جستجوگری کودکان در بزرگسالان نیست

نشست رسانه‌ای فیلم سینمایی “پسران دریا” به کارگردانی افشین هاشمی و حسین قاسمی‌جامی برگزار شد.
نشست رسانه‌ای فیلم سینمایی “پسران دریا” به کارگردانی افشین هاشمی و حسین قاسمی جامی پس از اکران فیلم در سی‌وچهارمین جشنواره فیلم‌های کودکان و نوجوانان با حضور عوامل فیلم برگزار شد.
افشین هاشمی در ابتدای این نشست درباره سادگی این فیلم گفت: عمیق بودن منافاتی با ساده بودن ندارد. کودک در ذات خودش عمیق است. میزان جستجوگری یک کودک در یک آدم بزرگسال نیست. یک بچه مدام در حال کشف دنیاست.
وی افزود: ما باید پیدا کنیم که با کدام زبان می‌خواهیم فیلم بسازیم. فیلم‌هایی هست که با توجه به قصه و کارگردانی، نباید به سمت پیچیده‌گویی برویم. در این شکل فیلم هر چه ساده‌تر اجرا می‌کردیم موفق‌تر بودیم.
قاسمی‌جامی هم در این زمینه گفت: ما کودکی‌هایمان را فراموش نکرده‌ایم. شاید به همین دلیل است که احساس می‌شود این فیلم هم درباره کودک و هم برای کودک است. سعی کردیم با نگاهی ساده به دوران کودکی خود رجوع کنیم.
هاشمی درباره زاویه نگاه فیلم به بحث کودکان کار هم گفت: ضمن احترام بسیار به سیاهی موجود در برخی فیلم‌های اجتماعی باید بپذیریم به دلیل ممیزی‌ها گاهی سیاهی و تلخی فیلم‌ها عقب‌تر از واقعیت است. ما گاهی در برخی فیلم‌ها شاهدیم که خانواده فقیر مدام در حال ناله است در حالی که آنچه دراماتیک است تلاش این خانواده‌ها برای عبور از این تلخی‌هاست.
وی افزود: همیشه فکر کرده‌ام این آدم‌ها برای عبور از سختی‌ها چگونه تلاش می‌کنند و چگونه لحظه‌ها را برای خود شاد می‌کنند. این لحظات برای من تماشایی‌تر از تماشای ضجه زدن از سختی‌هاست. برای همین در این فیلم هم این نگاه را شاهد هستیم. در تلخی مطلق نمی‌توان زندگی کرد.
بهروز نشان تهیه‌کننده این فیلم هم در این نشست گفت: فیلمی که ما ساختیم به‌شدت ظرفیت اکران عمومی دارد. ما به تعهد خود برای ساخت عمل کردیم. از این به بعد فیلم شرایط پیچیده‌ای برای اکران دارد. ارگان‌ها و وزارتخانه‌هایی مانند آموزش و پرورش برای حمایت از فیلم‌هایی از این دست فکر جدی کنند. این فیمل‌ها نیاز به حمایت جدی بخش‌های دولتی دارد.
وی در ادامه گفت: سینمای مورد علاقه من سینمای اجتماعی است. پیش از این فیلم هم فیلمی درباره عباس کیارستمی در گروه هنروتجربه در اکران داشتم. حضور افشین هاشمی و حسین قاسمی جامی انگیزه اصلی من برای قبول این پروژه در حوزه سینمای کودک بود.
مونا فرجاد بازیگر فیلم هم در این نشست گفت: به‌عنوان بیننده فیلم، خیلی فیلم را دوست داشتم. قبلاً تجربه همکاری با آقای هاشمی در تئاتر را داشتم. همواره دوست دارم با کارگردانی کار کنم که علاوه‌بر نکات فنی کارگردانی روی بازیگری هم اشراف داشته باشد. آقای هاشمی به دلیل اینکه خود بازیگر است، این ویژگی را دارد.
وی افزود: سخت‌گیری‌های آقای هاشمی در کارگردانی بسیار زیاد بود اما به او اطمینان داشتم. بعد هم از نتیجه کار بسیار راضی بودیم.

About Author