جرات دارید سرما بخورید!

ساقی آذربایجان/ وحید خدادادی

با فرا رسیدن فصل سرما و رونق بازار آنفولانزا و خطرات احتمالی همه گیری مجدد کرونا ، فضای دارویی کشور حال خوبی ندارد. هر چند و مثل همیشه دیوار حاشای دولت ومسئولان بهداشت و درمان بلند است و سعی دارند از بیخ منکر قضیه شوند اما دم خروس بیرون زده و از همان دیوار بلند حاشا خورشید حقیقت طلوع کرد و اقدام بعدی را در توجیه داستان دیدند، آسمان ریسمان بافتند و پشت میز مدیریت به جهت همان فاصله تاریخی شان با بطن جامعه از درک واقعیت ها عاجز ماندند و شاید هم بهتر از ما از موضوع خبر دارند و مصلحت را در حاشا و یا سفسطه دیده اند.

بعد از رسانه ای شدن موضوع وزمانی که کار به اصطلاح بیخ پیدا کرد، شهریاری، رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در نامه ای خطاب رئیس جمهور از کلافگی و سردرگمی مردم به جهت کمبود دارو گلایه کرد. بعد از کمبود سرم که هنوز مشکل تامین آن در داروخانه ها به حد کافی ممکن نشده، این بار کمبود دارو به آنتی‌بیوتیک‌ و شربت‌های ساده ایرانی هم رسیده است. شاید تا همین یکی دو سال پیش کسی به فکرش هم خطور نمی کرد که برای تهیه قرص سرماخوردگی هم مسیرمان به ناصرخسرو شهرها بیافتد. از قضای روزگار و به درخواست یکی از همکاران جویای قرص متفورمین بودم همین تلنگری بود تا متوجه شرایط بی ریخت داروخانه ها شوم. مراجعات میدانی بعد از آن هم نشان داد که کمبود دارو تنها به این قرص از نوع ساخت داخلی اش ختم نمی شود و شربت های آنتی بیوتیک، چرک خشک کن و آمپول های مورد مصرف در همین رابطه دقیقا در فصل افزایش تقاضا با مشکل روبروست. داروخانه ها می گویند که شرکت های داروسازی به درخواست هایشان جواب سربالا می دهند و کسی ارزنی به این مهم عنایت ندارد و کمبود آمپول را به گرانی شیشه و هزارویک کوفت و زهرمار دیگر ربط می دهند. برای پی بردن به چرایی این مهم شاید لازم باشد سری به قانون اصلاح هدفمندی یارانه ها و حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی هم بزنیم و دارو جزو همان ۶ قلم کالایی بود که قرار بود ارز ۴۲۰۰ نگیرد و بعدها دولتمردان اعلام کردند که این تصور باطل است و دولت قصدی برای این کار ندارد. یکی می گوید سازمان غذاودارو برآوردهای لازم را نداشته و اطلاع دقیقی از میزان مصرف آنتی‌بیوتیک‌ها در کشور نداشته است، که البته ادعای خنده داری است از آن جهت که این پرسش متعاقب این ادعا مطرح می شود که مگر این سازمان بار اولی است که قرار بوده برآورد نماید؟ این برآورد کار همه ساله این سازمان است و بعید است بتوان با متهم کردن این سازمان در مقام حل این چالش برآمد. عزیز دیگری با ردیف کردن یک سلسله جملات قلمبه و به قصد سردرگمی افکار عمومی مدعی است که  نبود همخوانی بین قیمت تمام شده تولید و فروش موجبات اصلی وضعیت فعلی است که البته ادعای ضعیفی است. تولید کنندگان از ضرر ۲۵ درصدی تولید دارو می گویند که شاید بتوان چرایی این افزایش را در لابلای همان طرح اصلاح و حذف ارز ۴۲۰۰ یافت. کار به اندازه ای بیخ پیدا کرده که بعضا و با کمال پررویی به پزشکان پیشنهاد دستوری می دهند که از داروهای جایگزین استفاده کنند و از تجویز سرم هم خودداری نمایند! به تعبیری اگر فرزند شما احیانا سرما بخورد و خود شما چنین جسارتی را انجام بدهید، یا باید از بازار سیاه و با قیمت های چند ده برابری اقدام به تهیه نمایید و یا مثلا بجای شربت چرک خشک کن از پزشک بخواهید تا قرص فشار خون بدهد!

اینکه کمبودها در حوزه داروهای تولید داخل است نشان می دهد که یا باید در روزهای آینده شاهد دستگیری سلطان سرم و سلطان استامینوفن باشیم و یا عزیزی از این دایره سر از کانادا _کشور مختلسین _ دربیاورد. بهرحال هر چه که باشد این موضوع یعنی کمبود دارو در کشور ارتباطی به وظایف دولت کریمه ندارد و احتمالا یا کار معترضین است و یا کار ایادی غرب. اما اگر دوستان نماینده مجلس بخصوص اعضای کمیسیون بهداشت و درمان از خواب پاییزی بیدار شدند و حوصله شان اجازه داد، میتوانند جناب عین الهی  را در این رابطه به مجلس بخوانند و جویای قضیه شوند. اما توصیه اکید داریم که با رعایت اصول پیشگیرانه در عالی ترین سطح مراقب باشید که سرما نخورید و بدتر آنفولانزا نگیرید که البته جرات سرما خوردن هم ندارید. چون اگر چنین اتفاقی بیافتد باید از مادربزرگتان بخواهید تا زیر لحاف برایتان بخور کند و چند روزی با این ویروس دست و پنجه نرم کنید تا شاید دلش به رحم آمد و زحمتش را کم کرد.

About Author