خود را به فرزندانتان و آینده را به خودتان پس بدهید

به گزارش ساقی آذربایجان، مرکز جامع درمان و بازتوانی ” حامی” در سال ۱۳۹۹ شمسی به همت آقای  ناصر حسن زاده تأسیس و این مجموعه با سرمایه گذاری شخصی ایشان توسعه پیدا کرد و در حال حاضر به عنوان مدیر عامل مجموعه مشغول به فعالیت می باشند. لازم به ذکر است خانم رعنا بیرامپور به عنوان صاحب امتیاز، مددکار و مدیر مورد مرکز و نیز خانم رحیمه زارعی بعنوان مسئول فنی و روانشناس مرکز و آقای جاوید مادشت در سمت مدیر اجرایی مرکز مشغول به خدمت رسانی و فعالیت  می باشند.

این مرکز به عنوان موفق ترین برند در میان برندهای اجتماعی معرفی و به عنوان اشتغالزا ترین مجموعه تولیدی شناخته شده و آقای حسن زاده به عنوان جوان برتر کارآفرین در حوزه اجتماعی در کل کشور معرفی گردیده اند. روند کار این مجموعه بر اساس برداشتی از “هرم مازلو” است و عوامل مجموعه، بیماران خود را پس از تأمین نیازهای اولیه و فیزیولوژیکی و با برآورده ساختن نیازهای روحی از طریق کار درمانی جامع ، برگزاری جلسات مشاوره گروهی و فردی، هدایت معنوی و توسعه مهارت های زندگی و آموزشی؛ در نهایت بیمار را به مرحله خودشکوفایی و نیاز به دستیابی به نهایت پتانسیل فردی می رسانند. در مرحله خودشکوفایی، مهارت های کاری ساکنان مجموعه برای تأمین نیازهای خود و دیگران با تعیین و حفظ اهداف اشتغال پایدار در کارگاه های ایجاد شده توسط سرمایه گذار و مدیرعامل مرکز، تجهیز و تعیین می شود.

مژگان ستاری: اگر در حال حاضر یا زمانی معتاد به مواد مخدر بوده اید، شما قدرت شدید مصرف غیرقانونی مواد مخدر را درک می کنید. شما خطرات وابستگی بالقوه به یک ماده خارجی و دشواری “مسیر بهبودی” را تشخیص می دهید. شاید شما در آن جاده هستید، یا شاید می ترسید  مسیر ترسناک بهبودی را طی کنید. تحت هیچ شرایطی ترس را به دل خود راه ندهید، چراکه می شود بدون لغزش از این مسیر وهمناک با سربلندی عبور کرد. در پی خواهیم گفت که چگونه؟!

کمپ‌های ترک اعتیاد را اکثر مردم می شناسند و از روند درمان آنها باخبر هستند. این کمپ ها جایگزین ارزان‌تری به جای  مراکز ترک اعتیاد هستند. برنامه های درمانی آنها کوتاه مدت طراحی می شود و با روند درمانی بلند مدت بیگانه هستند. موفقیت این کمپ‌ها را می‌توان به افرادی نسبت داد که تلاش می‌کنند ببینند کشورشان به مصرف مواد مخدر پشت کرده است.

