دهکده‌های فناوری، انقلاب بهره‌وری در بخش کشاورزی

معاون وزیر جهاد کشاورزی و رئیس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی ( تات) در حاشیه مراسم افتتاح ششمین دهکده فناوری کشاورزی کشور در آذربایجان شرقی با اشاره به شعار سال که از سوی مقام معظم رهبری سال تولید، دانش بنیان، اشتغال آفرین نامگذاری شده است، گفت: تاکید مقام معظم رهبری بر دانش بنیان شدن بخش کشاورزی است.

سید مجتبی خیام نکویی اظهار کرد: یکی از مهمترین اقداماتی که در راستای دانش بنیان کردن بخش کشاورزی سازمان تات انجام داده است راه اندازی اولین پارک ملی کشاورزی و منابع طبیعی در کشور هست که در پی آن ما ۱۰ دهکده فناوری و نوآوری کشاورزی برای ۱۰ استان کشور پیش بینی کرده ایم.

وی افزود: هدف این است که ما بتوانیم در هر یک از این دهکده ها ، ۱۰۰ شرکت دانش بنیان را مستقر بکنیم.

خیام نکویی خاطرنشان کرد: در این مجموعه هم از بعد نیازهایی که شرکتهای دانش بنیان برای زمین دارند و هم سایر زیرساخت های لازم، آزمایشگاه، کارگاه و سایر امکاناتی که هست، ما تدارکات لازم را دیدیم و بنابراین این مجموعه قابلیت استقرار ۱۰۰ شرکت دانش بنیان را دارد.

وی توضیح داد: ما از شرکت های دانش بنیان با دانش های فنی که خودشان دارند و شرایط تجاری سازی که دارند حمایت می کنیم که مستقر شوند و یا می توانند دانش های فنی که ما به دست آوردیم را تبدیل به فرآیند تجاری سازی کنند.

وی اظهار کرد: هدف کلی این است که با دانش بنیان کردن بخش کشاورزی شاهد افزایش ضریب رسوخ دانش و فناوری در بخش کشاورزی باشیم که بخشی از این اتفاق توسط شرکتهای دانش بنیان اتفاق می افتد.

وی بیان کرد: همه امکانات لازم برای استقرار شرکتهای دانش بنیان در دهکده ها فراهم شده است و حمایتهای مالی هم توسط بانک کشاورزی در نظر گرفته شده است و ما دعوت می کنیم که علاقمندان و شرکتها بیایند و از این امکانات بهره ببرند.

خیام نکویی اضافه کرد: این دهکده ها به طور میانگین برای ۲ هزار نفر اشتغالزایی می کنند.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی نیز گفت: در راستای اجرای فرمایشات مقام معظم رهبری در نامگذاری سال که به نام تولید، دانش بنیان، اشتغال آفرین نامگذاری شده و بخش کشاورزی را به عنوان مصداق تعریف کرده بودند که در حوزه دانش بنیانی عقب افتاده، تلاش شد در این هشت ماه دهکده فناوری نوآوری کشاورزی را در مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی استان ایجاد کنیم.

اکبر فتحی افزود: در این دهکده حدود ۳۵ شرکت دانش بنیان مشغول فعالیت شده اند و در آینده تا ۱۰۰ شرکت افزایش پیدا می کند.

وی ادامه داد: با فعالیت این شرکتها برای ۱۸۰ نفر اشتغال مستقیم در حوزه دانش بنیانی ایجاد می شود و علاوه بر این، منجر به اشتغال بیشتر در این بخش می شود.

فتحی با اشاره به حضور ۷۰ شرکت دانش بنیان کشاورزی در نمایشگاه فناوری ربع رشیدی، گفت: معرفی شرکتهای دانش بنیان به کشاورزان، موجب افزایش ضریب نفوذ دانش در بخش کشاورزی و در نتیجه آن ارتقا عملکرد در واحد سطح و کاهش هزینه تولید خواهد شد.

وی گفت: در این نمایشگاه در زون کشاورزی، شرکت های دانش بنیان در زیربخش های مختلف گلخانه، دام و طیور، پرورش زنبورعسل و بهینه سازی مصرف آب شرکت کرده اند.

رئیس سازمان جهادکشاورزی استان آذربایجان شرقی خاطرنشان کرد: با ورود دانش به بخش کشاورزی می توانیم ضمن ارتقا عملکرد در واحد سطح، هزینه ها را در تولید محصولات کشاورزی کاهش دهیم.

