Image processed by CodeCarvings Piczard ### FREE Community Edition ### on 2018-05-30 04:44:43Z | http://piczard.com | http://codecarvings.comÿüÿcÜ@kÿ

جایگاه مجلس در این سال ها به شدت تضعیف شده است

ساقی آذربایجان/ وحید خدادادی

سال آخر مجلس است و چالش بین مجلس و دولت روز به روز افزایش می یابد، از سویی اختلاف نظر مابین نتایج ودستاوردهای سفرهای استانی رئیس جمهور با مسئولان اجرایی استان هم سر به فلک کشیده است. بحث استقلال مس، میزان تحقق سفرهای استانی و در سطح ملی موضوعاتی نظیر مالیات بر عایدی سرمایه، مولد سازی و … همه و همه پرسش هایی چند در ذهن افکار عمومی ایجاد کرده و یافتن پاسخ سوالاتی از این دست میزبان دکتر نوری قزلجه نماینده بستان آباد در مجلس شورای اسلامی بودیم که در ادامه قسمت سوم این گفتگوی جالب از نظرتان می گذرد.
لازم به ذکر است قسمت های اول و دوم این گفتگو در شماره های قبل روزنامه ساقی آذربایجان منتشر گردیده است.

 

ساقی آذربایجان: افزایش قیمت بنزین، طرح مالیات بر عایدی سرمایه و طرح مولد سازی و … از جمله مصوبات پرسروصدای شورای عالی سران قواست. آیا به نظر شما با وجود نهادی مثل مجلس وجود چنین شورایی می تواند موضوعیت داشته باشد؟ و آیا وجود آن ، جایگاه مجلس را تهدید و آن را به نهادی تشریفاتی تبدیل نمی کند؟

نوری: کار از تهدید جایگاه مجلس گذشته است و جایگاه آن در این سال ها به شدت تضعیف شده است و امروز هستند شوراهای عالی مانند سران قوا که بجای مجلس قانون گذاری می کنند و امورات مهمی که زندگی مردم را تحت الشعاع قرار می دهند، در این شوراها بررسی و تصویب می شود. جلوی طرح صیانت را در مجلس گرفتیم و بردند در شورای عالی فضای مجازی تصویب و اجرا کردند! لذا مسائل کاربردی و مبتلابه روز در این شوراها مصوب و اجرا می شود! و این رفتارها کاملا در جهت تضعیف مجلس است. شورای عالی سران قوا هم برای شرایط ویژه تعریف شده بود و امروز شاهدیم که موارد عادی را هم درآن شورا بررسی می کنند! تعجب بنده از این است که در مجلس هم تحرکی نسبت به این قضیه و تلاش برای بازگرداندن جایگاهش وجود ندارد و این امر خطرناک و نگران کننده است!

ساقی آذربایجان: با توجه به در پیش بودن انتخابات مجلس طرح اصلاح قانون انتخابات را چطور دیدید و آیا بهتر نبود تامل بیشتری در این رابطه صورت گیرد؟

نوری: بله، من از مخالفین سرسخت و جدی این طرح بودم و برداشتم این است که هم به جمهوریت نظام و هم به درجه دموکراسی در کشور آسیب جدی می زند و شرایط را برای انتخابات رقابتی سخت تر می کند و سخت گیری ها در رابطه با انتخاب شوندگان را بیشتر و به تبع آن انگیزه مشارکت عمومی را هم پایین می آورد. البته توانستم با تلاش های خود بخش های مهمی از آن از جمله اصلاحی ماده ۲۸ در مورد شرایط کاندیداها ( در متن اولیه اصلاحیه شرایط انتخاب شوندگان از ۱۲ مورد به ۴۰ مورد افزایش یافته بود) داشت را حذف نمایم ولی بخش های مهمی از اشکالات آن هنوز پابرجسات و با زور به سمت اجرایی شدن می رود. طرحی که ۶ بار از صحن علنی بر اساس پیشنهادات بنده به کمیسیون مربوطه ارجاع داده شد ولی اراده محکمی وجود داشت که به هر طریق این طرح باید مصوب شود!

ساقی آذربایجان: درخواست استیضاح وزیر کشور را امضا کرده بودید ؟

نوری: خیر من امضا نکرده ام!

