد: جایگاه این دانشگاه در مقایسه با ۲ سال گذشته نیز ۳۸۷ پله ارتقا داشته است.
سایت وبومتریکس (Webometrics) از معتبرترین و جامع‏ترین پایگاه‌های رتبه‏‌بندی مبتنی بر ارزیابی وب‏سایت‏ دانشگاه‏های جهان است.
این سایت از سال ۲۰۰۴ و در هر سال ۲ بار، اطلاعات را استخراج، تجزیه و تحلیل و نتایج را منتشر می‌کند؛ هدف اصلی وبومتریکس ارتقای گردش آزاد دانش دانشگاهیان برای افزایش معنی‌دار انتقال علوم تولید شده در دانشگاه‌ها به تمام جامعه بشری است.
وبومتریکس وب‌سایت‌ها را از نظر طراحی و یا تعداد بازدیدها عمومی ارزیابی نمی‌کند، بلکه سایت هر دانشگاه را آئینه تمام نمایی از عملکرد آن تلقی می‌کند و آن را نماینده راستین در انعکاس دستاوردهای دانشگاه، اثرگذاری در جامعه، جذب نخبگان و استعدادها و آموزش از را دور می‌داند.
به این ترتیب، این پایگاه، وب‌سایت دانشگاه‌ها را از نظر فنی، طراحی و پیاده‌سازی رتبه‌بندی نمی‌کند، بلکه براساس شاخص‌های وبومتریک (عملکرد دانشگاه‌ها در تمامی حوزه‌های ماموریتی آن) و بیبلیومتریک (عملکرد دانشگاه‌ها در ماموریت پژوهشی) دانشگاه‌ها را رتبه‌بندی می‌کند.

About Author