خطر ورود پولهای کثیف و بنگاه هاي اقتصادي به عرصه انتخابات مجلس

اختصاصی ساقی آذربایجان/ به قلم: مسعود برزگر جلالی

۱۱ اسفند ماه عرصه خطير ديگري در تعيين سرنوشت چهارسال آينده کشور است که بار ديگر مردم با رفتن به پاي صندوق هاي رأي نمايندگان خود را براي تشکيل مجلس دوازدهم انتخاب خواهند کرد.
نظام مقدس جمهوري اسلامي که حاصل خون پاک دهها هزار شهيد گلگون کفن اين آب وخاک در طول نيم قرن اخير مي باشد ارکان مديريتي خود را با رأي مستقيم مردم برگزيده و مباني دموکراسي در روند شکل گيري مديريت هاي جامعه پذیرفته شده است.
اما آنچه بعنوان آسيب جدي براي کيفيت انتخاب مردم مطرح مي باشد اقدامات عوام فريبانه و در حقيقت تصرف عدواني اما آرام و خزنده آراي مردم توسط عده اي فرصت طلب و نااهل مي باشد به گونه اي که با تشخيص نيازهاي آني اقشار محروم و نيازمند جامعه اقدام به برنامه ريزي و استفاده از ترفندهاي ويژه نموده تا بتوانند بصورت کاملا نرم و خاموش آراي انتخاب کنندگان را به سمت و سوي خاص و مورد نظرخويش هدايت نمايند.
در همين راستا اخبار و گزارش های نگران کننده اي به گوش مي رسد که حاکي از فعال بودن اين عده براي تسخيرآراي مردم و صندوق هاي رأي در انتخابات پيش روي مجلس شوراي اسلامي در برخی شهرهای آذربايجان شرقي و حتی حوزه انتخابيه تبريز دارد که درگذشته تحت عنوان « ترفند بزرگ تبليغاتي براي انتخابات مجلس» در همین روزنامه منعکس گرديده است.
ورود برخی بنگاههای اقتصادی مشکل دار در استان که پرونده های متعدد زیست محیطی یا … دارند و هزینه کرد برای برخی کاندیداهای مطرح که بتوانند پس از پیروزی احتمالی مشکلات و پرونده های آنان را در مراجع قانونی حل و فصل نمایند از جمله موارد دیگر در این خصوص می باشد.
نیز توزیع راحت و بی دغدغه پول بین مردم حتی توسط خود کاندیداها در جلسات دیدار با مردم در منازل و مساجد، خطر سوء نظارت بر انتخابات را در اذهان عمومی متبادر ساخته است آن هم توسط برخی کاندیداهایی که ادعای دیانت و اخلاق و ولایتمداری در عرصه های مختلف دارند و در سالهای گذشته در مصادر مهم استانی و مملکتی حاضر بوده اند .
همچنین انتشار لیست های متعدد انتخاباتی با استفاده از عناوین پرطمطراق و برگرفته از الفاظ ارزشمند و مورد احترام مردم که گویا با هزینه خود کاندیداها تهیه و منتشر شده اند باعث سردرگمی مردم در اعتماد به این لیست ها شده است.
البته در این میان آغازفعالیت برخی احزاب در استان و انتشار لیست کاندیداهای مورد حمایت شان که مجموعه ای از افراد مختلف و رنگارنگ با نگرش های گوناگون و گاه متضاد هستند ، امید به تاثیرگذاری این احزاب جدید را در روند توسعه و آبادانی استان کمرنگ کرده اند و در حقیقت آغاز فعالیت این احزاب و تشکل های سیاسی آینده روشنی برای فردای استان متصور نمی سازد.
لذا ضروري است نهادهاي نظارتي و امنيني استان و نيز شوراي محترم نگهبان بعنوان ناظر اصلي انتخابات مجلس شوراي اسلامي با رصد فعاليت پشت پرده برخی کاندیداهای خاص !
در استان آذربايجان شرقي و کلانشهر تبريز جلوي هرگونه سوء استفاده احتمالي از فضاي انتخابات مجلس را در حوزه هاي انتخابيه استان گرفته شود تا مبادا پول های کثیف و بنگاههای اقتصادی خاص و دلالان سیاسی ، نقش تعیین کننده در نتایج انتخابات در استان آذربایجان شرقی داشته باشند.

About Author