اعتبارات تخصیص یافته همان هایی بودند که در بودجه پیش بینی شده بود

پیگیری مصوبات سفر رییس جمهور به آذربایجان شرقی / اعتبارات

به گزارش ساقی آذربایجان، سفر رییس جمهور به آذربایجان شرقی که هفته گذشته اتفاق افتاد ، از حواشی به دور نبود و اظهار نظرهای متفاوت و گاه متناقض ، نوعی سردرگمی در افکار عمومی ایجاد کرده است که آیا حقیقتا این سفر برای استان آذربایجان شرقی مفید و موثر بود و توانسته گره های ناگشودنی از پروژه های منطقه و مطالبات مردم را باز کند یا نه ؟ و آیا اعتبارات تخصیص یافته علاوه از سهم بودجه ای خود استان بوده و یا اینکه از بودجه در اختیار رییس جمهور و هییت دولت به این استان اختصاص یافته است و یا همانهایی است که در بودجه سال ۱۴۰۱ استان پیش بینی شده بود ؟ و اینکه آیا این اعتبارات چقد امکان تحقق و تبدیل به بودجه واقعی و پول پیدا خواهد داشت و فقط در کاغذ و دستور بی ثمر خلاصه نخواهد شد؟
ساقی آذربایجان برای تنویر افکار عمومی با نمایندگان شهرهای استان در مجلس شورای اسلامی گفتگوهایی انجام داده است که به نوبت از سمع و نظر عزیزان خواهد گذشت.

نماینده مردم بستان آباد : اغلب مصوبات چیزی فراتر از بودجه مصوب مجلس نبود! / اعتبار تازه ای غیر از آن چه که در بودجه سال ۱۴۰۱ وجود دارد، تخصیص نیافته است.

نماینده مردم بستان آباد نیز در پاسخ به سوال خبرنگار روزنامه ساقی آذربایجان در رابطه با میزان تحقق اعتبارات تخصیص یافته و نتایح سفر رییس جمهور به آذربایجان شرقی گفت: در این رابطه باید عرض کنم که در بودجه امسال بخشی از اعتبارات به نحوی پیش بینی شده که در قالب سفرهای استانی توزیع شود. در واقع مجلس یازدهم دست دولت را در هزینه کرد باز گذاشته منتهی سهم استانها مشخص شده که در هر استانی چه مقدار هزینه بشود تا جابجایی اعتبارات بین استان ها صورت نگیرد.
وی افزود: به طور خلاصه باید عرض کنم که عمده اعتبارات عمرانی تخصیص یافته در سفر اخیر همان هایی هستند که در بودجه امسال پیش بینی شده بود و اعتبار تازه ای غیر از آن چه که در بودجه سال ۱۴۰۱ وجود دارد، تخصیص نیافته است. مگر اینکه شرایط کشور در ماه های آینده به گونه ای پیش برود که امکان برچیده شدن تحریم ها و فروش نفت و درآمدهای ارزی فراهم شود تا از قبل آن شاید بتوان به اعتبارات جدید دلخوش بود. ولی در شرایط فعلی و وضعیت موجود نهایتا مواردی که در بودجه امسال پیش بینی شده امکان تحقق خواهد داشت و عمده پروژه هایی هم که در این سفر مطرح بودند همان هایی بودند که در قالب جداول بودجه ۱۴۰۱ آمده اند.
این نماینده مجلس گفت: باید عرض کنم که در کنار پروژه های عمرانی و اعتبارات تخصیص یافته، در حوزه بهبود مدیریت و اصلاح فرآیندها هم که نیازی به پول و اعتبار ندارد و مربوط به بحث صدور مجوزها و کاستن از بورورکراسی های اداری که مردم امروز با آن دست و پنجه نرم می کنند، دستوراتی صادر شد. برای نمونه تأمین برق واحدهای تولیدی صنعتی و کشاورزی و موضوع شرکت مس آذربایجان و یا تیم تراکتور، مباحث اعتباری محض نیستند و بیشتر اراده و مدیریت دولت و مدیران را می طلبد.
نوری در رابطه با مطالبات حوزه انتخابیه بستان آباد هم گفت: ما در این حوزه دو پروژه مهم داشتیم، بحث انتقال آب شرب از سد کلقان بود که امسال خوشبختانه عنوانش در بودجه درج گردیده و عملیات انتقال آن جزو مصوبات سفر بود و دیگری تکمیل چهار خطه کردن مسیر بستان آباد –تبریز و همچنین بستان آباد –تیکمه داش بود که البته مسیر بستان آباد –تبریز که ۱۴ کیلومتر آن ناقص مانده است از سال های گذشته ردیف اعتباری داشت که قرار شد تسریع شود اما مسیر بستان آباد –تیکمه داش امسال عنوانش در بودجه درج شده و قرار شد تا پروژه شروع و به سرعت پیش برود. غیر از این ها یک سری موارد جزیی هم بودند که بیشتر مربوط به سیستم دیوانی و بوروکراسی اداری می شوند، مشکلاتی را کامیون داران شهرستان بستان آباد داشتند که مطرح کردیم و امیدواریم دستورات راهگشا در این رابطه صادر شود. بحث شماره گذاری کامیون های جدید و همچنین تامین آب شرب شهرستان تا پایان انتقال آب سد کلقان هم از مواردی بود که با اعتبارات جزیی قابل حل بودند که قرار شد در قالب همان اعتباراتی که در بودجه سفر پیش بینی شده اجرا شوند.
بحث جدیدی هم که ما در قالب این سفر مطرح کردیم لزوم حمایت از تولیدکنندگان بخش کشاورزی و صنایع تبدیلی آن در قالب تسهیلات و همچنین تسریع در شروع عملیات های عمرانی نظیر احداث پایگاه ملی باستان شناسی و موزه اوجان و آسفالت راه های اصلی و روستائی و بهسازی روستاها بود که نیاز به پول و ردیف اعتباری جدید نداشتند و در بودجه سال گذشته و سال جاری ردیف اعتباری داشتند و دارای قرارداد پیمانکاری نیز هستند.
وی در پایان افزود: امیدواریم تا گره صادرات نفت و برگشت ارز حاصل از آن بطور کامل حل بشود تا سهم خود را در بازارهای جهانی به دست بیاوریم و در نهایت این منابع به سرمایه گذاری در طرح های عمرانی بیانجامد که نیاز شدیدی در این رابطه احساس می شود.
در نهایت امید است دولت در تحقق وعده هائی که داده است موفق باشد.

*وحید خدادادی

About Author