گاندی کاملاً درست می‌گفت: «تو باید همان تغییری باشی که می‌خواهی در دنیا ببینی». به عبارت دیگر، صرفاً مایل به دیدن تغییر نباشیم؛ بلکه باید خود تغییر باشیم. کمپ های معمولی برای بیمار فضای بهبودی را فراهم می کند؛ ولی شاید هرگز نتوانند در تدام این بهبودی نقش قابل توجهی ایفا کنند. اساساً، بیشتر کمپ‌های ترک اعتیاد معمولی که در گوشه و کنار شهرمان شاهد تأسیس آنها هستیم، راهی ارزان برای رسیدن به مسیر بهبودی ارائه می دهد.  و بیش از چند هفته طول نمی‌کشد، که یک معتاد را ترک می دهند؛ ولی هرگز زمان کافی برای یک معتاد برای داشتن زندگی بهتر و  ایستادن روی پاهای خود را نمی دهند و چنین می شود که فرد تارک پس از ترخیص به خاطر نرسیدن به خودباوری، خودشکوفایی و طی نکردن مراحل درمان توسط متخصصین و مشاورین (در چنین شرایطی عملاً تغییری صورت نمی گیرد) مجددا به مصرف مواد افیونی روی می آورد. مرکزجامع درمان و بازتوانی” حامی” این کار را برای استان آذربایجان شرقی انجام می دهد. در این مرکز پزشکان، مشاوران، داوطلبان، سرمایه گذاران و اشتغال آفرینان گرد هم آمده اند تا به معتادان کمک کنند، اعتیاد خود را درک و سپس  بهبود پیدا کرده و در نهایت بتوانند شاهد تداوم بهبودی و اوج گرفتن خود باشند.

مرکز جامع درمان و بازتوانی ” حامی” در سال ۱۳۹۹شمسی به همت  “ناصر حسن زاده” تأسیس و توسعه پیدا کرد. این مرکز به عنوان موفق ترین برند در میان برندهای اجتماعی معرفی و به عنوان اشتغالزا ترین مجموعه تولیدی شناخته شده است. روند کار این مجموعه بر اساس برداشتی از “هرم مازلو” است و عوامل مجموعه، بیماران خود را پس از تأمین نیازهای اولیه و فیزیولوژیکی و سپس با برآورده ساختن نیازهای روحی از طریق کار درمانی جامع ، برگزاری جلسات مشاوره گروهی و فردی، هدایت معنوی و توسعه مهارت های زندگی و آموزشی؛ در نهایت بیمار را به مرحله خودشکوفایی و نیاز به دستیابی به نهایت پتانسیل فردی می رسانند. در مرحله خودشکوفایی، مهارت های کاری ساکنان مجموعه برای تأمین نیازهای خود و دیگران با تعیین و حفظ اهداف اشتغال پایدار در کارگاه های ایجاد شده توسط سرمایه گذار و مدیرعامل مرکز، تجهیز و تعیین.      می شود.

“مرکز جامع درمان و بازتوانی حامی” در میان کل مراکز بازتوانی کشور دوسال پیاپی رتبه اول بهبودی را به دست آورده، بالاترین آمار اشتغال برای معتادان بهبود یافته را ازآن خود کرده و مدیر عامل این مرکز به عنوان کارآفرین برتر در سطح کشور معرفی شده است.

هدف کلی این مرکز ایجاد مهارت های کاری، اجتماعی و بازیابی خانواده ها است. طوری که فرد سازگار را قادر می سازد تا از وابستگی به مواد دور شود و سوء مصرف مواد را متوقف کند و از عواقب روانی، قانونی، مالی، اجتماعی و فیزیکی که بویژه در اثر سوءمصرف شدید ایجاد می شود، اجتناب کند. بسیاری از کسانی که در این مرکز توانبخشی شده اند دوباره به خانواده های خود ملحق            می شوند و می توانند روال زندگی سالم را از سر بگیرند. این مرکز به فرزندان، والدین خود را و به فرد معتاد تحت درمان، زندگی و آینده اش را پس می دهد.

“ناصرحسن زاده” مدیرعامل موفق و باتجربه مرکزجامع حمایت از معتادان ” حامی” در این رابطه می گوید: کمک به معتادان جهت پاک شدن از مواد، اشتغال و داشتن یک زندگی عادی هدف اصلی این مجموعه است. ما در اینجا کاری با ضوابط قضایی نداریم و این مرکز مجموعه ای خودمعرف است.یعنی بیمار یا به صورت داوطلبانه و یا از جانب خانواده به این مرکز جهت مداوا معرفی می شود. و پس از معرفی و بررسی کادر درمان, به مدت چهار ماه در این مرکز تحت درمان قرار می گیرد. در طول این چهار ماه ما برای بیمار انواع دوره ها و کلاس های روانشناسی، مشاوره، مددجویی و توانبخشی را برگزار می کنیم و در این مدت تیم درمان تمام و کمال تمرکزش را بر روی بیمار می گذارد.

