خط دوم مترو؛ ۴ ساله یا ۴۰ ساله؟

جلسه امروز شورای شهر تبریز به ریاست شهرام دبیری و با حضور همه اعضای شورا برگزار شد.

 

دستور جلسه اول

در دستور اول جلسه امروز شورا، لایحه شهرداری تبریز در خصوص تجویز توثیق وثایق و ارائه تعهد و تضمین بازپرداخت سهم ۵۰ درصدی شهرداری تبریز از اصل، سود و هزینه های تبعی فاینانس خط ۲ قطار شهری تبریز بررسی شد.

علی باغبان، رئیس کمیسیون برنامه و بودجه در این خصوص گفت: در کمسیون بودجه این موضوع بررسی شد. قرار داد این لایحه ۷ سال پیش بسته شده بود و نزدیک ۱۲ سال از آن می گذرد. تامین مالی بسیار مهم است؛ تا کنون ۱۲۰۰ میلیارد هزینه شده است و فعلا ۲۵ درصد پیشرفت فیزیکی وجود دارد.

وی افزود: تامین ارز خط دو با ارز چین است و ۵۰ درصد به عهده دولت و ۵۰ درصد آن به عهده شهرداری می باشد، برای این کار توثیق وثایق لازم است.

باغبان تاکید کرد: این یک پروژه بسیار بزرگ است و امیدواریم بعد از تزریق پول بتوانیم در زمان کوتاه بتوانیم این پروژه را تکمیل کنیم.

روح الله رشیدی، رئیس کمسیون عمران نیز خاطرنشان کرد: همه اعضای شورای شهر به دنبال تامین منابع مالی برای تکمیل پروژه های ناقص و زمان بر هستند؛ در لایحه اول تضمین پازپرداخت اصل و سود و در لایحه دوم هزینه تبعی هم اضافه شده است.

وی اظهار داشت: در ادوار قبلی هم فاینانس همیشه تایید اما در هیچ دوره‌ای قرارداد به شورا نیامده و یک دوره هم به شورای اقتصاد رفته و ما هم به دنبال تمدید آن هستیم. مباحث حقوقی مقایسه اصل قرارداد با قرارداد قرارگاه خاتم با قرارداد کنسرسیوم تا بعدا دچار چالش حقوقی نشویم به ویژه اینکه بین المللی است.

رشیدی در ادامه گفت: مجوز ترک تشریفات، یکی از امکانات و فرصت‌هایی که ایجاد شده است قرارگاه بخشی را تامین مالی کرده است اما تا به امروز این مساله مبهم است. موضوع دیگر در قرارداد با قرارگاه آمده که اخذ مجوز و ترخیص کالا از گمرک برعهده پیمانکار است اما در قرار داد اقتصادی آمده که مترو LC را برعهده گرفته است.

چون تحریم هستیم، پیمانکار نیامد!

وی تصریح کرد: موضوع دیگر این است که ما در هیچکدام از جلسات پیمانکار را ندیده‌ایم و هیچ جایگاهی برای پیمانکار در نظر نگرفته‌ایم. موضوع دیگر مباحث فنی است که اصل یک پارجه بودن خطوط شهری بر اساس استاندار است که با توجه به اینکه بخشی از خط تکمیل می‌شود و یک پارچه نخواهد بود.

رئیس کمسیون عمران در پایان تاکید کرد: ما سالانه باید ۲۳۰ میلیارد تومان بازپرداخت داشته باشیم که در توان مالی شهرداری برای پرداخت این مبلغ جای تردید وجود دارد.

روح الله دهقان نژاد، رییس کمسیون تحقیق و نظارت خاطرنشان کرد: اگر این موضوع در صحن شورای ششم تصویب شود اثر آن در شورای هفتم خواهد بود، آیا شورا و شهرداری می توانند آن را تامین کنند یا نه؟ اصفهان هم از تامین مالی برای تکمیل خط آهن خود استفاده کرده اند و الان نمی توانند این منابع را تامین کند و به همین خاطر وزرات راه و شهرسازی به این موضوع ورود پیدا کرده است.

وی افزود: تناقضاتی وجود دارد که باید این مشکلات حل شود، کار فرمای این پروژه شهرداری است.

یعقوب هوشیار، شهردار کلانشهر تبریز اذعان داشت: به دلیل تحریم ها حضور پیمانکار در جلسات شورا امکانپذیر نیست. اگر این پروژه چندین سال پیش تکمیل می شد امروز مساله شاهد ترافیک و آلودگی هوا نبودیم. موضوع فاینانس یک موضوع بین المللی است و اگر کوچکترین انحرافی باشد بانک مرکزی جلوی آن را می گیرد.

وی در ادامه گفت: هر زمانی بخواهیم خط دو را تکمیل کنیم این هزینه لازم است. باید ببینیم خط ۲ را می خواهیم ۴ ساله تکمیل کنیم یا ۴۰ ساله؟ هر قدر برای این پروژه دیر تر عمل کنیم ضرر آن را خودمان میبینیم.

