در سیستم حمل و نقل شهر تبریز مترو نقش تزئینی دارد!

روزنامه ساقی آذربایجان – وحید خدادادی : سومین شهر بزرگ کشور پس از تهران و مشهد و بزرگ‌ترین شهر منطقه شمال‌غرب ایران و قطب اداری، ارتباطی، بازرگانی، سیاسی، صنعتی، فرهنگی که طبق آخرین سرشماری صورت گرفته و با احتساب جمعیت ساکن در حومه شهر در حدود یک میلیون و ۸۰۰ هزار نفر ساکن آن هستند در بحث ترافیک، دقیقا مسیری را که تهران در طول همه این سال ها طی کرده است می پیماید بخصوص از نیمه سال ۱۴۰۱ تقریبا در خیابان های این شهر جای سوزن انداختن نیست.

در رابطه با دیگر چرایی های معضل ترافیک تبریز و راه های برون رفت از آن گفتگوهایی با متخصصین امر و مسئولان ذیربط انجام دادیم که بخش عمده ای از آن ها در تایید تحلیل های فوق است و در ادامه به آن می پردازیم.

در سیستم حمل و نقل شهر تبریز مترو نقش تزئینی دارد!

برای عبور از این معضل در دنیای مدرن مدهای مختلف ترافیکی تعریف شده است و برای هر یک از بخش های حمل و نقل نیز ظرفیتی قائل می شوند. برای نمونه می گویند که فلان شهر به این شکل طراحی شده که ۵۰ درصد جابجایی آن بر عهده حمل و نقل عمومی، ۲۵ درصد آن به صورت پیاده روی و ۲۵ درصد با سواری شخصی خواهد بود.
دکتر مجید بهشتی روی در گفتگو با روزنامه ساقی آذربایجان ضمن اشاره به ضعف های جدی در سیستم حمل و نقل تبریز گفت: در کلانشهر تبریز از آن جهت که در همه این سال ها آن چنان که باید روی حمل و نقل عمومی از سوی شهرداری سرمایه گذاری نشده و نه برنامه ریزی خاصی روی سیستم پیاده صورت گرفته، از آن روی عمده ترددها خودروی شخصی محور است و از این رو بخش عمده ای از خودروهای در حال تردد در سطح شهر تک سرنشین هستند و افراد ناچارند برای انجام امورات روزانه از خودروی شخصی استفاده نمایند. در این شهر نه در دسترسی پیاده چنین خدماتی وجود دارد و نه حمل و نقل عمومی توان پوشش این حجم از تردد درون شهری را ندارد. لذا در شهری که قرار است ۸۵ درصد تردد ها با استفاده از خودروی شخصی صورت گیرد، چنین ترافیکی طبیعی به نظر می رسد. حتی در بهترین شهرهای دنیا هم اگر شما بخواهید به سبک و سیاق تبریز مدیریت امور نمایید، این اتفاق و این حجم از ترافیک لاجرم پیش خواهدآمد، مگر اینکه سیستم حمل و نقل بر اساس مدهای ترافیکی ساماندهی شود. یکی از ابتدایی ترین امور کاهش ترافیک در شهرهای توسعه یافته کاستن طول سفرهاست و برای نمونه می گویند که چون مثلا سفرهای درون شهری زیر یک کیلومتر خواهد بود، لذا پیاده روی موضوعیت بیشتری یافته است.
این استاد دانشگاه و پژوهشگر مسائل شهری افزود: اما شما حساب کنید که آیا در تبریز مراکز دسترسی به گونه ای طراحی شده که بتوان بصورت پیاده مسافرت های درون شهری را انجام داد؟ ما در این شهر تولید سفر مازاد داریم و تقصیر آن بر عهده تمام دستگاه ها خصوصا شهرداری است. عملا شهرداری تبریز توان ساماندهی به حمل و نقل عمومی را ندارد. الان برای نمونه مدهای ترافیکی را در نظر بگیرید، سیستم اتوبوسرانی ما در طول همه این سالها روز به روز کوچک تر شده، مینی بوس رانی و خودروهای برقی و تراموا هم اصلا تعریف نشده اند، وضعیت پیاده روها به گونه ای است که عملا امکان پیاده روی وجود ندارد و از این رو مدیریت تقاضای سفر در تبریز اتفاق نیافتاده است و لذا هم در عرضه و هم تقاضا مشکلات جدی داریم. در بحث عرضه شما ببینید روند آماده سازی مترو چگونه پیش می رود؟ به اشتباه سیستم حمل و نقل مترویی تبریز را در طراحی های ثانویه به زیرزمین بردند و همین امر باعث شده تا شهرداری از عهده این پروژه کلان برنیاید و عملا در سیستم حمل و نقل شهر تبریز مترو نقش تزئینی دارد! شما به شخصه حساب کنید که از هر صد سفر درون شهری چه تعدادش را با متروانجام می دهید؟

مرکز شهر تبریز را به پایانه اتوبوسرانی تبدیل کرده ایم

دکتر بهشتی روی معتقد است سیستم تاکسی رانی تبریز هم همچنان در سیستم سنتی قدیم خود مانده به این معنی که هنوز نقشش در سیستم تردد درون شهری تعریف نشده که کدام مسیرها را باید با تاکسی پیمود و کدام ها را با اتوبوس! چنین وضعیتی نهایتا به استفاده حداکثری از خودروی شخصی منجر می شود و این امر نیز نهایتا هزینه های زندگی در شهر را به شدت بالا می برد هم برای شهروندان به جهت استهلاک خودرو، تامین سوخت و البته بالارفتن حجم تصادفات درون شهری و برای شهرداری از آن روی که مجبور است برای این حجم از خودرو در شهر محل پارک، پارکینگ و تردد پیش بینی نماید و عدم پیش بینی هم باعث بوجود آمدن وضعیت فعلی خواهد شد که پارک دو بله و سوبله در خیابان ها به امری عادی تبدیل شده است. در سیستم حمل و نقل شهری نیاز است تا به مسائل از دید فنی و علمی نگاه شود مثل نحوه و جانمایی میدان ها و زیرگذر و روگذرها. اینکه امروز در سطح تبریز با این حجم از طراحی و اجرای زیرگذر و روگذر با هزینه هنگفت مواجهیم دلیلش آن است که هنوز مد ترافیکی مسئولان ما خودروی شخصی محور است. امروز مرکز شهر تبریز تبدیل به پایانه اتوبوس و محل عرض اندام تاکسی شده است و این در حالی است که حتی در کشورهای جهان سوم هم برای تردد در مرکز شهر و بافت تاریخی آن از خودروهای برقی و حتی خودروهای برقی بدون راننده استفاده می شود.

About Author