جزییات تغییر در سهمیه‌بندی بنزین

به گزارش ساقی آذربایجان، پرویز محمدنژاد ضمن تکذیب شایعات مطرح شده در خصوص تغییر در نحوه سهمیه بندی بنزین و افزایش قیمت آن، بیان کرد: هیچ برنامه‌ای در خصوص افزایش قیمت بنزین و سایر حامل‌های انرژی در دستور کار نیست. تنها طرحی که اکنون در خصوص تغییر در نحوه سهمیه بندی بنزین مطرح است، همان طرحی است که به صورت پایلوت بدون تغییر قیمت در جزیره کیش در حال اجرا است. این طرح نیز در راستای کسب اطلاعات مدیریتی در حال اجرا است.

وی در ادامه اظهار کرد: هیچ بحثی در خصوص افزایش قیمت بنزین در کمیسیون انرژی که مرجع اصلی صدور مجوز در این حوزه است، مطرح نشده و این مطالب صرفا شایعاتی در فضای مجازی است. البته ما معتقدیم که در حوزه مصرف حامل‌های انرژی نظیر بنزین، گازوئیل و سایر فرآورده‌های نفتی باید مدیریت دقیقتری اعمال گردد.

نماینده لنگرود در مجلس با بیان اینکه در موضوع برق، کمیسیون انرژی طرح توسعه و مانع زدایی از صنعت برق را با کار کارشناسی دنبال کرد، به خبرگزاری ایسنا گفت: در زمینه سایر حامل‌های انرژی نیز لازم است که کار کارشناسی انجام شود. دولت بحث مدیریت یارانه‌ها را دنبال می‌کند و اگر قرار باشد در حوزه یارانه بنزین یا گازوئیل تغییر ایجاد شود به مصرف کننده آسیبی وارد نخواهد شد. مانند یارانه نان که دولت قصد دارد مستقیم آن را به نانوا‌ها پرداخت کند.

محمدنژاد تاکید کرد: ما اجازه افزایش قیمت بنزین یا سایر فراورده‌ها را نخواهیم داد چراکه نباید فشار مضاعفی به مردم تحمیل شود. در زمینه تولید بنزین و گازوئیل هزینه زیادی می‌شود، باید ساماندهی در این حوزه صورت گیرد، اما نباید قیمت‌ها افزایشی داشته باشد.

همه پمپ بنزین‌ها کارت سوخت آزاد ندارند

رئیس صنف جایگاهداران کشور گفت: هم اکنون همه جایگاه‌ها کارت سوخت آزاد ندارند که البته بنا به گفته مسئولان امر، این به معنای حذف کامل کارت‌های آزاد جایگاه‌داران نخواهد بود.

اسداله قلی‌زاده، رئیس صنف جایگاهداران کشور در گفتگو با خبرگزاری تسنیم اظهار داشت: چند سال گذشته شاهد تغییرات بیشتری در خصوص سهمیه کارت‌های سوخت جایگاه‌داران و تعداد جایگاه‌های دارای کارت آزاد بودیم. هم اکنون همه جایگاه‌ها کارت سوخت آزاد ندارند که البته بنا به گفته مسئولان امر، این به معنای حذف کامل کارت‌های آزاد جایگاه‌داران نخواهد بود.

قلی‌زاده با بیان اینکه “تصمیم سازان عرصه سوخت با دلایلی نظیر سیاست‌های کنترل مصرف، تخصیص بهینه و مبارزه با قاچاق طرح‌هایی را اجرایی کردند”، گفت: ما در برخی موارد منتقد اجرای این طرح‌ها بودیم؛ چرا که جایگاه‌ها به عنوان مهمترین حلقه توزیع، در مواجهه مستقیم با مصرف کننده هستند و نتایج احتمالی اجرای این طرح‌ها برای جایگاه‌ها قابل پیش بینی است.اجرای برخی طرح‌ها یا محدودیت‌ها مستقیما باعث کاهش فروش و درآمد جایگاه‌های سوخت و زیانده شدن این اماکن می‌شود و البته باید از مسئولین در مورد میزان موفقیت این طرح‌ها توضیح خواست.

