دولت جمهوری آذربایجان با توهین کنندگان به مقدسات مسلمانان قاطعانه برخورد کند

به گزارش ساقی آذربایجان، حجت‌ الاسلام‌ و المسلمین سید محمدعلی آل‌هاشم در خطبه‌های نماز جمعه‌ی تبریز با انتقاد از دولت جمهوری آذربایجان در خصوص اهانت به مقدسات مسلمانان اظهار کرد: از دولت جمهوری آذربایجان می‌خواهیم به‌عنوان کشوری که دومین کشور شیعه‌نشین دنیا است اجازه ندهد که دراین کشور به مقدسات اسلام جسارت و توهین شود و امیدواریم دولت جمهوری آذربایجان هر چه سریع‌تر با واکنش و عکس‌العملی مناسب با کسانی که به مقدسات اسلام جسارت کردند، قاطعانه برخورد کند.

وی در ادامه با اشاره به کمبود سرمایه‌گذاری در بخش کشاورزی  خاطرنشان کرد: ۷۰۰ میلیارد دلار در طول سال‌های گذشته در بخش صنعت سرمایه‌گذاری شده‌است اما بیشترین میزان سرمایه‌گذاری در بخش کشاورزی تنها چهار درصد است.

وی همچنین در خصوص تغییر کاربری اراضی کشاورزی نیز افزود: اگر برهمین منوال پیش برویم در سال‌های آینده زمینی برای کشاورزی نخواهیم داشت.

نماینده ولی فقیه در آذربایجان شرقی، در بخش دیگری از سخنان خود گفت: آب یکی از اساسی‌ترین و مهم‌ترین عناصر زیست است و برخورداری از آب سالم برای انسان به‌منزله‌ی عاملی برای تمدن‌سازی شناخته می‌شود و هیچ کشوری بدون اطمینان از داشتن آب نمی‌تواند ثبات اقتصادی، اجتماعی و سیاسی خود را حفظ کند؛ بنابراین ایجاد آگاهی اجتماعی در مباحثی مانند مصرف بهینه‌ی آب در منابع آموزشی و همچنین نقش رسانه‌های جمعی در ترویج صرفه جویی و تغییر الگوی مصرف و توجه به مبانی دینی ضرورت دارد.

وی، اقتدار غذایی را یکی از ابزار نوین قدرت دانست و افزود: جایگاه منطقه‌ای ایران در بحث قدرت غذایی بسیار مهم است و جمهوری اسلامی ایران در غرب آسیا شرایط ویژه‌ای را از نظر اقلیم، منابع آب و خاک و قدرت غذایی دارد.

حجت‌الاسلام و المسلمین آل هاشم بر ضرورت خودکفایی غذایی در کشور تاکید کرد و گفت: نقش آمار و اطلاعات در بحث کشاورزی بسیار مهم است و متأسفانه یکی از ضعف‌های ما در حوزه‌ی کشاورزی جمع‌آوری اطلاعات و داده‌ها است چراکه در دنیا اولین موضوع مهم مربوط به بحث نظامی‌گری و سپس کنترل بحث غذایی است.

وی همچنین با اشاره به موضوع بیابان‌زدایی نیز گفت جمهوری اسلامی ایران ۱۶۴ میلیون هکتار مساحت دارد که ۳۲ میلیون هکتار از مساحت کل کشور مربوط به محدوده بیابان‌ها است و بر اساس آمارها هر سال حدود ۱۰۰ هزار هکتار به بیابان‌های کشور افزوده می‌شود که در این خصوص می‌توان با ایجاد گلخانه و تغییر الگوی مصرف آب، از این کار جلوگیری کرد.

About Author