دخالت در انتصابات یا نظارت؛ مساله اینست

رئیس دفتر نظارت و بازرسی شورای نگهبان آذربایجان شرقی گفت: دخالت نمایندگان در امور اجرایی با انجام وظایف نمایندگی به هم خیلی نزدیک است و به راحتی قابل تفکیک نیست، آیا نماینده حق بر نطارت دارد بله طبق قانون اساسی این حق داده شده و تفکیک صحیح نظارت یا دخالت نماینده با شورای نگهبان است.

صمد عزیزی ظهر امروز در نشست دانشجویی در محل دانشگاه آزاد اسلامی تبریز در پاسخ به سوال خبرنگار تبریزبیدار مبنی بر اینکه آیا مستنداتی دال بر دخالت نمایندگان فعلی استان در انتصابات دولتی وجود دارد که ممکن است در تایید صلاحیت ها تاثیر بگذارد، اظهار داشت: دخالت نمایندگان در امور اجرایی با انجام وظایف نمایندگی به هم خیلی نزدیک است و به راحتی قابل تفکیک نیست، آیا نماینده حق نظارت دارد بله طبق قانون اساسی این حق داده شده و تفکیک صحیح نظارت یا دخالت نماینده با شورای نگهبان است.

رصد تحرکات انتخاباتی داوطلبین مجلس

وی در پاسخ به سوال دیگر خبرنگار تبریزبیدار اینکه آیا تحرکات تبلیغات زودهنگام داوطلبین انتخابات آتی رصد می‌شود، گفت: بله این تحرکات رصد می شود و اگر شما هم اطلاعاتی بیشتر دارید در این خصوص به ما ارائه دهید.

رئیس دفتر نظارت و بازرسی شورای نگهبان آذربایجان شرقی در ادامه در خصوص سوال بعدی تبریزبیدار در خصوص اینکه آیا ممکن است برای بالا بردن مشارکت مردمی، شورای نگهبان در احراز صلاحیت داوطلبین انتخابات مجلس سخت گیری نکند، گفت: مگر می شود بخاطر افزایش مشارکت از مصلحت مهم رعایت قانون دست کشید؟ قطعا خیر، چه کسی به صورت علمی ثابت کرده که دست کشیدن از اجرای قانون باعث افزایش مشارکت اقشار مردم در انتخابات می شود. قطعا مردم انتظار برخورد عادلانه با همه افراد جامعه را دارند، وقتی فردی احراز صلاحیت نمی شود شاید دلایل آن قابل ذکر برای عموم نیست.

 

 

تشخیص ناکارآمدی نماینده مستقر 

وی در مورد احراز صلاحیت برخی نمایندگان مجلس که در دوره نمایندگی خود افشاگری هایی کردند، گفت: قطعا ما صلاحیت این افراد را برسی خواهیم کرد اگر در این زمینه مستندات قابل قبولی باشد قطعا باعث عدم احراز صلاحیت این افراد، خواهد شد.

عزیزی در پاسخ به اینکه آیا می توان نماینده مستقر در مجلس را به دلیل عدم کارآمدی عزل کرد، گفت: در مجلس شورای اسلامی، هیات رسیدگی به تخلفات وجود دارد که در آن نماینده خاطی بازخواست می شود و اگر مرتکب تخلفی بشود به قوه قضاییه ارجاع خواهد شد که اگر قوه قضائیه نیز آن را تایید کند در سوابق آن فرد درج می شود و در دوره های بعدی در احراز صلاحیت وی تاثیر گذار خواهد بود.

کاندیداهای مقیم یا تابعیت خارجی، رد صلاحیت می شوند

رئیس دفتر نظارت و بازرسی شورای نگهبان آذربایجان شرقی در ادامه بیان داشت: طبق قوانین اصلاحی انتخابات کاندیداهای نمایندگی مجلس نمی توانند اقامت یا تابعیت کشور دیگری را داشته باشند و در غیر این صورت احراز صلاحیت نخواهند شد.

وی اظهار داشت: آذربایجان شرقی با ۱۹ کرسی بعد از تهران بیشترین سهم نماینده در صحن مجلس را دارد و امسال در مرحله پیش ثبت نام بیش از ۲۵۰۰ نفر برای این تعداد کرسی ثبت نام کرده بودند.

عزیزی در خصوص معیار بررسی احراز صلاحیت ها گفت: بر اساس قانون هر کسی که در معرض رای مردم برای نمایندگی در مجلس است باید دو دسته شرایط در وی برسی شود؛ شرایط ایجابی که وجود آن در فرد الزامی است و شرایط سلبی که احراز آن در فرد موجب رد صلاحیت وی می شود.

وی ادامه داد و گفت: در قوانین اصلاحی جدید انتخابات هر کاندیدایی که تابعیت یا اقامت دائمی در کشور غیر از ایران داشته باشد احراز صلاحیت نخواهد شد.

About Author