درباره درمان سرفه خشک بیشتر بدانیم

به گزارش ساقی آذربایجان، سرفه نشانه آن است که چیزی مانند مخاط و یا التهاب، سیستم تنفسی فوقانی شما را تحریک می کند. این یک مکانیسم دفاعی طبیعی برای ریه‌ها، گلو و همچنین مجاری بینی به شمار می رود.

سرفه ها معمولا به دو نوع تقسیم می شوند:

– سرفه‌های مرطوب (مولد) زمانی آغاز می شوند که ریه‌های شما از مخاط پر شده باشند.

– در مقابل سرفه های خشک هیچ مخاطی تولید نمی کنند.

گفتنی است که هر دو نوع سرفه در کودکان و بزرگسالان اتفاق می افتد.

سرفه خشک ممکن است به دلایل مختلفی از جمله آلرژی، آسم و حتی مصرف برخی از داروها رخ دهد. چندین گزینه درمانی می توانند به کاهش و پایان دادن به سرفه خشک کمک کنند، از درمان های خانگی گرفته تا داروهای نسخه ای و غیر نسخه ای. مواردی که در ادامه توضیح داده خواهند شد، با استناد به مطالعات منتشر شده توسط مرکز ملی اطلاعات زیست فناوری آمریکا جمع آوری شده اند:

درمان هایی دارویی سرفه خشک

سرفه های خشک می تواند بسیار آزار دهنده باشند. با این حال انواع مختلفی از داروهای بدون نسخه (OTC) در داروخانه ها موجود هستند که تا اندازه زیادی به درمان سرفه خشک کمک می کنند.

– ضد احتقان ها

ضد احتقان ها داروهای OTC هستند که احتقان بینی و سینوس ها را درمان می کنند.

هنگامی که به ویروسی مانند سرماخوردگی مبتلا می شویم، پوشش بینی متورم می شود و عبور هوا را مسدود می کند. داروهای ضد احتقان با انقباض عروق خونی در بینی وارد عمل شده و جریان خون را در بافت متورم کاهش می دهند. با کاهش تورم تنفس راحت تر می شود.

انواع مختلفی از ضد احتقان ها در دسترس اند، اما رایج ترین این داروها در بازار دارویی ایران شامل موارد زیر هستند:

سودوافدرین

فنیل افرین

نکته مهم: توصیه می شود کودکان زیر ۱۲ سال از داروهای ضد احتقان برای درمان سرفه خشک استفاده نکنند زیرا خطر عوارض جانبی خطرناک بسیار بالا است. همچنین به دلیل عوارض جدی مانند تشنج و افزایش ضربان قلب، هرگز نباید به کودکان زیر ۲ سال داروهای ضداحتقان داده شود.

اگر به دنبال داروی سرماخوردگی مناسب برای کودک خود هستید، به هیچ عنوان به او داروی مخصوص بزرگسالان ندهید. در عوض، یک داروی OTC را انتخاب کنید که به طور خاص برای کودکان فرموله شده است و دستورالعمل های شرکت سازنده را دنبال یا با پزشک و داروساز خود مشورت کنید.

– داروهای سرکوب کننده سرفه و خلط آورها

هرچند داروخانه محلی شما دارای طیف گسترده ای از برندها و فرمولاسیون های متنوع است، اما در واقع فقط دو نوع داروی سرفه OTC وجود دارد: داروهای سرکوب کننده سرفه و خلط آور سرفه.

داروهای سرکوب کننده سرفه (ضد سرفه) با مسدود کردن رفلکس سرفه، مشکل شما را تسکین می دهند. این گزینه برای سرفه های خشک که دردناک هستند و یا فرد را در ساعات شب بیدار نگه می دارند مفید است. انتخاب اول از میان داروهای سرکوب کننده سرفه OTC، دکسترومتورفان است.

اکسپکتورانت ها برای سرفه های مرطوب بهتر هستند. آنها با رقیق کردن مخاط کار می کنند تا بتوانید راحت تر سرفه کنید. رایج ترین خلط آور OTC گایافنزین است.

