جشنواره ملی «پانتومیم» در زنجان برگزار می‌شود

معاون هنری اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان زنجان از برگزاری جشنواره ملی پانتومیم در زنجان خبر داد.
به گزارش خبرگزاری تسنیمزنجان، ابراهیم قاسمی در نشست خبری با اصحاب رسانه در خصوص برگزاری جشنواره نمایش‌ پانتومیم در زنجان اظهار داشت: این جشنواره به صورت ملی برگزار خواهد شد و استان زنجان میزبان این جشنواره هنری است.
وی با اشاره به هدف از برگزاری جشنواره پانتومیم در زنجان گفت: با اجرای این جشنواره ملی تلاش خواهیم کرد استان زنجان حضور پر رنگی‌تری در جشنواره‌های ملی و بین‌المللی داشته باشد.
معاون هنری اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان زنجان افزود: قرار بود این جشنواره در سال گذشته برگزار شود که به دلیل شرایط کرونا به تاخیر افتاد اما با کاهش کرونا در سال جاری و برگزاری آن، این جشنواره با استقبال زیادی از سوی علاقمندان مواجه شده است.
وی افزود: بعد از اجرای برنامه‌ها تلاش خواهیم کرد نقاط قوت و ضعف مورد ارزیابی قرار بگیرد تا در سال‌های آینده شاهد اجرای برنامه‌های بهتر باشیم.
در ادامه ساسان قجر دبیر جشنواره پانتومیم گفت: برای راه‌اندازی جشنواره پانتومیم در استان نزدیک به چندین سال تلاش شده که امر مهم در استان اتفاق بیفتد و با توجه به اینکه استان‌های دیگری درخواست میزبانی را دارند تلاش خواهیم کرد امسال با برگزاری بهتر، استان زنجان را به عنوان میزبان همیشگی این جشنواره نگهداریم.
وی بیان‌کرد: با فراخوان انجام شده بیش از ۴۱ اثر به دبیرخانه جشنواره ارسال شده که ۱۷ اثر از گروه‌های خارجی هستند اما به دلیل شرایط کرونایی در سال جاری امکان حضور در این دوره از جشنواره را ندارند و از سال آینده با فراهم شدن زمینه میزبان آن‌ها خواهیم بود.
دبیر جشنواره پانتومیم افزود: از ۴۱ اثر ۱۲ اثر منتخب با توجه به مفاهیم و تکنیک‌های پانتومیم به رقابت‌ها راه یافتند و یک اثر به دلیل مشکلات اعضای گروه انصراف دادند که در واقع یازده اثر با هم به رقابت می پردازند.
وی به زمان و مکان جشنواره اشاره کرد و گفت: افتتاحیه، روز سه‌شنبه ۲۰ اردیبهشت و اختتامیه آن پنجشنبه ۲۲ اردیبهشت سال‌جاری خواهد بود و در سالن‌های “ماندگار” و “هنر” گرو‌ها به اجرای رقابت می پردازند.
قجر به داوری آثار اشاره کرد و گفت: آثار به‌شکل جمعی داوری خواهد شد، یک اثر به عنوان اثر منتخب منتقدان اعلام خواهد شد، سه اثر برگزیده هیئت داوران خواهد بود و یک اثر هم از نگاه تماشاگران انتخاب می‌شود.
وی به استان‌های شرکت کننده اشاره کرد و گفت: استان‌های زنجان، آذربایجان شرقی، مرکزی، تهران، هرمزگان، کرمانشاه، کردستان و اردبیل هستند در این جشنواره حضور دارند.
دبیر جشنواره پانتومیم گفت: پانتومیم مادر هنرهای نمایشی است بدون این‌که کلامی گفته شود و برای بیان از تمام حرکات دست و صورت و بدن استفاده می‌شود زیرا در تئاتر عمل دراماتیک روی صحنه می‌رود اما در پانتومیم خود عمل روی صحنه است.
وی افزود: از طریق هنر پانتومیم می توانیم تمام آداب، رسوم و مفاهیم در دنیا را بدون صحبت کردن به همه منتقل کنیم.
قجر عنوان کرد: امیدواریم برای سال آینده در بخش آیین‌ها، مراسم آیینی و مذهبی بتوانیم فعالیت‌های چشمگیر تری در سطح ملی داشته باشیم.
وی با اشاره به اینکه مجوز افتتاح خانه پانتومیم ایران در استان زنجان گرفته شده گفت: استان زنجان توان و ظرفیت بالایی در برگزاری نمایش‌های هنری دارد و با توجه به این امر آینده خوبی برای این استان در میزبانی جشنواره‌های هنری در سطح ملی و بین‌المللی را شاهد خواهیم بود.

About Author