ناصر حسن زاده در پاسخ به این سوال که فرق این رویه درمان با رویه درمان کمپ های ترک اعتیاد چیست و چطور به عملکرد این مرکز با سایر کمپ ها را می شود تفاوت قایل شد، گفت: دوره درمان در کمپ های عادی یک‌ماه است و  بازپروری در طول مدت درمان در  هیچ کمپی وجود ندارد. و اینکه عنوان فعالیت تابلوی نصب شده بر سر در کمپ ها با عنوان “مرکز اقامتی” میان مدت درج شده است نه با عنوان ” مرکز درمانی”. اما این مجموعه با عنوان مرکز جامع درمان و بازتوانی فعالیت خود را آغاز کرده است.

وی در توضیح واژه “بازتوانی” تصریح کرد: “بازتوانی” در این مجموعه به صورت تمرکز بر بازیابی فرد معتاد پس از ترک است. یعنی به صورت برگزاری کلاس های مشاوره و روان درمانی ، آموزش، حرفه آموزی و جذب در کارگاه هایی که برای بیمارانمان تدارک دیده ایم  به تصویر کشیده می شود.

وی افزود: در کمپ های ترک اعتیاد، فرد به دلیل عدم رویه بازتوانی بعد از ترخیص به خاطر نداشتن مهارت زندگی ، نداشتن شغل و بیکاری در مدت زمان خیلی کوتاه مجددا به چرخه اعتیاد برمی گردد.

وی تصریح کرد: ما در این مجموعه با مطالعه بر روی علایق فرد و با شناسایی استعدادهای نهفته، بیماران را جذب کارگاه ها و تولیدی هایمان می کنیم . به این منوال که در دو ماه اول به وی آموزش می دهیم و سپس به عنوان یک فرد ماهر کار خود را در مجموعه صنعتی ما ادامه می دهد.

وی درمورد جزییات و محتوای تولیدی مجموعه اشتغالزایی مرکز افزود: گروه کارخانجات حامی، شامل هفت کار گاه تولیدی اعم از کارگاه تولیدی تزئینات و دکوراسیون داخلی ساختمان درب و پنجره UPVC لولایی و کشویی، درب و پنجره آلومینیومی ترمال و ترمال بریک کابینت، کمد دیواری و انواع سازه های چوبی، درب های ضد سرقت و ضد حریق ، درب های اتاق و سرویس ضد آب و قابل شستشو،کفپوش و پارکت های چوبی و لمینت، پرده های پارچه ای و کرکره ای، کاغذ دیواری های معمولی ، سه بعدی و برجسته است این کارگاه ها از نظر تجهیزات و تنوع محصول  بالاترین کیفیت را در سطح استان دارد که هدف عمده این گروه، اشتغالزایی پایدار برای بیماران بهبود یافته اعتیاد است.

وی در مورد خدمات به بیماران ترخیص شده مرکز که توان اشتغالزایی دارند و می توانند خود را بازتوانی کنند و به مجموعه تولیدی نمی پیوندند، گفت: ما با برگزاری کلاس ها و همایش ها به مدت یکسال برای این افراد خدمات رایگان نظارتی می دهیم و  پس از خروج، تیم درمان ما مدام با خانواده هایشان در ارتباط است و از آنها مراقبت می کنیم.

