ذخایر خونی خراسان رضوی رو به کاهش است

سرپرست انتقال خون خراسان رضوی حمیدرضا اسلامی اظهار کرد: پس از شیوع گسترده ویروس کووید ۱۹ در سطح استان، به ویژه مشهد و از آنجایی که این اداره کل پشتیبان ۶۲ مرکز بهداشتی و درمانی است، مراجعات اهداکنندگان به شدت کاهش یافته است. با توجه به نیاز مبرم به خون و فرآورده‌های خونی سالم در بیمارستان‌های استان، اکنون این مراکز کمبود شدید ذخایر خون دارد و با ادامه این روند در روزهای آتی، پاسخگویی به بیماران نیازمند و مراکز درمانی با چالش جدی مواجه خواهد شد.
به گزارش ساقی آذربایجان سرپرست انتقال خون خراسان رضوی خاطرنشان کرد: خون سالم نیاز ضروری برای تمام افراد، به‌ ویژه بیماران، محسوب می‌شود و مصدومان حوادث ترافیکی، مادران باردار، بیماران تالاسمی، هموفیلی و سرطانی نیاز بیشتری به خون و فرآورده‌های خونی سالم دارند.
اسلامی یکی از علل کاهش ذخایر خون را باور غلط انتقال ویروس کرونا از این طریق دانست و گفت: ویروس کووید ۱۹ با اهدای خون به افراد منتقل نمی‌شود. متاسفانه یک تصور غلط در بین مردم به وجود آمده که ویروس از این طریق قابلیت انتشار دارد.
سرپرست انتقال خون خراسان رضوی با اشاره به اینکه کلیه پایگاه‌های اهدای خون فعال است، خاطرنشان کرد: افراد مومن، خیر و نوع‌دوست در چنین شرایطی بیماران و نیازمندان به خون و انواع فرآورده‌های خونی را تنها نگذارند و با مراجعه به مراکز انتقال خون باعث برطرف شدن نیاز بیمارستان‌ها و بیماران، به‌ ویژه افراد مبتلا به تالاسمی، هموفیلی و سرطان، شوند.

About Author