دانشگاه هنر تبریز سنگ افراشته‌های محوطه باستانی مشگین‌شهر را مرمت می‌کند

سرپرست دفتر فنی اداره کل میراث فرهنگی ، گردشگری و صنایع دستی استان اردبیل از انعقاد تفاهم‌نامه‌ای با دانشگاه هنر تبریز به منظور آسیب‌شناسی و مرمت سنگ افراشته‌های محوطه باستانی ۴۰۰ هکتاری شهریری مشگین‌شهر خبر داد.
ابراهیم شکری در گفت و گو با خبرنگاران اظهارکرد: عملیات اجرایی فاز تکمیلی موزه باستان‌شناسی مشگین‌شهر به عنوان یکی از بخش‌های سایت ساماندهی حریم بقعه شیخ‌حیدر و خواست مردم مشگین‌شهر با اعتباری بالغ بر ۱۰۰ میلیارد ریال از سال جاری آغاز شده و پیش‌بینی می‌شود تا سال آینده به بهره‌برداری برسد.
وی اظهارکرد: عملیات ساماندهی و حفاظتی محوطه‌های باستانی شهرستان مشگین‌شهر از شهریری تا کهنه قلعه مرحله به مرحله با شروع فصل کاری انجام می‌گیرد.
وی گفت: عملیات طرح ساماندهی کهنه قلعه شهرستان مشگین‌شهر به عنوان بزرگترین قلعه خشتی شمالغرب کشور با مشارکت شهرداری این شهر با شروع فصل کاری از سر گرفته خواهد شد.
شکری با اشاره به افتتاح فاز نخست پروژه سایت موزه شهریری در اوایل شهریور ماه سال جاری با اعتباری بالغ بر ۱۶۰ میلیارد ریال، افزود: تهیه فاز دوم طرح ساماندهی محوطه‌ باستانی شهریری نیز به پایان رسیده و در مرحله ارجاع به پیمانکار قرار داده شده است.
او فاز دوم طرح ساماندهی محوطه باستانی شهریری را شامل تکمیل جداره‌های کناری پوشش استایل‌ها و ورودی آن به همراه تکمیل مسیر دسترسی به این محوطه باستانی دانست و بیان کرد: با شروع فصل کاری جدید عملیات اجرایی این طرح ساماندهی آغاز می‌شود.
منطقه باستانی معروف به شهریئری در ۶۰ کیلومتری غرب اردبیل ، هفت کیلومتری شمال شرقی لاهرود ، یک کیلومتری شمال روستای پیرازمیان و در کنار رودخانه قره‌سو واقع شده‌ است.
بر اساس نتایج بدست آمده از سه فصل کاوش‌های باستان‌شناسی قدمت محوطه باستانی شهریری مشگین‌شهر ۶ هزار سال قبل از میلاد مسیح مربوط می‌شود.
محوطه باستانی شهر یئری با وسعت ۴۰۰ هکتار از مهم ترین مناطق باستانی ایران به شمار می رود که از سه قسمت معبد ، قلعه و قوشا تپه تشکیل شده است.
قدمت این محوطه بر اساس مستندات باستانی به دوران نو سنگی نسبت داده می شود که تا دوران آهن ۲ به صورت مستمر محل سکونت بشر بوده است.

About Author