ناصر حسن زاده آمار بهبودی مرکز را افزون بر۶۰ درصد در دوسال پیاپی معرفی کرد و افزود:  طبق آمارهای رسمی و دولتی آمار پاکی کمپ های ترک اعتیاد ۲ درصد اعلام شده است که در حالت خوشبینانه یعنی از هر صد نفر دو نفر پس از ترک و ترخیص از کمپ ، پاک مانده اند.  چرا که پس از بهبودی نزدیک به ۶۰ درصد افراد همان روز , حدود ۲۰ درصد افراد ترخیص شده در سه ماه اول, نزدیک به ۱۸ درصد شش ماه الی یکسال اول و ۲ درصد بقیه هم بالای یک سال پس از ترخیص از کمپ های ترک اعتیاد، مصرف مجدد مواد مخدر روان گردان را تجربه و لغزش می کنند. پس عملا آمار بهبودی مراکز اقامتی ۲ درصد است. این در حالیست که آمارنزدیک به ۷۰ درصد بهبودی “مرکز جامع درمان و بازتوانی حامی” در بین دیگر مراکز سطح کشور بالاترین آمار بهبودی و پاکی را به خود اختصاص داده است.

مدیر “مرکز جامع بازتوانی حامی” در مورد بیمارانی که توانایی پرداخت درمان اولیه راندارند و برای درمان به مرکز معرفی می شوند، گفت: ما رزومه بیمارانی که استطاعت مالی ندارند را بررسی می کنیم و بر اساس میزان و نوع استعداد و زمینه حرفه ای که دارند، برایشان سرمایه گذاری کرده و آموزش می دهیم و در نهایت جذب کارگاه هایمان می کنم. در این بین بهزیستی هم مبلغ ناچیزی برای بیماران معرفی شده از جانب مرکز پرداخت می کند.

حسن زاده در مورد ارایه طرح و ایده خود با موضوع دهکده سلامت به مسئولین ذیربط خبر داد و گفت: ما طرح و پرپوزالی در رابطه با احداث دهکده سلامت در ارتباط با بحث اعتیاد، درمان و آموزش استفاده از اوقات فراغت به افراد معتاد و تغییر سبک تفریح شان، در استان آذربایجانشرقی تنظیم کردیم که در کل جهان شاید چنین طرحی حادث نشده است؛ ولی متاسفانه با عدم استقبال مسئولین مواجه شدیم و طرح ناخوانده باقی ماند.

رحیمه زارعی مسئول بخش فنی درمان و عضو تیم درمان “مرکز جامع درمان و بازتوانی حامی” در مورد نحوه خدمات دهی اظهار داشت، خدمات مرکز با ملاقاتی بین بیمار و یکی از مشاوران متخصص ما آغاز می شود. در این جلسه اولیه، بیمار و مشاورش در مورد نقاط قوت، نیازها و چالش های خود صحبت می کنند و تیم درمان ما موضوعات مختلفی ازجمله: روابط، مدیریت استرس، تنظیم عاطفی، الگوهای تفکر و همچنین مسائلی که مستقیماً با مصرف مواد مرتبط هستند را مطرح می کند.

وی افزود: ساکنان مرکز در بحث مبارزه با اعتیاد از طریق کار درمانی، جلسات مشاوره گروهی و فردی، هدایت معنوی و توسعه مهارت های زندگی، یاد می گیرند که اتکا به مواد را کنار بگذارند و زندگی سالم را از سر بگیرند.

زارعی در رابطه با جنبه معنوی درمان که در برنامه کاری تیم درمان “مرکز حامی” وجودارد، تصریح کرد: در اینجا بسیاری از ساکنان یاد می گیرند که برای تسکین، به جای روی آوردن به مواد مخدر یک رابطه شخصی با خدا ایجاد کنند و در مراسمی هفتگی از خداوند به خاطر نعمت هایش قدردانی و به بار معنوی و عارفانه خود بیافزایند.

“مرکز جامع درمان و بازتوانی حامی” مکانی است که شما می توانی خود تغییر باشی و باسربلندی به زندگی بازگردی.

About Author