خرسندی آقای استاندار از مدیریت استان

به قلم: مسعود برزگر جلالی

دبیر ستاد مرکزی هماهنگی خدمات سفر کشور اسامی استان‌های پرمسافر را اعلام کرد.مصطفی فاطمی در جلسه‌ یازدهم فروردین‌ماه ۱۴۰۲ که با حضور نمایندگان دستگاه‌ها و دبیران ستاد اجرایی خدمات سفر استان‌ها به صورت ویدئو کنفرانس در سالن خلیج‌فارس معاونت گردشگری برگزار شد، با بیان این‌که امسال آمار رسمی سفرها با در نظر گرفتن پارامترهایی مانند میزان ترددهای جاده‌ای، ریلی، هوایی، مصرف سوخت و ماندگاری تلفن همراه در استان، دقیق‌تر از سال‌های گذشته سنجیده شده است، گفت: آمار سفرها از شانزدهم اسفندماه ۱۴۰۱ در سامانه ثبت شده و هیچ سالی آمار تا این اندازه به واقعیت نزدیک‌ نبوده است. فاطمی افزود: بیشترین میزان سفرها به مقصد استان‌های مازندران، گیلان، هرمزگان، خراسان رضوی، فارس، خوزستان، بوشهر، اصفهان، آذربایجان شرقی انجام شده است. همچنین بیشترین اقامت رسمی به ترتیب در استان‌های خراسان رضوی، هرمزگان، گیلان، مازندران، فارس، اصفهان و آذربایجان شرقی بوده است.
اما این آمار که بطور طبیعی همه ساله با اندکی تفاوت در رده استانها منتشر می شود و حاکی از رده آخر شمالغرب کشور در تقسیم بندی جغرافیایی به جنوب و شمال و شرق و مرکز و غرب کشور می باشد و بدلیل شرایط آب و هوایی منطقه آذربایجان در ایام نوروز تقریبا طبیعی به نظر می رسد ، مورد استناد استاندار آذربایجان شرقی قرار گرفته و ایشان ضمن ابراز خرسندی از آن اعلام داشته اند : قرار گرفتن آذربایجان شرقی در بین ۷ استان پرتردد کشور در تعطیلات نوروزی در سایه هماهنگی و آمادگی کامل ستاد اجرایی خدمات سفر اتفاق افتاده است !
ایشان اعلام ننموده اند که این خوشحالی و اعلان عمومی آن نشان چیست و درحقیقت ایشان چه اقدام موثر و متفاوتی را امسال رقم زده و مدیریت نموده اند که از بابت قرار گرفتن در بین ۷ استان پرتردد کشور اینگونه خوشحالند و خرسند ! و شاید انتظار دارند تا برای ایشان سوت و کف بزنیم و قدردان شان باشیم. این در حالی است که حتی بازار تبریز در روزهای نخستین سال که بیشتر مسافرین در همین روزها وارد تبریز شده و یا عبور کرده و یا اقامت داشته و سپس به سایر استانهای همجوار عزیمت کرده و ادامه سفر داشته اند تعطیل بود و مورد انتقاد فعالان گردشگری استان و رسانه ها و افکار عمومی .
ایشان اعلام نکرده اند که کدامین جشنواره یا برنامه خاص فرهنگی و اجتماعی را تدارک دیده بودند که باعث جلب و جذب گردشگر به استان آذربایجان شرقی شده است. ضمنا ایشان اعلام نکرده اند که آیا تغییری در کیفیت خودروها یا کیفیت جاده ها یا ایمنی آنها یا کیفیت نگهداری و مواجهه مدیریت گردشگری استان با گردشگران انجام شده که باعث جلب و جذب گردشگران از اقصی نقاط ایران بسوی آذربایجان شرقی گردیده است. ایضا منطقه آزاد ارس نیز با همین حس و حال از رشد بی سابقه تردد مسافر به این منطقه داد سخن به میان آورده بی آنکه مشخص نماید چه اقدام جذاب برای مسافران تدارک دیده و از مدتها قبل در سطح ملی تبلیغ نموده بود که باعث افزایش تردد مردم به این منطقه گردد ؟!
بر اساس آمار منتشر شده در ۱۴۰۱ از سوی دفتر مطالعات اقتصادی مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی که مربوط به نتایج بررسی های بهار ۱۳۹۹ می باشد، امنیت سرمایه گذاری در آذربایجان شرقی با سقوط آزاد از رتبه ۱۷ به رتبه ۲۶ در سال مورد تحقیق رسیده است! همچنین این استان در مولفه “شفافیت و سلامت اداری” با وضعیت قرمز رده آخر کشور را در بین استانها به خود اختصاص داده است!
هر چند این آمار مربوط به دوره مدیریت ارشد فعلی استان نیست ، اما با این شرایط به نظر می رسد ضمن ضرورت بروزرسانی آخرین آمارمورد تایید مرکز پژوهشهای مجلس شورای اسلامی ،مسئولان ارشد استانی می بایست پاسخ قانع کننده برای این وضع داشته و تدبیر مورد نظر برای ارتقای جایگاه تاسف بار امنیت سرمایه گذاری و شفافیت و سلامت اداری درآذربایجان شرقی را اعلام کنند و در اختیار رسانه ها قرار دهند تا نسبت به تنویر افکار عمومی مبادرت گردد و در صورت عدم چاره اندیشی و یا محول نمودن چاره کار به افراد کارنابلد یا کم تجربه که مدتی است در برخی مناصب حساس مدیریتی استان برای خود جای پای محکمی باز کرده اند خسارات جبران ناپذیری به رشد تولید و حرکت اقتصادی استان وارد خواهد شد.
سالهاست سیستم مدیریتی ما دچار بحران ناکارآمدی است . نیز بازی با عدد و آمار و ارقام توسط برخی مسئولان و ابراز خرسندی آنان از عملکردخودشان ،باعث پس رفت در حوزه های مختلف اقتصادی و فرهنگی و اجتماعی شده است.
آقای استاندار ! اگر شما هم نبودید و ما هم نبودیم ، مردم خودشان تصمیم می گرفتند که به شمالغرب ایران سفر کنند و مرکز شمالغرب ایران تبریز بینواست و هر کس به ارومیه و اردبیل و حتی کردستان سفر می کند ، قطعا ساعاتی و یا یکی دو شبانه روزدر تبریز اطراق می کند و یا اقامت می گزیند تا از بزرگترین بازار سرپوشیده دنیا هم که شده بازدیدی و خریدی بعنوان سوغات تبریزداشته باشد که اگر آن هم به دلیل بی تدبیری و ناهماهنگی های مدیریتی تعطیل باشد دیگر چه انتظاری برای رونقی گردشگری در طول سال خواهیم داشت ؟

About Author