خداداد افشاریان اعتراف کرد؛ حداقل ۱۵ تبانی

آن دسته ازافراد پاک فوتبال که همواره به دور از فساد بوده‌اند، عاجزانه از مسئولان تقاضا کرده‌اند تا ته و آخر این پرونده را بروند و اجازه ندهند بعضی از افرادی که ارتباطات زیادی هم دارند، قسر در بروند تا یک بار برای همیشه پای افراد ناپاک از فوتبال قطع شود. دلیل این خواسته، تلاش پشت پرده عده‌ای برای کانال‌زنی و پاکسازی خودشان است. به طور مثال یکی از افراد حاضر در پرونده که از قضا نقش پررنگی در رشوه‌دهی داشته، پس ازآن‌که متوجه شده گیرزیادی دارد، از طریق برخی نزدیکانش در تلاش است تا خود را سفید کند! البته قوه قضائیه بدون هیچ اغماضی و با تمام توان این پرونده را به سرانجام می‌رساند و این غده سرطانی فساد را یک بار برای همیشه از فوتبال می‌کند.

اسناد بیشتر

در پرونده‌های فساد مهم است که سر مار را بزنند، اگرنه به صورت مقطعی بند و بساط فساد جمع می‌شود و در کوتاه مدت، همه چیز به حالت اولیه بازمی‌گردد. این هدف اصلی قوه قضائیه در پرونده فساد فوتبال است. به گفته یک مقام آگاه هر مدیر و مقامی در هر جایگاهی باید پاسخگو باشد و نمی‌تواند قسر در برود. میزان فساد در باشگاه‌های لیگ برتر و دخالت مدیران مختلف، مربیان و داوران در تعیین نتایج یا ایجاد جریان رسانه‌ای و فشار به فدراسیون یا حریفان، به قدری گسترده بوده که با تعجب تمام مسئولان ذی ربط مواجه شده، به شکلی که اگر بخواهند با تمام خاطیان برخورد کنند آدم‌های زیادی باید از فوتبال کنار گذاشته شوند. در همین حال بعضی باشگاه‌ها نیز اسناد و مدارک جدیدی به پرونده باز کرده و خواستار برخورد‌های بیشتر شده‌اند. به طور مثال یک باشگاه معروف لیگ برتر که به دلیل دخالت در تبانی یا هزینه‌های غیرواقعی، با مشکل مواجه شده اعلام کرده اسنادی در اختیار دارد که چند باشگاه لیگ برتری زد و بند کرده و با هزینه کردن، نتایج دیدار‌های خود را تعیین کرده‌اند!

تبانی داوران، قطعی!

خداداد افشاریان رئیس سابق کمیته داوران که زندانی شده نیز در طول اعترافات خود پای تعدادی از داوران و کمک داوران لیگ برتر را به پرونده فساد و تبانی باز کرده است. منابع مطلع می‌گویند این داوران باید در دادگاه حاضر شده و از خود دفاع کنند. افشاریان گویا اعتراف کرده این تبانی‌ها معادلات لیگ برتر و لیگ دسته اول را در سال‌های اخیر بهم زده‌اند. قوه قضائیه به شدت پیگیر تبانی در جامعه داوری است. از این رو، کیومرث هاشمی، وزیر ورزش هم روز پنجشنبه رسما اعلام کرد فصل جدید لیگ برتر قطعا با VAR خواهد بود. این جمله او گواه و مستندی محکم به نقش پررنگ بعضی داوران در تعیین نتایج رقابت‌های فوتبال بوده است. مقامات دولتی و قضایی نیز معتقد هستند تا زمانی که VAR نیاید نتایج ممکن است در خارج از زمین رقم بخورد، بنابراین تنها راه حل موجود استفاده از تکنولوژی روز جهانی است، به این شرط که آدم‌های فاسد و رشوه‌بگیر در استفاده از این تکنولوژی به کار گرفته نشوند.

۱۵ مورد تبانی خاص

اگر بدانید پای چند باشگاه لیگ برتری به پرونده فساد باز شده، مخ‌تان سوت می‌کشد! خداداد افشاریان به دستکم ۱۵ مورد تبانی خاص اعتراف کرده و از نقش داوران برای تعیین نتایج پرده برداشته. موضوع مهمی که مطرح می‌شود این است؛ آیا باشگاه‌هایی که تبانی کرده‌اند به لیگ پایین‌تر سقوط می‌کنند؟ هنوز کسی جوابی برای این سوال بسیار مهم و کلیدی ندارد. به دلیل گستردگی فساد، شاید طبقه‌بندی صورت بگیرد و در وهله اول با آن‌ها که تخلف بیشتری دارند برخورد شود و آرام آرام قوه قضائیه سر وقت افرادی برود که تخلف کمتری دارند. این شاید بهترین راه حل در وضعیت موجود باشد چراکه در غیر اینصورت فصل جدید لیگ برتر باید با حذف شده‌های زیادی برگزار شود.

About Author