معاون وزیر و رئیس سازمان تحقیقات آموزش و ترویج کشاورزی، مشارکت فعال بخش خصوصی برای اثربخشی در حوزه کشاورزی را رویکرد مهم سازمان تات اعلام کرد و افزود: ۲۰۰۰ فناوری محصول سازمان تات آماده ارائه به بخش خصوصی است.

وی در این راستا از شرکت های خصوصی دارای شرایط لازم برای دریافت این دانش‌ها دعوت کرد برای امضای قرارداد انتقال دانش و فناوری با همکاران این سازمان مذاکره کنند.

وی گفت: پنج هزار عضو هیات علمی بخش کشاورزی و فارغ التحصیلان فرهیخته بخش می توانند از این فرصت برای تبدیل ایده های خود به نمونه های قابل تجاری سازی بهره‌مند شود.

خیام نکویی با اشاره به اینکه بخش کشاورزی عهده دار تامین ۱۸ درصد تولید ناخالص ملی و ۲۳ درصد اشتغال کشور است، افزود: بخش کشاورزی به رغم مشکلات و چالش‌های فراوان پاسخگوی مهمترین اولویت کشور یعنی تامین امنیت غذایی است و انقلاب بهره وری مبتنی بر شرکت‌های دانش بنیان با طی مسیر علم و فناوری می‌تواند پایداری این مسیر را تضمین کند.

اما به نظر می رسد در بخش کشاورزی هم چالش تجاری سازی طرح های دانش بنیان وجود دارد و بسیاری از ایده ها به دلیل نبود بازار به دره مرگ فناوری سقوط می کنند .

کما اینکه معاون فناوری و نوآوری وزیر علوم، تحقیقات و فناوری معتقد است: به شدت در این حوزه در کشور مشکل داریم و محصولات شرکت های دانش بنیان توسط دستگاه‌ها خریداری نمی‌شود و در واقع اقتصاد سنتی در مقابل اقتصاد نوین علمی و دانش بنیان مقاومت می کند .

علی خیرالدین در مراسم افتتاح نمایشگاه فناوری ربع رشیدی در تبریز رصد مرزهای فناوری های نوین را ضروری دانست و خاطرنشان کرد: نمایشگاه رینوتکس می تواند در کنار سامانه هایی مانند سامانه نظام ایده ها و نیازهای وزارت علوم حلقه واسط برای ساماندهی ایده های فناور و دانش بنیان در جهت پاسخ به نیازها و مسایل کشور باشد.

رئیس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی در این خصوص تاکید می کند: باید با تغییر رویه به دنبال تولید فناوری هایی برویم که در بازار تقاضا برای آن وجود دارد.

خیام نکویی در نشستی در پژوهشکده بیوتکنولوژی صنایع غذایی تبریز با اشاره به اینکه صنایع غذایی رتبه اول درآمدزایی را در زیرشاخه های بیوتکنولوژی دارد، گفت: ما این انتظار را داشتیم که این مرکز در تبریز به قطب درآمدزایی تبدیل شود اما با وجود همه تلاش هایی که در این عرصه اتفاق افتاده است، نتوانسته ایم به این هدف برسیم.

وی ادامه داد: ما در مرحله تولید دانش و فناوری موفق هستیم اما نتوانسته ایم در این مرکز برای فناوری هایی که تولید شده است، مشتری پیدا کنیم.

خیام نکویی افزود: امروز زمینه برای این تغییر رویه مهیاست چرا که شرکتهای دانش بنیان، پارکهای علم و فناوری، مراکز پژوهشی، مراکز رشد، پردیس ها و دهکده های فناوری همگی رشد کرده اند و ظرفیت قابل توجهی دارند.

وی ادامه داد: ظرفیت این مرکز باید در راستای اولویتهای استان و حوزه سازمان جهاد کشاورزی مدنظر قرار گیرد و معطوف به حل مسایل و چالش هایی شود که برای آن در بازار تقاضا وجود دارد.

خیام نکوئی همکاری و تعامل با بخش خصوصی را لازمه موفقیت دانست و افزود: وقتی یک فناوری سالها در انتظار پیدا شدن مشتری می ماند، تازگی و بکر بودن خود را از دست می دهد و سوددهی لازم را نخواهد داشت.

ششمین دهکده فناوری کشاورزی کشور در پردیس سعید آباد مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی آذربایجان شرقی افتتاح شد.

About Author