حال ناخوش تولیدی‌های مواد چرمی در آذربایجان‌غربی

از دیرباز در شهر ارومیه استفاده از مواد چرمی رایج بوده و است و مردم این شهر تمایل زیادی برای استفاده از محصولات چرمی دارند ولی اخیرا به دلیل افزایش قیمت محصولات چرمی اُفت شدیدی در بازار خرید و فروش آن ایجاد شده است و اپیدمی کرونا هم باعث کاهش تولید محصولات چرمی و کوچک شدن و یا تعطیلی بعضی از مراکز و کارگاه‌های آن و یا تعدیل نیروی‌های آن شده است.
به گزارش ساقی آذربایجان، از دیرباز در شهر ارومیه استفاده از مواد چرمی رایج بوده و هست و مردم این شهر تمایل زیادی برای استفاده از محصولات چرمی دارند ولی اخیرا به دلیل افزایش قیمت محصولات چرمی اُفت شدیدی در بازار خرید و فروش آن ایجاد شده است و اپیدمی کرونا هم باعث کاهش تولید محصولات چرمی و کوچک شدن و یا تعطیلی بعضی از مراکز و کارگاه های آن و یا تعدیل نیروی های آن شده است در این راستا پای صحبت های یکی از تولید کنندگان چرم نشستیم تا مسائل و مشکلات را از زبان آقای سید معروف جویا شویم.
سید علی معروفی از تولید‌ کنندگان چرم استان در باره موانع و مشکلات پیش روی تولیدات چرمی گفت: عمده مشکل کارگاه‌های تولیدی کیف چرم، تهیه مواد اولیه با قیمت گزاف است که این مسئله باعث رکود در بازار خرید و فروش این محصولات می‌شود که نیازمند بیشتر نظارت بر عرضه مواد اولیه از سمت ارگان‌های نظارتی است.
وی در مورد مواد اولیه چرمی بیان کرد: چون مواد اولیه در استان تولید نمی‌شود و بنکداران مجبور به تهیه آن از تهران هستند این قضیه باعث ایجاد دو مشکل می‌شود؛ اول اینکه تولیدکنندگان با مشکل زمان تحویل سفارش و هزینه‌های حمل ونقل روبه‌رو هستند و دومین مسئله تهیه مواد اولیه از استان است که متاسفانه به دلیل عدم نظارت‌، با قیمت‌های گرانی مواجه هستیم که براساس هیچ اصولی قیمت گذاری نشده است.
این تولیدکننده چرم بیان کرد: با ایجاد فضای رقابتی در بازار باعث کاهش قیمت‌ها می‌توان شد و این فضای رقابتی باعث ایجاد سهولت در امر توزیع مواد اولیه و زمینه ساز تولید محصولات با کیفیت بالا در کار می‌شود و هم باعث نوآوری و ایده جدید شده و تنوع محصولات را در پی خواهد داشت.
معروفی تاثیر اپیدمی کرونا را در عرصه تولید چرم را این طور توصیف کرد: قبل از کرونا با تعداد نیروی انسانی بیشتر و کارگاهی بزرگتر پیش می‌رفتیم ولی محدودیت‌های کرونایی باعث رکود در بازار شده و مجبور به تعدیل نیرو شدیم و الان نیازمند حمایت‌ها بیشتری هستیم.
وی اضافه کرد: با تلاش‌های فراوان برای نخستین بار توانستیم کار صنعت و صنایع دستی را باهم تلفیق کنیم و اگر حمایت‌های مورد نیاز انجام شود حتی امکان صادرات هم داریم.

About Author