رئیس صنف جایگاهداران کشور تصریح کرد: طی سال‌های اخیر شاهد مواردی نظیر الزام مردم به استفاده از کارت‌های شخصی، افزایش قیمت سوخت، سوخت اعتباری برای تاکسی‌های اینترنتی و وانت بارها، تخصیص سهمیه گازوئیل بر اساس پیمایش، کاهش کارت‌های آزاد گازوئیل در جایگاه‌های کشور، کاهش کارت‌های آزاد بنزین جایگاه‌ها در برخی مناطق مرزی و… بوده‌ایم که این طرح‌ها دارای محاسن و معایبی بوده‌اند و یقینا جایگاه‌های سوخت بیشترین آسیب‌ها را از این طرح‌ها متحمل شدند. جایگاه‌داران در سیاست‌گذاری قیمت سوخت یا چگونگی تخصیص سهمیه به کارت‌ها هیچ نقشی ندارند و ما فقط می‌توانیم مشاهداتمان در جایگاه‌ها را که نتیجه نظرسنجی از مراجعین و تغییرات است را صادقانه به مردم بگوییم.

رئیس هیات مدیره مجموعه صنفی صاحبان اماکن فروش و عرضه فراورده‌های نفتی کشور اذعان داشت: به طور مثال، حذف کارت‌های آزاد گازوئیل مختص امسال نیست و طی سالیان قبل این اتفاق افتاده و هم اکنون اکثریت جایگاه‌ها کارت آزاد گازوئیل ندارند که فعلا از اعلام دقیق تعداد جایگاه‌های دارای کارت آزاد به دلایل مختلف صرف‌نظر میکنم. لازم به ذکر است حق العمل جایگاه‌ها برای فروش گازوئیل بسیار کمتر از حق العمل بنزین است؛ که فروش گازوئیل برای جایگاه‌ها را زیانده کرده است.

قلی‌زاده با بیان اینکه “میزان تخصیص سهمیه گازوئیل بر اساس عملکرد ثبت شده خودرو‌ها از طریق سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای و شرکت ملی پخش فراورده‌های نفتی ایران انجام می‌شود”، گفت: بعضا شاهد برخی اختلال‌ها در این مورد و یا اعتراضات رانندگان به سهمیه‌ها هستیم و مهمترین علت سردرگمی دارندگان خودرو یا شایعه سازی‌ها، اظهارات بعضا متناقض مدیران و مسئولان مختلف در موضوع سوخت و یا سکوت خبری در زمان مورد نیاز به اطلاع رسانی است.ما معتقدیم تصمیم سازان بایستی قبل از تدوین طرح‌ها نظر بخش خصوصی را جویا شوند و سپس به صورت شفاف با مردم سخن بگویند تا جایگاهداران و مالکان خودرو دردسر و مشکلات آتی را متحمل نشوند که البته در دولت سیزدهم مشورت پذیری در این حوزه بیشتر دیده میشود.

رئیس صنف جایگاهداران کشور تصریح کرد: اخیرا طی ماه‌های گذشته در برخی مناطق مرزی کارت‌های آزاد بنزین نیز در همه جایگاه‌ها وجود ندارد و تعداد جایگاه‌های دارای کارت کاهش داشته است که البته به گفته مسئولین امر این به منزله قصد دولت مبنی بر جمع آوری کامل کارت‌های آزاد جایگاهداران نیست.

وی ادامه داد: ضمنا این جمع آوری نیازی به دستورالعمل خاص یا اقدام فیزیکی ندارد، بلکه از طریق سامانه هوشمند میتوان کارت‌های آزاد جایگاه‌های مورد نظر را از سرویس دهی خارج کرد.

قلی‌زاده با بیان اینکه “جایگاه‌داران به واسطه فروش سوخت، حق العمل دریافت میکنند و این اقدام را بر اساس نرخ‌های تکلیفی دولت که قابل نمایش روی دیسپنسر‌ها هستند انجام می‌دهند”، گفت: بدیهی است که جایگاه‌داران علاقه‌مند به فروش سوخت هستند، پس کسانی که خلاف این نظر را دارند آگاه به امور نیستند.قطعا همه جایگاه‌هایی که کارت آزاد بنزین دارند، بدون محدودیت آنرا در اختیار مراجعان می‌گذارند و در خصوص کارت‌های آزاد گازوئیل با احراز مشخصات خودروی استفاده کننده این اقدام انجام می‌شود و تقریبا بعید است که جایگاه‌داری خلاف این موارد عمل کند و به خودش زیان وارد نماید.ردم هم میتوانند در صورت داشتن انتقاد و پیشنهاد در این خصوص با شماره‌ ۰۹۶۲۷ تماس بگیرند.

About Author