خلخال قطب تولید عسل استان اردبیل شد

مدیر جهاد کشاورزی خلخال گفت: میزان عسل تولیدی این شهرستان از لحاظ کمی و کیفی بطور قابل توجهی در سال‌های اخیر افزایش یافته و این شهرستان تبدیل به قطب تولید عسل استان اردبیل شده است.
به گزارش ساقی آذربایجان محمد شادخاطر در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: در سال جاری بیش از ۸۰۰ تن عسل در این شهرستان تولید شده است که نسبت به سال گذشته ۲۰ درصد افزایش دارد.
وی اظهارکرد: عسل تولیدی این منطقه علاوه بر تامین نیاز مصرفی شهروندان خلخال به ۱۰ استان دیگر کشور نیز ارسال می‌شود.
وی گفت: علاوه بر پرورش زنبور در بیش از ۴۶ هزار کندوی مدرن زنبور عسل در خلخال، هزار و ۳۰۰ کندو نیز به صورت بومی و سنتی در روستاهای این شهرستان در سه بخش مرکزی، خورش‌رستم و شاهرود پرورش داده می‌شود.
وی بیان کرد: تشکیل کارگاه‌های آموزشی و ترویجی توسط یاوران تولید علوم دامی در محل زنبورستان‌ها که در راستای اجرای طرح ملی یاوران تولید در بخش کشاورزی این شهرستان با موضوع “پرورش و تغذیه زنبور عسل” برگزار می‌شود، تاثیر مستقیمی در افزایش کیفی و کمی تولید عسل و کاهش تلفات زنبور عسل در منطقه داشته است.
شادخاطراظهار کرد: برگزاری دوره‌های آموزشی و ترویجی برای زنبورداران و ارائه مشاوره از سوی کارشناسان امور ترویج مدیریت جهاد کشاورزی به تولیدکنندگان عسل از عوامل مهم افزایش تولید محصول عسل است.
مدیر جهاد کشاورزی خلخال اظهار کرد: در کارگاه‌های آموزشی به موضوعاتی از قبیل شرایط و فواصل استقرار زنبورستان‌ها به تناسب شرایط آب و هوایی مناطق ، تغذیه و تقویت کلنی‌ها ، روش‌های ارگانیک مبارزه با آفات و بیماری‌ها ، پرورش و اصلاح نژاد ملکه، تولید سایر محصولات زنبورعسل از قبیل زهر ، ژله رویال ، بره‌موم و گرده گل با بکارگیری تجارب کارشناسان امور دام سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل پرداخته می‌شود.
وی اظهارکرد: برغم تلاش و پیگیری‌های مختلف جهت استفاده از قانونی مدون و کارساز برای استانداردسازی عسل و جلوگیری از فروش عسل تقلبی در بازار با افزودنی‌های غیربهداشتی و فریب‌دهنده مشتری ، همچنان در انتظار تدوین و ابلاغ این قانون و دستورالعمل در جهت بهره‌مندی مشتریان عسل از محصول کاملا سالم و ارگانیک هستیم.
مدیر جهاد کشاورزی خلخال به اهمیت راه اندازی مراکز و کارگاه‌های فراوری و بسته‌بندی عسل برای افزایش ارزش افزوده این محصول اشاره کرد و گفت: تنها کارخانه بسته‌بندی و فراوری عسل واقع در شهرک صنعتی این شهرستان از سالها پیش به دلایل مختلفی تعطیل شده است.
شرایط اقلیمی مناسب ، ارتفاع مناسب از سطح دریاهای آزاد ، تنوع گونه‌های گیاهی، دامنه‌های کوهستانی پر گل و گیاه و شرایط اقلیمی خاص موجب رونق صنعت پرورش زنبور عسل در خلخال شده به طوری که زنبورداری به شکل‌های مختلف در ابعاد کوچک و بزرگ در بین مردم این شهرستان رواج دارد.

About Author