دستیابی محققان به فناوری احیای چاه‌های مرده نفتی/حمایت شتابدهنده دانش‌بنیان از تیم‌های فناور

شتابدهنده دانش‌بنیان تخصصی صنعت انرژی با حمایت از تیم‌های فناور موفق شده است علاوه بر ارائه فناوری برای احیای چاه‌های مرده نفتی، دستگاهی را برای انجام ارزان‌قیمت تست کاتالیست‌ها بسازد.

سید جلال‌الدین سجادی، رییس هیات مدیره شتابدهنده دانش‌بنیان تخصصی صنعت انرژی در گفت‌وگو با ایسنا با بیان اینکه شتابدهنده‌هایی که تاکنون در کشور تاسیس شده‌اند، به صورت عمومی فعال هستند، گفت: این شتابدهنده‌ها تیم‌های فناور از هر حوزه‌ای را پذیرش و از آنها در جهت تجاری‌سازی ایده‌ها حمایت می‌کنند.

وی با بیان اینکه این شتابدهنده تخصصی یکی از زیرشاخه‌های اصلی هلدینگ پتروبرهان (یکی از هلدینگ‌های منتخب وزارت نفت) است که با انعقاد تفاهم نامه‌ای با معاونت علمی‌وفناوری ریاست‌جمهوری به صورت تخصصی تاسیس شد، اظهار کرد: مهمترین مزیت این شتابدهنده داشتن بزرگترین فضای استقرار در میان شتابدهنده‌های مستقر در پارک علم و فناوری دانشگاه شهید بهشتی است، همچنین شبکه‌ وسیع ارتباطی این شتاب‌دهنده امکان سرمایه‌گذاری و حمایت‌های مالی فراوانی را برای ایده‌های استارت‌آپ‌های نوپا ایجاد کرده است.

سجادی اضافه کرد: این شتابدهنده با در دست داشتن شبکه‌ ارتباطات زیرساخت‌ها، منتورها و لیدرهای مجرب در صنعت نفت و گاز و پتروشیمی از استارت‌آپ‌ها تا رسیدن به فناوری حمایت خواهد کرد.

رییس هیات مدیره این شتابدهنده، نفت، انرژی، محیط زیست و آب شیرین‌کن‌ها را از جمله زمینه‌های فعالیت این شتابدهنده عنوان کرد و یادآور شد: اغلب کارفرماهای حوزه‌های مرتبط با انرژی مجبور هستند سالانه میلیون‌ها دلار نیازهای خود را از خارج خریداری می‌کنند و از سوی دیگر افراد صاحبان ایده‌ای را در این حوزه‌ها در کشور داریم که قادر به رفع نیازمندی‌های این بخش‌ها هستند.

وی با اشاره به وجود یکسری سرمایه‌های ثابت در شهرک‌های صنعتی در قالب تجهیزات صنعتی، ادامه داد: ما به عنوان شتابدهنده تخصصی در میان این ۳ ضلع قرار داریم که از یک طرف نیازهای صنعتی را دریافت و با انتشار فراخوانی، تیم‌های فناور را جذب می‌کنیم. این تیم‌ها در دوره‌های پیش شتابدهی  و شتابدهی مورد حمایت قرار می‌گیرند و با برگزاری دوره‌های آموزشی آنها را تا رسیدن به ساخت نمونه اولیه از محصول خود یاری می‌کنیم.

سجادی با بیان اینکه نمونه اولیه محصولات این تیم‌ها با حمایت کارگاه‌های شهرک‌های صنعتی ساخته می‌شوند، گفت: علاوه بر آن دانشگاه‌ها و آزمایشگاه‌های مرجع محصولات این تیم‌ها را از نظر کیفی مورد ارزیابی قرار می‌دهند.

مدیر این شتابدهنده تخصصی حوزه انرژی با تاکید بر اینکه در انتهای این فرآیند زنجیره‌ای از تامین کننده خدمات صنعتی در حوزه انرژی تشکیل خواهد شد، افزود: از این طریق تاکنون ۱۲ تیم جذب این شتابدهنده شدند که ۶ تیم در دوره پیش رشد و ۶ تیم موفق به راه‌اندازی شرکت‌های فناور در حوزه انرژی شده‌اند.

سجادی به برخی از موفقیت‌های تیم‌های جذب شده در این شتابدهنده اشاره کرد و گفت: یک تیم پذیرش شده در حوزه ازدیاد برداشت و احیای چاه‌های مرده فعال شده است. ما برای احداث چاه‌های جدید نفتی نیازمند صرف هزینه‌های زیادی هستیم، ولی این تیم به فناوری‌ای دست یافتند که قادر است چاه‌های مرده نفتی را احیا کند.

رییس هیات عامل این شتابدهنده دانش‌بنیان ارائه پلتفرم آنلاین کالاهای پروژه‌های نفت و انرژی را از دیگر محصولات تولید شده در این شتابدهنده دانست و ادامه داد: این پلتفرم به صورت آنلاین به کارفرما اعلام می‌کند که اقلام مورد نیاز خود را چگونه تامین کند.

وی از راه‌اندازی پایلوت کاتالیست در این شتابدهنده خبر داد و در این باره توضیح داد: این تیم دستگاهی را ساخته است که می‌تواند با هزینه‌های پایین، کاتالیست‌های تولید شده را مورد تست و آزمون قرار دهد.

سجادی با بیان اینکه صاحبان این طرح‌ها از تیم به شرکت تبدیل شده‌اند، یادآور شد: ما بازوهای کارفرمایان هستیم و از آنها دعوت می‌کنیم تا در این شتابدهنده نیازهای خود را ارائه دهند و از آنجایی که ما کارگزار بنیاد ملی نخبگان هستیم و با جمعی از نخبگان در این حوزه در ارتباط هستیم، می‌توانیم نیازمندی‌های آنها را با کمک این نخبگان برطرف کنیم.

About Author