ساقی آذربایجان: چرا؟

نوری: روا ندیدم که بخاطر یک بخشنامه که هر چند بخش هایی از آن مخالف قانون اساسی و به ضرر نمایندگان بود، وزیر را استیضاح کنیم بلکه اعتقادم در این رابطه این است که حوادثی که در یک سال گذشته در کشور اتفاق افتاد، نقش و ضعف وزارت کشور بیشتر بود و اگر بنا به استیضاح وزیر کشور بود، بایستی در رابطه با حوادث سال گذشته استیضاح صورت گیرد.

ساقی آذربایجان: و نظرتان در مورد لایحه حجاب و عفاف؟

نوری: در رابطه با موضوع عفاف و حجاب باید عرض کنم که این مسئله مثل طرح ها و لوایح دیگر نیست که بگوییم مثلا من با آن مخالف یا موافق بودم، بلکه یک مسئله مهم فکری و عقیدتی است. در این رابطه تا نظر کامل و نهایی علما و فقهای دین یکجا جمع نشود و ملاحظات عقلی و دینی به آن پیوست نشود، نمی توان یک راهکار کامل برای رسیدن به سعادت جامعه ارائه داد و نمی توان در این رابطه به وضع قوانین پرداخت. این موضوع مسئله ساده ای نیست، در مورد اختصاص وام به حوزه کشاورزی یا صنعت تصمیم گیری نمی کنیم که یکی بگوید ۳۰۰ همت و آن دیگری بگوید ۲۰۰ همت و آخر سر بگوییم ۲۵۰ همت خدا خیرش را بدهد، تصویب کنید تمام شود. اینجا پای اعتقادات مردم و ارزش های دینی در میان است، سعادت دنیوی و اخروی مردم در میان است و لذا باید دقت کافی در این رابطه صورت بگیرد و نمی شود که سریع یک طرحی را بیاورند و با قید فوریت به قانون تبدیل کنند! حتما باید جوانب مختلف قضیه مورد بحث و بررسی قرار گیرد، ابعاد قضیه روشن شود و ابتدا منظور و مفهوم آورنده طرح از حجاب و عفاف کاملا مشخص شود از آن روکه انتخاب معیار برای مسائلی از این دست کار بسیار سختی است. اگر معیار و ملاک همانی باشد که در قرآن آمده(وجه و کفین) پس باید ۸۰ درصد مردم را دستگیر کنیم! نه اگر راهکار دیگری وجود دارد این را باید علما و فقهای دینی بگویند و آن ها باید حد و حدود و عرف قضیه را تعیین نمایند. آیا آن حدی که شرعا التزام دارد، الزام قانونی هم دارد؟ لذا معتقدم ابتدا باید پرسش هایی از این دست توسط متخصصین امر جواب داده شود، سپس برای آن قانون تصویب شود. از این رو با فوریت لایحه که کاملا مخالفم و اعتقادم این است که برای بررسی موضوع زمان وسیعی لازم است و نظر متخصصین امر باید گرفته شود. اینکه آیا هر چیزی که شرعا باید یک مسلمان به آن ملتزم باشد، لازم است الزام قانونی هم برای آن در نظر بگیریم؟ مثلا آیا بعد از حجاب باید برای نماز و جهاد و حج هم قوانینی وضع کنیم؟ اینها مسائل پیچیده ای هستند که نمی توان بدون داشتن تخصص و براحتی به آن پاسخ داد. این موضوع بیمه کارگران ساختمانی نیست بین هشت درصد و ده درصد اختلاف باشد، قضیه بسیار پیچیده تر از این حرف هاست. قانونی که در این رابطه تصویب می شود باید دین باوری مردم و ارزش های جامعه را تضمین نماید.

ساقی آذربایجان: با توجه به اینکه سال آخر مجلس است، آیا از عملکرد مجلس در این دوره راضی هستید؟

نوری: نه چندان زیاد!

ساقی آذربایجان: و به عنوان سوال پایانی، نظرتان در رابطه با روزنامه ساقی آذربایجان چیست؟

نوری: حس عمومی این است که فعالیت رسانه ای کلاسیک در جامعه کمی کم رنگ شده است و اینکه علی رغم این استنباط شما همچنان دوام آورده اید و ادامه می دهید جای تقدیر و تشکر بسیار دارد. احساسم این است که واقعیت ها را منعکس می کنید و ملاحظه کاری به خرج نمی دهید که خود این امر مهم ترین رسالت یک رسانه است. امیدوارم پیشرفت و ضریب نفوذ آن در آینده بیشتر شود و ما هم خدمتتان رسیدیم تا خسته نباشیدی هم گفته باشیم.

ساقی آذربایجان: ممنون که در گفتگو شرکت کردید.

About Author