درهای همیشه بسته مساجد

گرچه هدف اصلی بنای مسجد، ایجاد مکانی برای راز و نیاز است، اما نباید از کارکردهای دیگر آن غفلت کرد.

 اهمیت مساجد از صدر اسلام مشخص شد چرا که مردم تمام امور، مشکلات و تربیت‌هایشان را در مسجد برطرف می‌کردند و مسجد جایی برای پاسخ به شبهات بود و این‌ها علاوه بر اعمال عبادی، سیاسی، نظامی و سایر امور معنوی بود.

نامگذاری ۳۰ مرداد به روز جهانی مساجد بهانه ای شد تا برخی چالش های مردمی در مواجهه با مساجد را از نظر بگذرانیم.

گرچه هدف اصلی بنای مسجد، ایجاد مکانی برای راز و نیاز است، اما نباید از کارکردهای دیگر آن غفلت کرد.

یک کارشناس حوزه دین در گفتگو با تبریزبیدار در این باره می گوید: امروزه با جنگ نرم و ترکیبی و فضای مجازی، دشمن سعی دارد مردم و جوانان و به خصوص نوجوانان و خانواده‌ها را از مساجد، این مرکز مهم انسان ساز دور کند.

حجت الاسلام محمدزاده به دیگر عوامل موثر در دور شدن جوانان و نوجوانان از مساجد اشاره کرده و می گوید: محدود شدن مساجد به برگزاری مراسم ختم، ضعف و کهولت سن هیات امنا و عدم میدان دادن آنها به جوانان و بی‌اهمیتی نهادهای مسئول در حل مشکلات مساجد، باعث تضعیف جایگاه مسجد و مسجد گریزی جوانان شده است.

او طی تذکری می گوید: در غیاب مساجد، قهوه خانه‌ها، کافه‌ها و سایر جذابیت‌های کاذب جوانان را به سوی خود جذب و در راستای افکارسازی منفی تربیت می کنند که باید فکری برای این کرد.

بسته بودن درب مساجد در طول روز از جمله گلایه‌هایی است که در سال‌های اخیر بسیاری از مردم آن را مطرح می‌کنند اما با وجود پی‌گیری‌ها و وعده‌های مسئولان این مشکل کماکان پابرجاست.

موضوع بسته بودن درب مساجد هنگام نماز صبح بیشتر مشاهده می‌شود اما به جز اوقات نماز بسیاری از مساجد برای مستهلک نشدن امکانات و یا برای موضوعات دیگر تعطیل هستند.

یکی از شهروندان در این باره به تبریزبیدار می گوید: امام جماعت مسجد ما فقط برای نماز ظهر و مغرب و عشاء در مسجد حضور پیدا می‌کند و درب مسجد فقط برای این زمان باز می‌شود و هنگام نماز‌ صبح و دیگ اوقات روز درب مسجد بسته است.

وی ادامه می دهد: بسته بودن درب مسجد زمانی چهره بدی خلق می کند که مسافر در کنار درب بسته مسجد نمازش را می‌خواند.

مدیرکل تبلیغات اسلامی آذربایجان شرقی در این خصوص به تبریزبیدار می گوید: بعد از اقامه نمازهای جماعات یومیه، برای دایر بودن مساجد باید حق الزحمه ای برای خادم مسجد در نظر گرفته شود. چند سال قبل طی تفاهم نامه ای قرار بود حق الزحمه و حق بیمه ۵۰ خادم مسجد به جهت دایر بودن مساجد برای اقامه نماز تا اواخر شب و قبل از نماز صبح، از طرف شهرداری تبریز و اداره کل اوقاف و امور خیریه استان آذربایجان شرقی پرداخت شود که متاسفانه این دو ارگان به تعهدات خود عمل نکردند و به همین دلیل مساجد بعد از اقامه نماز دایر نمی باشد.

حجت الاسلام و المسلمین سید محمود حسینی ادامه می دهد: اداره کل تبلیغات اسلامی استان بصورت متوالی این موضوع را پیگیری کرد اما چون حق الزحمه یک سال خادمین بعد از چند سال بصورت ناقص پرداخت شد، این تفاهم نامه ادامه نیافت. یک مبلغ جزئی از طرف نمازگزاران برای خادم مسجد بعنوان حق الزحمه به جهت نظافت، غبارروبی و دایر بودن مسجد موقع اذان پرداخت می شود.

او همچنین می گوید: برخی از مساجدی که درآمدزایی دارند، حق الزحمه خادم را بصورت مکفی پرداخت می کنند و به همین جهت بیشتر اوقات شبانه روز دایر هستند. باید برخی مجموعه ها به خادم مسجد بابت درآمد مالی در حد توان کمک کنند تا مساجد سطح شهر تبریز بعد از اقامه نماز دایر باشد.

مدیرکل تبلیغات اسلامی استان به اهمیت تامین امنیت مساجد در صورت دایر بودن شبانه روزی آنها تاکید کرده و می گوید: در حوادث سال گذشته برخی مساجد با مشکلاتی روبرو شدند و تصمیم گیری شد تا بعد از اتمام اقامه نماز بلافاصله درب مساجد بسته شود.

وی تاکید می کند: آمادگی انعقاد تفاهم نامه جدید با سازمان های مربوطه را داریم تا در صورت حمایت های لازم، مساجد بهتر از این آماده خدمت به نمازگزاران عزیز باشد.

 

گزارش از الهه مهدوی و امین خوانگر

About Author