یعقوب وحید کیا، معاون سازمان حمل و نقل ریلی خاطرنشان کرد: قرار داد ما با قرارگاه خاتم یک مورد است، مراحل آن با دقت و کارشناسی های لازم با بانک ملی طی شده است. سوالاتی که توسط اعضای شورا مطرح شده است ریز آنان را بررسی کرده ایم، اگر این ارز را تامین نکنیم چگونه می توانیم خط ۲ را تکمیل کنیم؟

لازم به ذکر است که این دستور جلسه با رای اکثریت اعضای شورا تصویب شد.

 

تذکرات اعضای شورا

محمدحسن اسوتچی، عضو شورا تذکر داد: قرار بود لایحه های دو فوریتی حذف شده و یا کمتر شود، ولی بحث فاینانس دو فوریتی تصویب شد به نظر من این دو فوریتی ها را به ۴ فوریتی تغییر بدهید تا سریع تر تصویب کنید.

ایمنی هیچ، حداقل لباس کار در شان کارگر به او بدهید

وی همچنین درمورد تصادفی که دیروز برای کارگر اتفاق افتاده است و در بیمارستان بستری است گفت: شعارهایی که در رابطه ایمنی کار می دهیم و این عوامل باعث می شود تصادفات کاری بیشتر شود.

اسوتچی ادامه داد: باید توضیح داده شود که لباس هایی که به کارگران داده شده است برای فصل پاییز است یا زمستان؟ حداقل لباس هایی به کارگران داده شده در شأن کارگران شود و موقع بارندگی از پلاستیک استفاده نکنند.

یاسین بجانی، عضو‌ دیگر شورا تاکید کرد: نیروی انسانی هر مجموعه، ارزشمند ترین بحث آن است و شهرداری به کارکنان اهمیت بیشتری می دهد.

وی تصریح کرد: رانندگان استیجاری ایثارگران ۳۰ نفر هستند که تاکنون در رابطه با تبدیل وضعیت آنان کاری انجام نگرفته است.

بجانی در ادامه اذعان داشت: بحث دیگر نیز تبدیل وضعیت مربیان ورزشی است که در این خصوص اقدامات لازم انجام بگیرد.

حق الناس را در جلسات رعایت کنید

حکیمه غفوری، عضو شورا در این خصوص تذکر داد: اکثر جلسات با تاخیر شروع می شود و این برای کسانی که زودتر تشریف می آورند حق الناس است.

وی در ادامه گفت: برای دستور جلسه ای ۲۰ دقیقه زمان می گذارند ولی یکساعت طول می کشد و روال اینگونه هست که دو نفر موافق و دو نفر مخالف حرف بزنند ولی تمامی اعضای شورا اظهار نظر می کنند و مطالب تکراری هستند.

غفوری همچنین اعتراض کرد: مرتبا در جلسه رفت و آمد وجود دارد و بسیار بی نظم است، باید شأن حقوقی اعضا حفظ شود و افراد شخصی حق جسارت به اعضای شورا را ندارند. اگر قرار است زمان جلسه ساعت ۱۲ تمام شود یکبار بگویید از ساعت ۸:۳۰ تا ۱۲ می باشد ما نمی توانیم برنامه ریزی داشته باشیم.

فریدون بابایی اقدم، عضو شورا ضمن عرض تشکر از شهردار و همکاران وی در مورد اتوبان پاسداران گفت: علی رغم کار زیاد، مردم گلایه هایی دارند. دستور دهید این پروژه به خصوص در فاز دوم تسریع شود. طرحی با آقای رشیدی ارائه کردیم در خصوص آقای اروج زاده راننده اتوبوسی که تصادف کرده بود. نزدیک یک میلیارد غرامت تعیین شده است. خواهشمندم لایحه‌ای در این خصوص ارائه کنید.

وی افزود: در مورد ساخت و ساز مناطق یکسان عمل نمی کنند برخی مناطق عملکرد خوبی دارند ولی برخی دیگر به وظایف عمل نمی کنند؛ هم اکنون وحدت رویه‌ای در سطح شهر وجود دارد.

بارورسازی ابرها به شورا کشید /  نابسامانی ایستگاه اتوبوس نصف راه

عضوشورا تاکید کرد: در خارج از محدوده شهری، در سفر ریاست جمهوری از دوستان خواستیم موضوع بارورسازی ابرها را از ریاست جمهوری درخواست کنند ولی اتفاقی نیفتاد ولی الان تصاویری در فضای مجازی منتشر شده است که عربستان، ترکیه بارش برف و باران دارند ولی اینجا اتفاقی نمی افتد. خواهشمندم، در اولین جلسه آب منطقه ای را دعوت کنیم تا گزارشی از بارش ها ارائه کند.

رشیدی در ادامه‌ی این بحث تصریح کرد: پیرو بحث دو فوریتی، خواهشمندم این بحث مورد توجه قرار گیرد. گزارشی از تشکیل شرکت تلاشگران ارائه کنید. نباید به یکباره در برابر شرکت تنظیف قرار بگیریم.

وی افزود: در مورد پاسدارن تذکر دهید که نکات ایمنی و زیرسازی انجام گیرد. موضوع سنگفرش نیز در آخر سال توجیه‌پذیر نیست این رویکرد خوبی است ولی باید در فصل خود انجام گیرد.

عضو شورا در پایان گفت: موضوع بی آر تی نصف راه خطیب هنوز نیمه کاره است که محل برخورد و تصادف شده است.

About Author