دستکاری مسئولان در آمار صادرات سیب آذربایجان آمارهای اعلامی واقعی نیست !

برخی نمایندگان مردم آذربایجان غربی معتقد هستند آمارهای اعلامی از صادرات و سیب های مانده در سردخانه های استان واقعی نیست و دستکاری آمارها مشکلی را حل نمی کند.
بر اساس اعلام سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی امسال یک میلیون و ۳۰۰ هزار تن سیب در استان تولید شده که این رقم در مقایسه با سال‌های گذشته یک رکورد محسوب می‌شود، اما مثل هر سال بازار پس از تولید به خصوص صادرات از مشکلات اصلی این بخش به شمار می‌رود.
بر اساس آمارهای رسمی اعلامی از سوی مسئولان از این میزان ۳۵۰ هزار تن سیب صنعتی بود که بخشی خریداری و بخشی توسط صنایع تبدیلی جذب شد و ۸۰۰ هزار تن نیز برای صادرات در سردخانه‌ها ذخیره سازی شده است.
از ۸۰۰ هزار تن سیب ذخیره شده ۲۸۰ هزار تن در سردخانه مانده و باقی صادر شده است، در حالی که برخی نمایندگان مردم استان در مجلس شورای اسلامی معتقد هستند این آمارها واقعی نبود و رقم سیب‌های باقی مانده بیش از این آمار است.
حدود ۵۰ هزار هکتار از مساحت ۱۲۰ هزار هکتاری باغ‌های آذربایجان غربی سیب درختی است که با احتساب نهالهای نابارور می‌توان آن را به ۶۰ درصد تعمیم داد این میزان سطح زیر کشت همراه با افزایش تولید نیز در آینده خواهد بود که با توجه به مشکلات صادراتی که در ۶ ماهه دوم سال بروز می‌کند نیازمندیک برنامه ریزی برای مدیریت بهینه تولید است.
نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی گفت: در حال حاضر میزان سیب‌های ذخیره شده و مانده از سردخانه‌های استان بیش از رقم‌های اعلامی از سوی مسئولان است و این کار هیچ کمکی به حل مشکل بازار سیب نمی‌کند.
سیدسلمان ذاکر در گفتگو با مهر با بیان اینکه زندگی و معیشت بیش از ۷۵ مردم این استان به کشاورزی وابسته است، افزود: با به به گفتن و دستکاری آمار کمکی به استان و کشاورزی و باغداران نمی‌شود و نمی‌توان مشکلات را حل کرد.
وی با بیان اینکه کشاورزی آذربایجان غربی اهمیت بالایی دارد و مشکلات در این حوزه عمیق و زیاد است، گفت: در صحبت با اتحادیه‌ها و مسئولان سردخانه‌ها متوجه شده ام میزان سیب‌های باقی مانده بیش از ۲۸۰ هزار تن اعلامی از سوی مسئولان است.
ذاکر با بیان اینکه منکر زحمات و تلاش‌های مسئولان استان در این حوزه نیستم، گفت: تنها در شهرستان سلماس هم اکنون ۲۸۰ هزار تن سیب در سردخانه‌ها باقی مانده است، این چگونه است میزان سیب‌های باقی مانده در سردخانه‌های کل استان ۲۸۰ هزار تن اعلام می‌شود.
نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه به روزهای پایانی سال نزدیک می‌شویم با توجه به کیفیت پایین سیب‌های مانده در سردخانه‌ها اگر روند صادرات تسریع نشود با آبرو ریزی بزرگی برای استان مواجه می‌شویم، افزود: پارسال بسیاری از باغداران در حرکت نمادین سیب‌های باقی مانده رو به رودخانه‌ها ریختند این یعنی هدررفت بیت المال، باید چاره اندیشی درست و اساسی شود.
وزارت جهاد کشاورزی در خرید تضمینی سیب صنعتی خوب عمل نکرد
نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی همچنین با گلایه از وزارت جهاد کشاورزی در زمینه خرید تضمینی سیب صنعتی استان نیز گفت: سالهاست استان در زمینه خرید محصولات کشاورزی به خصوص سیب با مشکلات زیادی مواجه است امسال خرید تضمینی سیب درست و اصولی انجام نشد.
ذاکر خاطرنشان کرد: از ۳۵۰ هزار تن سیب صنعتی استان نزدیک ۵۰ هزار تن به صورت تضمینی خریداری شده که فاصله زیادی دارد و نشان می‌دهد مصوبه به درستی عملیاتی نشد و سیب‌ها بیش از حاشیه شهر ارومیه خریداری شد.

About Author