– داروهای نسخه ای

اگر درمان های OTC به تسکین سرفه کمکی نکنند، لازم است با پزشک خود تماس بگیرید. بسته به شرایط زمینه ای که باعث سرفه می شوند، پزشک ممکن است موارد زیر را تجویز کند:

آنتی هیستامین خوراکی: برای آلرژی های فصلی

کورتیکواستروئیدهای استنشاقی: برای آسم

آنتی بیوتیک ها: برای عفونت ها

مسدود کننده های اسید: برای رفلاکس معده

درمان های خانگی و طبیعی برای سرفه خشک

بیشتر درمان های خانگی مورد استفاده برای درمان سرفه خشک به طور گسترده مورد مطالعه قرار نگرفته اند و یا اثربخشی آنها ثابت نشده است. به معنای دیگر اکثر آنها کاربرد سنتی دارند و به طور تجربی مصرف می شوند. گفتنی است که همه این درمان های خانگی برای سرفه خشک در نوزادان و کودکان مناسب نخواهند بود.

درباره درمان سرفه خشک بیشتر بدانیم

– منتول

قطره ها و قرص های مکیدنی منتول در اکثر داروخانه ها موجود هستند. این اشکال دارویی ترکیباتی از خانواده نعنا در اختیار داشته و یک اثر خنک کننده قوی دارند که بافت تحریک شده را تسکین می دهد و رفلکس سرفه را آرام می کند.

– دستگاه رطوبت ساز

رطوبت ساز دستگاهی است که رطوبت را به هوا اضافه می کند. هوای خشک که در خانه های گرم جریان دارد، شرایط بافت ملتهب گلو را وخیم تر می کند.

استفاده از یک دستگاه رطوبت ساز در اتاق خواب و به خصوص در ساعات شب می‌ تواند به روان شدن مخاط، تنفس راحت تر، کاهش سرفه و همچنین خواب شبانه بهتر کمک کند.

برای کودکان خردسال، از بخارساز خنک کننده استفاده کنید. مرطوب‌ کننده‌هایی که از عناصر گرمایشی و آب گرم استفاده می‌ کنند، ریسک سوختگی بالاتری در صورت واژگونی دارند.

– سوپ، آبگوشت، چای و یا نوشیدنی گرم دیگر

مایعات گرم مانند سوپ و چای به افزایش رطوبت کمک می کنند و در عین حال باعث تسکین فوری گلو درد، خارش و سرفه می شوند. مایعات گرم همچنین به هیدراته نگه داشتن بدن یاری می رسانند که برای روند بهبودی ضروری است.

– غرغره آب نمک

آب نمک بافت ملتهب را تسکین می دهد و باعث بهبودی می شود. نمک همچنین می تواند باکتری های دهان و گلو را از بین ببرد.

بر اساس مطالعه ای در سال ۲۰۱۹ که از طریق مجله نیچر در اختیار علاقه مندان قرار گرفته است،  غرغره کردن با آب نمک سه بار در روز طول مدت سرفه را ۲٫۴ روز کاهش می دهد. همچنین می تواند مدت زمان گرفتگی صدا، عطسه و گرفتگی بینی را هم کم کند.

برای انجام این کار سر خود را به عقب خم کرده، به مدت ۳۰ ثانیه به آرامی غرغره و سپس تف کنید. توصیه می شود که آب نمک را قورت ندهید.

از جمله توصیه های خانگی و طبیعی دیگر برای درمان سرفه خشک می توان به موارد زیر اشاره کرد:

– ترکیب آب‌ گرم و عسل

– مصرف گیاهانی مانند سیر، نعنا فلفلی، زنجبیل و ریشه شیرین بیان

– رعایت رژیم غذایی و پرهیز از مواد غذایی با هیستامین بالا مثل انواع توت، گوشت کبابی، میوه خشک، شکلات و پنیر کهنه

About Author